مقايسه مصرف آب در بخش كشاورزي، صنعت و خدمات

۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۰۱:۰۷:۴۶
کد خبر: ۳۰۴۷۴۳
مقايسه مصرف آب در بخش كشاورزي، صنعت و خدمات

سخنگوي صنعت آب كشور با بيان اينكه «نقشه راه آب كشور» با نگاهي بر عملكرد كشورهاي توسعه يافته و با بومي‌سازي تجربيات آنها تدوين شده است، گفت: ما به دنبال غني‌تر كردن فعاليت‌ها در اين حوزه هستيم؛ چراكه نقشه راه آب در پيوند با سرنوشت همه ايرانيان است.

سخنگوي صنعت آب كشور با بيان اينكه «نقشه راه آب كشور» با نگاهي بر عملكرد كشورهاي توسعه يافته و با بومي‌سازي تجربيات آنها تدوين شده است، گفت: ما به دنبال غني‌تر كردن فعاليت‌ها در اين حوزه هستيم؛ چراكه نقشه راه آب در پيوند با سرنوشت همه ايرانيان است.
به گزارش ايلنا از وزارت نيرو، هشتمين نشست هم‌انديشي «نقشه راه آب كشور» به دعوت فدراسيون صنعت آب و با مشاركت معاونت آب و آب‌هاي وزارت نيرو در ساختمان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران برپا شد.
در اين نشست، عيسي بزرگ‌زاده مديركل دفتر برنامه‌ريزي كلان منابع آب و تلفيق بودجه و سخنگوي صنعت آب، رضا حاجي‌كريم رييس فدراسيون صنعت آب، محمد رحيمي عضو سنديكاي شركت‌هاي ساختمان ايران و محمدحسين بهنود رييس كميسيون سرمايه‌گذاري انجمن شركت‌هاي آب شيرين كن به بررسي «نقشه راه آب» پيشنهادي وزارت نيرو پرداختند. عيسي بزرگ‌زاده سخنگوي صنعت آب كشور اظهار داشت: «نقشه راه آب كشور» به همت دبيرخانه شوراي عالي آب تهيه شده و اين سند در مسير پيدايش و تكامل خود بايد برخي از تصويب‌‌هاي بالا دستي را نيز اخذ كند تا در حكم يك قانون تدوين شود. سخنگوي طرح‌هاي ملي آب ادامه داد: براي مشاركت گرفتن از نخبگان و دغدغه‌مندان صنعت آب برخي از قسمت‌هاي اين سند منتشر شده كه خوشبختانه اين اقدام باعث ايجاد يك گفتمان شده است. وي با اشاره به اينكه اين جلسه، هشتمين نشست هم‌انديشي پيرامون «نقشه راه آب كشور» با حضور خبرگان، نخبگان و دغدغه‌مندان در اين زمينه است، افزود: نشست‌هاي پيشين با شوراي عتف، انجمن منابع آب، انجمن هيدروليك، مديران آب، پژوهشگران كشاورزي در وزارت جهاد كشاورزي و فعالان حاضر در سازمان برنامه و بودجه كشور و برخي از اساتيد دانشگاه‌ها برگزار شده است. بزرگ‌زاده با اشاره به اينكه موضوع نشست‌هاي آينده «گفت‌وگوهاي آبي» نيز «نقشه راه آب كشور» خواهد بود، بيان كرد: ما به دنبال غني‌تر كردن فعاليت‌ها در اين حوزه هستيم؛ چراكه نقشه راه آب متعلق به همه ايرانيان است و سرنوشت هر ايراني با آن در پيوند است. بنابراين همه مردم حق دارند كه نسبت به آن نقد و نظر داشته باشند. وي با تأكيد بر اينكه آمايش سرزمين از جمله موارد مورد توجه در اين نقشه است، تصريح كرد: نقشه راه آب با آمايش سرزمين گره خورده است؛ چرا كه آمايش سرزمين، توزيع جغرافيايي همه فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي در پهنه سرزمين با توجه به بضاعت‌ها، دارايي‌ها و محدوديت‌هاي منابع طبيعي، اجتماعي و زيست بومي است. بزرگ‌زاده خاطرنشان كرد: «نقشه راه آب كشور» با نگاهي بر عملكرد كشورهاي توسعه يافته و با بومي‌سازي تجربيات انجام شده در اين خصوص، تدوين شده است. سخنگوي صنعت آب كشور گفت: در موضوع آب با دو بخش «تأمين» و «مصرف» روبرو هستيم و هنگامي كه ميزان مصرف بيشتر از تامين باشد ناترازي ايجاد مي‌شود؛ لذا نقشه‌اي كه اين ناترازي را تنظيم مي‌كند «نقشه راه آب كشور» است و معين مي‌كند در هر يك زيربخش‌هاي تامين و مصرف در چه وضعيتي قرار داريم؟ در اين راه به كجا خواهيم رسيد؟ و گام‌هاي مياني مسير چه هستند؟ وي با بيان اينكه ورودي نقشه راه، سند ملي دانش‎بنيان امنيت غذايي است، افزود: بدمصرفي و پرمصرفي بخش كشاورزي، اصلي‌ترين تهديد امنيت غذايي به حساب مي‌آيد؛ به همين دليل لازم است از سند الگوي كشت و سند امنيت غذايي حمايت شود.
بزرگ‌زاده بيان داشت: چنانچه سند آمايش سرزمين، سند انرژي، سند نقشه راه آب كشور، سند الگوي كشت و سند امنيت غذايي با يكديگر همراه شوند، مي‌تواند اقدات موثري در كنترل و حفظ زيست بوم و منابع آبي كشور انجام شود.
وي تصريح كرد: براي كشوري همچون ايران كه ۷۵ درصد اقليم آن خشك، نيمه خشك و فراخشك است، اشتغال مردم بايد به سوي صنعت و خدمات تغيير يابد؛ چرا كه در بخش خدمات براي انجام يك شغل ۸۴ مترمكعب و در صنعت ۵۴۰ مترمكعب آب نياز است اما در كشاورزي ۲۱ هزار مترمكعب آب مصرف مي‌شود و بنابراين با جمعيت رو به رشد ايران، اشتغالزايي آينده بايد يه سمت مشاغل صنعتي و خدماتي هدايت شود.

ارسال نظر