«تعادل» وضعيت بورس‌ها را با WFE بررسي مي‌كند

رشد ۳۷،۵ درصدي ارزش بورس تهران

۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۰۰:۴۹:۳۴
کد خبر: ۳۰۴۷۳۲
رشد ۳۷،۵ درصدي ارزش بورس تهران

WFE كه در سال ۱۹۶۱ تأسيس شد، انجمن صنعتي جهاني براي مبادلات و اتاق‌هاي پاياپاي است. دفتر مركزي آن در لندن است و بيش از ۲۵۰ ارايه‌دهنده زيرساخت بازار را نمايندگي مي‌كند، از جمله CCP‌هاي مستقل كه بخشي از گروه‌هاي مبادله‌اي نيستند. از اعضاي ما، ۳۴درصد در آسيا-اقيانوسيه، ۴۵درصد در EMEA و ۲۱درصد در قاره امريكا هستند.

WFE كه در سال ۱۹۶۱ تأسيس شد، انجمن صنعتي جهاني براي مبادلات و اتاق‌هاي پاياپاي است. دفتر مركزي آن در لندن است و بيش از ۲۵۰ ارايه‌دهنده زيرساخت بازار را نمايندگي مي‌كند، از جمله CCP‌هاي مستقل كه بخشي از گروه‌هاي مبادله‌اي نيستند. از اعضاي ما، ۳۴درصد در آسيا-اقيانوسيه، ۴۵درصد در EMEA و ۲۱درصد در قاره امريكا هستند. ۹۰ CCP عضو WFE و خدمات تسويه حساب جمعي تضمين مي‌كنند كه ريسك‌پذيران حدود ۱.۳ تريليون دلار (معادل) منابع براي حمايت از موقعيت‌هاي خود، در قالب مارجين اوليه و الزامات صندوق پيش‌فرض، ارسال مي‌كنند. صرافي‌هاي WFE، همراه با ساير صرافي‌هايي كه در پايگاه داده ما تغذيه مي‌شوند، خانه بيش از 50هزار شركت فهرست‌شده هستند و ارزش بازار اين نهاد‌ها بيش از ۱۰۰ تريليون دلار است. حدود ۱۴۰ تريليون دلار (EOB) در تجارت سالانه از طريق اعضاي WFE (در پايان سال ۲۰۲۲) مي‌گذرد WFE .منبع قطعي آمار‌هاي مبادله‌اي است و بيش از ۳۵۰ شاخص داده بازار را منتشر مي‌كند. پايگاه داده آمار رايگان آن به بيش از ۴۰ سال قبل باز مي‌گردد و اطلاعات و بينشي در مورد تحولات مبادلات جهاني ارايه مي‌دهد WFE با تنظيم‌كنندگان استاندارد، سياستگذاران، تنظيم‌كننده‌ها و سازمان‌هاي دولتي در سراسر جهان براي حمايت و ترويج توسعه بازار‌هاي منصفانه، شفاف، باثبات و كارآمد همكاري مي‌كند WFE اهداف مقامات نظارتي براي اطمينان از ايمني و سلامت سيستم مالي جهاني را به اشتراك مي‌گذارد WFE و اعضاي آن با تجربه گسترده در توسعه و اجراي استاندارد‌هاي رفتاري بالا، از محيطي منظم، امن، منصفانه و شفاف براي سرمايه‌گذاران حمايت مي‌كنند. براي شركت‌هايي كه سرمايه را افزايش مي‌دهند؛ و براي همه كساني كه با ريسك مالي سر و كار دارند. بر پايه گزارش جديد فدراسيون بورس‌هاي جهان (WFE)، شاخص TEDPIX بورس تهران و IFX فرابورس در نوامبر ۲۰۲۳ نسبت به ماه اكتبر به ترتيب با ۴ درصد و ۴. ۱ درصد رشد مواجه شدند. همچنين در مقايسه با نوامبر ۲۰۲۲ اين دو شاخص به ترتيب ۳۴. ۱ درصد و ۲۷. ۶ درصد افزايش نشان مي‌دهند به‌طوري كه از نظر ارزش بازار، بورس تهران در نوامبر ۲۰۲۳ شاهد افزايش ۳۷. ۵ درصدي ارزش بازار در مقايسه با نوامبر ۲۰۲۲ بوده است. فرابورس ايران نيز رشد ۳۶. ۷ درصدي ارزش بازار در اين بازه زماني را ثبت كرده است.

