از سوي وزير امور خارجه مطرح شد

هشدار ايران به امريكا انگليس و رژيم صهيونيستي

۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۰۱:۱۶:۰۶
کد خبر: ۳۰۴۷۵۱

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه تهران با قوت از امنيت كشتيراني و دريانوردي در منطقه حمايت مي‌كند، به امريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي هشدار داد كه جنگ عليه غزه و حملات عليه يمن را متوقف كنند.

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه تهران با قوت از امنيت كشتيراني و دريانوردي در منطقه حمايت مي‌كند، به امريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي هشدار داد كه جنگ عليه غزه و حملات عليه يمن را متوقف كنند.
حسين اميرعبداللهيان و «سوبرامانيام جايشانكار» وزيران امور خارجه ايران و هند روز دوشنبه و پس از ديدار و رايزني در تهران، در كنفرانس مطبوعاتي مشترك حضور يافتند.
اميرعبداللهيان در اين نشست گفت: ايران با قوت از امنيت كشتيراني و دريانوردي در منطقه حمايت مي‌كند و به امريكا و انگليس هشدار مي‌دهم كه فورا جنگ عليه يمن را متوقف كنند. به امريكا و اسراييل نيز هشدار مي‌دهيم كه هرچه زودتر جنگ در غزه را متوقف كنند.
وزير خارجه افزود: از همين جا با صداي بلند به آقاي بلينكن مي‌گويم؛ آقاي بلينكن بارها به شما گفته‌ايم كه راه‌حل در جنگ نيست و ۱۰۰ روز پيش و پس از عمليات توفان الاقصي به شما اعلام كرديم كه دست خود را به خون مردم بي‌گناه غزه آلوده نكنيد و سرنوشت خود را به سرنوشت نتانياهو گره نزنيد. نتانياهو با پرونده‌هاي مختلفي مواجه است و تاريخ آن به پايان آمده است. كاخ سفيد نبايد منافع ملي خود را به اين رژيم آپارتايد گره بزند.
اميرعبداللهيان افزود: ترديد نكنيد كه مقاومت نقطه درخشان تاريخ بشر است.
وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين با خوش‌آمدگويي به همتاي هندي خود به‌دليل سفر به تهران، تصريح كرد: سفر ايشان به تهران يك گام رو به جلو در همكاري‌هاي تهران و دهلي‌نو است و ما امروز به عنوان دوست‌هاي ديرينه و شركاي قابل اعتماد گفت‌وگوهاي مهمي را در راستاي منافع ۲ ملت و ۲كشور داشتيم.
اميرعبداللهيان ادامه داد: در اين ديدار در مورد همكاري‌هاي اقتصادي ۲ كشور، اتصالات راهبردي و تاكيد بر توسعه بندر چابهار، مسير ترانزيتي شمال به جنوب و توسعه روابط ۲ ملت با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود و همكاري‌هاي دوجانبه رايزني و گفت‌وگو كرديم. بر اهميت گسترش همكاري‌هاي فني، علمي، اقتصادي، تجاري، گردشگري و فناوري بين ۲ كشور تاكيد كرديم و موانع موجود در گسترش مناسبات و اجراي توافقات انجام شده بين ۲ كشور را بررسي كرديم.
او در همين راستا افزود: قرار شد تيم‌هاي كارشناسي ۲ كشور براي رفع موانع و سرعت بخشيدن جهت اجراي توافقات نشست‌هايي را در پايتخت‌هاي ۲ كشور برگزار كنند. در جلسه امروز در مورد همكاري‌هاي منطقه‌اي و چندجانبه راهبردي تهران و دهلي‌نو با توجه به عضويت ايران در سازمان شانگهاي و گروه بريكس رايزني و گفت‌وگو كرديم.
وزير خارجه ايران با بيان اينكه «تاكيد داريم كه بايد از حضور ۲ كشور در سازمان شانگهاي و بريكس و ظرفيت‌هاي موجود در اين ۲ سازمان به نحو مطلوب براي گسترش روابط استفاده كنيم» افزود: در اين جلسه همچنين در مورد همكاري‌هاي ۲ كشور در سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل نيز رايزني و گفت‌وگو كرديم.
اين ديپلمات عاليرتبه جمهوري اسلامي ايران همچنين با بيان اينكه «در ديدار امروز در ارتباط با آخرين تحولات اراضي اشغالي نيز رايزني و گفت‌وگو داشتيم»، گفت: در همين چارچوب بر توقف فوري جنگ در غزه و نسل‌كشي صورت گرفته در اين منطقه تاكيد كرديم. او با بيان اينكه «ايران و هند بر جلوگيري از گسترش جنگ تاكيد دارند»، گفت: ما در جمهوري اسلامي ايران بارها تاكيد كرده‌ايم كه بايد از گسترش جنگ جلوگيري شود. بر موضوع امنيت فضانوردي و كشتيراني تاكيد داريم و اين موضوعي است كه در روابط دوستانه ما با دولت نجات ملي يمن نيز مورد تاكيد قرار داده‌ايم و دولت نجات ملي يمن نيز در صنعا بر اين موضوع تاكيد دارد.
اميرعبداللهيان گفت: حدود ۲ هفته پيش يكي از مقامات عاليرتبه دولت نجات ملي يمن به تهران سفر كرد و آنها به ما اطمينان دادند كه در مسير امنيت دريانوردي هيچ اخلالي ايجاد نخواهد شد و بر اين موضوع تاكيد كردند كه حفظ امنيت دريانوردي براي آنها داراي اهميت است.
او ادامه داد: موضع يمني‌ها اين است كه تا زماني‌كه جنايت و نسل‌كشي صهيونيست‌ها در غزه ادامه داشته باشد، آنها از تردد كشتي‌هاي رژيم صهيونيستي يا كشتي‌هايي كه به سمت بنادر رژيم صهيونيستي حركت مي‌كند، جلوگيري مي‌كنند؛ بنابراين آنها بر توقف جنگ و جنايت رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه تاكيد دارند.
وزير خارجه ايران همچنين بار ديگر با اشاره به سياست جمهوري اسلامي ايران مبني بر جلوگيري از گسترش جنگ در منطقه گفت: در اين مدت در پيام‌هاي مختلفي كه از طريق سفارت سوييس در تهران يا كانال‌هاي ديپلماتيك ديگر به صورت رسمي داده‌ايم. بارها به مقامات امريكا و كاخ سفيد تاكيد كرده‌ايم و به آنها هشدار داده‌ايم كه امريكا نمي‌تواند از يك سو داعش در منطقه را خلق كند و از ديگر سو صحبت از مبارزه با داعش كند. اميرعبداللهيان همچنين گفت: امريكا نمي‌تواند با تمام توان در كنار رژيم صهيونيستي قرار بگيرد و در كشتار ۲۴ هزار غير نظامي فلسطيني مشاركت كند و سهيم باشد و در عين حال ديگران را به خويشتنداري و عدم اقدام دعوت كند. كاخ سفيد نمي‌تواند از تمايل خود مبني بر عدم توسعه جنگ در منطقه سخن بگويد و به ما و ديگران در اين زمينه پيام دهد ولي همزمان به توسعه جنگ در درياي سرخ اقدام كند و به يمن تجاوز كند.

ارسال نظر