صنعتي كه در سال ۱۴۰۳ توفان به‌پا خواهد كرد

۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۰۱:۴۵:۵۹
کد خبر: ۳۰۴۶۶۵

در روزهايي كه بازارهاي موازي بازار سرمايه، رشد قابل توجهي را تجربه كرده‌اند، همگان منتظر رشد بورس به اندازه ظرفيت‌هاي موجود در آن هستند؛ هر چند دخالت‌هاي گاه و بي‌گاه دولت، مصوبه پنهاني ارديبهشت، قيمت‌گذاري دستوري صنايع و مواردي از اين دست، باعث شده تا بازار سرمايه در حالت ركودي خود باقي بماند؛ اما به هر حال، شناسايي صنعت و نماد پرپتانسيل قطعا مي‌تواند اين عقب‌ماندگي را جبران كند.

اقتصادآنلاين| در روزهايي كه بازارهاي موازي بازار سرمايه، رشد قابل توجهي را تجربه كرده‌اند، همگان منتظر رشد بورس به اندازه ظرفيت‌هاي موجود در آن هستند؛ هر چند دخالت‌هاي گاه و بي‌گاه دولت، مصوبه پنهاني ارديبهشت، قيمت‌گذاري دستوري صنايع و مواردي از اين دست، باعث شده تا بازار سرمايه در حالت ركودي خود باقي بماند؛ اما به هر حال، شناسايي صنعت و نماد پرپتانسيل قطعا مي‌تواند اين عقب‌ماندگي را جبران كند.
متغيرهاي ريز و درشتي هستند كه مي‌توانند روند قيمتي يك صنعت را ترسيم كنند؛ همانطور كه نرخ و حجم فروش، جزو پارامترهايي به حساب مي‌آيند كه در صورت‌هاي مالي شركت‌ها بازنشر داده مي‌شوند. در اين ميان، با آغاز سال جديد ميلادي به نظر مي‌رسد روند كلي نرخ بهره نزولي بوده و احتمال ركود اقتصادي جهاني هم كمرنگ شده است؛ لذا از اين پس، فقط يك شاخص بايد مورد توجه قرار گيرد و آن شاخص‌هاي اقتصادي چين است.
واقعيت آن است كه طي سه ماه گذشته، شاخص‌هاي اقتصادي چين بيانگر تحركات مثبت بودند؛ هر چند در ماه گذشته، كمي نااميد‌كننده ظاهر شدند. به‌ همين دليل سرمايه‌گذاران چين مجددا از دولت درخواست تزريق منابع به‌ ويژه در حوزه مسكن كردند. جالب اين جا است كه واكنش دولت به درخواست‌ها مثبت بود. از طرفي كاهش توليد در چين را نبايد كاهش مصرف در چين تلقي كرد؛ چراكه دولت چين طي دو ماه اخير به منظور ايجاد تحرك در بخش مسكن و ساخت و ساز مبالغ قابل توجهي تزريق كرده است و بنابراين به نظر مي‌رسد در سال ۲۰۲۴ ميلادي، افزايش مصرف فولاد محقق خواهد شد و احتمال افزايش واردات فولاد توسط چين افزايش مي‌يابد. از طرفي در خصوص رابطه يوان و دلار، پيش بيني مي‌شود كه شاخص دلار روند كاهشي خواهد داشت. همچنين چين نيز به منظور افزايش صادرات، اقداماتي در مورد پايين نگهداشتن يوان خواهد نمود كه اگر اين رويداد محقق گردد، افزايش صادرات چين، افزايش واردات به آن كشور را تقويت مي‌نمايد.
در خصوص تصميمات كلان كشوري نيز، همه‌چيز وقف مراد فولادي‌ها پيش مي‌رود. سياست‌هاي بانك مركزي بر اين است كه نرخ نيما فاصله معنادار با نرخ آزاد نداشته باشد و اين رشد خزنده نرخ ارز مبادله‌اي، به نفع صادرات محورها خواهد بود. حتي قيمت‌هاي فروش بعضي از محصولات اين صنعت در بورس كالا به اعدادي بالاتر از نرخ صادراتي آنها رسيده است كه همين مساله حاشيه سود فروش داخلي آنها نيز جذاب مي‌كند.
بعد از انتشار شاخص cpi امريكا كه عدد ۳.۴ درصد را نشان مي‌داد، انتظار مي‌رود به عنوان يك متغير منفي در قيمت كاموديتي‌ها عمل كند. البته اين تاثيرگذاري كوتاه‌مدت خواهد بود و مجددا قيمت‌ها در مسير خود قرار خواهند گرفت و همين مساله را مي‌توان به عنوان محدوده ورود مناسب به اين صنعت در نظر گرفت و بعد از شناسايي نمادهاي بنيادين، منتظر رسيدن قيمت به نقطه مورد نظر بود. با تمام اين تفاسير به نظر مي‌رسد صنعت آهن و فولاد سال ۲۰۲۴ رويايي را پشت سرخواهد گذاشت.

ارسال نظر