 

وضعيت بورس در قاره‌ها

افزون بر اين، در گزارش فدراسيون بورس‌هاي جهان، عملكرد بازار‌هاي سهام سه منطقه اصلي Americas (امريكاي شمالي، جنوبي، مركزي)، APAC (آسيا-اقيانوسيه) و EMEA (اروپا-خاورميانه-آفريقا) در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۳ بررسي شده است. بر پايه گزارش فدراسيون بورس‌هاي جهان (WFE)، در نوامبر ۲۰۲۳ هر سه منطقه در مقايسه با نوامبر ۲۰۲۲ با افزايش ارزش بازار مواجه شدند كه منطقه Americas با ۹. ۱ درصد در جايگاه نخست بود. ارزش بازار بورس‌هاي منطقه APAC كمترين رشد را به ميزان ۱. ۷ درصد ثبت كرد و ميزان رشد ارزش بازار در منطقه EMEA معادل ۷. ۶ درصد بود. همچنين در سال منتهي به پايان نوامبر ۲۰۲۳، شاخص كل بورس‌هاي مناطق سه‌گانه مورد بررسي شاهد تغييراتي بود؛ به‌طوري كه در منطقه Americas بيشترين رشد به شاخص نزدك امريكا به ميزان ۲۴. ۱ درصد تعلق گرفت. در اين منطقه بيشترين كاهش به ميزان ۱۲. ۳ درصد مربوط به شاخص BSX برمودا بود.

افت ۶۸ درصدي براي بورس نيوزيلند

از سويي ديگر، در منطقه APAC شاخص CSE بورس كلمبو ۳۱. ۲ درصد افزايش يافت. همچنين بيشترين افت اين منطقه به ميزان ۶۸. ۶ درصد به بورس نيوزيلند تعلق گرفت. در منطقه EMEA بورس مصر پيشتاز بود و شاخص EGX ۳۰ با ۸۶. ۶ درصد رشد مواجه شد. پس از آن، شاخص BIST ۱۰۰ بورس استانبول در رتبه دوم رشد قرار گرفت و به ميزان ۵۹. ۷ درصد بالا رفت. بيشترين افت شاخص نيز به بورس نايروبي تعلق گرفت. در سال منتهي به نوامبر ۲۰۲۳ شاخص كل بورس كنيا ۲۷. ۳ درصد كاهش يافت.

 

سخت‌ترين استاندار‌دهاي نظارتي

صرافي‌هاي تنظيم شده (صرافي‌ها) به‌طور گسترده‌اي به عنوان فعاليت تحت سخت‌ترين استاندارد‌هاي نظارتي در خدمات مالي شناخته مي‌شوند. اين نشان‌دهنده موقعيت آنها در هسته بازار‌هاي مالي در سراسر جهان است. به اين ترتيب، استاندارد‌هاي نظارتي بالا كاملاً با ماموريت خود صرافي‌ها سازگار است. حفظ يكپارچگي و گشودگي در كاركرد‌هاي مختلف آنها جزو جدايي ناپذير توانايي آنها براي عمل به عنوان يك شخص ثالث قابل اعتماد در حوزه‌هاي مختلف است – نقشي كه زيربناي «مجوز فعاليت» آنها است. بنابراين، اين به نفع خود صرافي‌ها است كه اطمينان حاصل كنند كه قوانين شفاف و شفافي در رابطه با همه‌چيز از عضويت و فهرست‌بندي محصولات گرفته تا فرآيند‌هايي كه طي آن قيمت‌ها شكل مي‌گيرد و در دسترس همه كساني است كه در بازار‌هاي مالي شركت مي‌كنند، اعم از سرمايه‌گذاران، صادركنندگان، دارند. يا معامله گران و بازارسازان. شكست‌هاي اخير چندين پلت‌فرم معاملاتي دارايي‌هاي رمزنگاري‌شده (CTP) به‌طور كاملاً طبيعي منجر به علاقه‌مندي به تنظيم CTP‌ها به همان شيوه مبادلات تنظيم‌شده موجود شده است. (براي اطلاعات بيشتر در اين مورد به ضميمه مراجعه كنيد.) اما از برخي جهات، CTPها تنها نمونه‌اي از اهميت است كه اطمينان حاصل شود كه بازار‌ها به خوبي اداره مي‌شوند - و تشخيص رسمي زماني كه آنها چقدر مهم است. در همه‌چيز، از سهام گرفته تا اعتبارات كربن، ناديده گرفتن مدل آزمايش شده و آزموده شده براي اداره بازار‌هاي موثر كه اعتماد عمومي را القا مي‌كند و در نتيجه به ثبات، رشد و شكوفايي بلندمدت كمك مي‌كند، خطراتي دارد. انواع بازار‌ها به قوانين شفاف و شفاف تعامل و عملكرد نياز دارند - و از آنها سود مي‌برند. WFE به‌طور مداوم از دولت‌ها و تنظيم‌كننده‌ها در كمك به شكل‌دهي اخلاق ساختار بازار فعلي حمايت مي‌كند كه به بازار‌ها اجازه مي‌دهد به شيوه‌اي قابل اعتماد كه امروز انجام مي‌دهند، عمل كنند. WFE در حصول اطمينان از اينكه IOSCO به عنوان يك تنظيم‌كننده استاندارد بين‌المللي، اصول نظارتي صحيحي را در كل اكوسيستم خدمات مالي اعمال مي‌كند، ارزش پيدا مي‌كند. در اين سند، WFE تجلي آن اخلاق را توسط مبادلات امروزي و به عنوان يك نقطه مقايسه، اهميت انتقال اخلاق مشابه به انواع جديدي از مبادلات تنظيم‌شده آينده را تشريح مي‌كند. قانونگذاران به دنبال اجباري كردن عمليات حرفه‌اي هستند كه هدف آن جلوگيري از شكست‌هاي مديريتي است. اما بايد توجه داشت كه ابزار‌هاي موجود در اختيار قانونگذاران و رگولاتور‌ها براي جلوگيري از شكست‌هاي تجاري صرافي‌ها نيست. صرافي‌هاي تنظيم‌شده مشمول نظم و انضباط بازار و همچنين دستورات نظارتي آنها هستند كه روي هم رفته انعطاف‌پذيري را تقويت مي‌كنند و به دنبال جلوگيري از وقوع شكست تجاري هستند.

