دريافت ارز براي واردات دستگاه توسط يك شركت از بانك مركزي ارتباطي به وزارت جهادكشاورزي ندارد

پاسخ وزارت جهاد به گزارش فساد برنج

۱۴۰۲/۱۰/۲۷ - ۰۱:۴۶:۳۰
کد خبر: ۳۰۴۸۲۷

سردبير محترم روزنامه تعادل با سلام و احترام نظر به مطلب منتشر شده درآن روزنامه مورخ 1402/10/23 كدخبر ٣٠٤٥٠٩ باعنوان «فساد برنج» مقتضي است دستور فرماييد، طبق قانون مطبوعات، توضيحات وزارت جهاد كشاورزي، را درآن روزنامه درهمان صفحه وستون براي روشنگري افكار عمومي منتشر نمايند.

سردبير محترم روزنامه تعادل
با سلام و احترام
نظر به مطلب منتشر شده درآن روزنامه مورخ 1402/10/23 كدخبر ٣٠٤٥٠٩ باعنوان «فساد برنج» مقتضي است دستور فرماييد، طبق قانون مطبوعات، توضيحات وزارت جهاد كشاورزي، را درآن روزنامه درهمان صفحه وستون براي روشنگري افكار عمومي منتشر نمايند.
وزارت جهادكشاورزي پيش از اين نيز در پاسخ به منتقدان اطلاع‌رساني كرده است كه ارز برنج نيمايي است و بر مبناي متوسط ده سال اخيركشور، سالانه ٤.١ تن برنج خارجي وارد مي‌شودكه اين رقم در سال ١٤٠١ به دليل جهش سرسام‌آور ٣٠٠ درصدي قيمت برنج داخلي و مديريت بازار به ۸.١ ميليون تن رسيد كه نسبت به متوسط سالانه از ٣٠ درصد افزايش برخوردار بوده است در بخشي از خبر هم به واردات دستگاه توسط يك شركت و دريافت ارز از بانك مركزي پرداخته شده است كه ارتباطي به وزارت جهادكشاورزي ندارد.
 در بخش ديگري از خبر منتسب به نماينده افشاگر توليد داخل ٣ ميليون تن عنوان شده است كه اين رقم در تطابق با آمار ارايه شده توسط معاونت زراعت وزارت جهادكشاورزي كاملا غيرواقعي است، بر اساس آمار، توليد برنج داخل در سال ١٤٠١ ٢.٢ ميليون تن بوده است.
در بخش ديگري از خبر آمده است «ناگهان٢ الي ٣ ميليون تن برنج وارد مي‌كنند» اين نوع اطلاع‌رساني آن هم با اختلاف ١ ميليون تني درخوش‌بينانه‌ترين حالت از كم‌دقتي در تنظيم خبر حكايت دارد و در ادامه اقامه دعوي بر اساس فرض خطا خودخطايي ديگر را پيش مي‌كشد. چند سطر بعد از آن از قول يك نماينده مجلس با عنوان «آقاي رييس‌جمهور وقتي تا ٣ ميليون تن برنج توليد كرده‌ايم...» مجددا بر آمار نادرست تكيه مي‌شود. 
پيش كشيدن تنگنا در اختصاص ارز ترجيحي دارو در مقايسه با ارز نيمايي برنج هم قياس مع‌الفارق است. بار ديگر يادآور مي‌شود كه تعيين سقف ثبت سفارش ابزاري ضد انحصاري براي ايجاد فضاي سالم رقابتي است و بر اساس آن هر واردكننده تا سقف ٢٠ درصد از كل واردات سالانه به ثبت سفارش اقدام مي‌كند.

ارسال نظر