WFE مزايايي را مي‌بيند كه نوآوري فناوري مي‌تواند براي بازار‌هاي مالي به ارمغان بياورد. نظرات ما در اينجا نبايد به عنوان بازتاب بسياري از مشاغل قانوني و نوآورانه درگير در توسعه و ترويج رمزنگاري يا هر فناوري ديگري تلقي شود. ما ديدگاه ارزشمندي را در مورد نياز به CTP‌ها و هر نوع جديد ديگري از ورودي‌ها در هر زمينه ديگري ارايه مي‌دهيم كه هم بر اساس اصولي كه صرافي‌هاي تنظيم‌شده توسط اعضاي ما تنظيم مي‌شوند و هم اداره مي‌شوند. با توجه به اصول پشت يك اكوسيستم مالي موفق، همه بايد فراتر از شعار سيليكون ولي \ «سريع حركت كنيد و چيز‌ها را بشكنيد»\ به يكي از \ «اگر خراب نيست، آن را تعمير نكنيد»\ تكامل پيدا كنند - و در واقع، «به آن احترام بگذاريد!» ضميمه: حاكميت و پلت‌فرم‌هاي تجارت كريپتو رشد پيشنهادات مرتبط با رمزنگاري موجود در سطح جهاني، جريان‌هاي بزرگ ورودي به محصولات معامله‌شده با پلتفرم رمزنگاري و علاقه رو به رشد سرمايه‌گذاران به كريپتو چشمگير است. «سرمايه‌گذاري بازار» ارز‌هاي ديجيتال جهاني بيش از ۱ تريليون دلار است. اگرچه صنعت كريپتو بسيار كوچك‌تر از ارزش بازار بيش از ۱۰۰ تريليون دلاري سهام جهاني است، اما اندازه بالقوه، رشد سريع و طرفداران خوش بيان آن از جهات مختلف توجه را به خود جلب كرده است. تعداد حوادث مربوط به CTP و Crypto كمتر قابل توجه است. -ارايه‌دهندگان خدمات دارايي (CASP) . نه تنها شكست FTX/Alameda در سال ۲۰۲۲ همچنان طنين انداز است، بلكه ۹۴ CTP تنها در سال ۲۰۲۱ شكست خوردند ۲ و ۴۲ درصد ازCTP‌هاي شكست خورده از سال ۲۰۱۴ بدون هيچ ردي ناپديد شدند و سرمايه‌گذاران خود را با كم يا هيچ باقي گذاشتند. تاكنون به نظر مي‌رسد كه شكست در بسياري از موارد به‌طور كلي به رمزارز يا فناوري زيربنايي مربوط نمي‌شود. در عوض، در بسياري از موارد اين شكست به دليل فقدان كلاسيك سيستم‌ها و كنترل‌هاي مناسب، حكمراني ضعيف، بي‌تجربگي مديريت، عدم تفكيك دارايي‌هاي مشتري، تضاد منافع قابل توجه و احتمالاً حتي تقلب بود. WFE از دولت‌ها و تنظيم‌كننده‌ها در تابع كردن پلتفرم‌هاي معاملاتي دارايي‌هاي رمزنگاري شده تحت قوانين و قوانين حاكم بر مبادلات براي دستيابي به رويكردي بي‌طرفانه از نظر فناوري براي مقررات حمايت مي‌كند.

ارسال نظر