ايران، تركيه و روسيه محكوم كردند، يمني‌ها به خيابان آمدند

حملات شبانه امريكا و انگليس به مواضع حوثي‌ها در يمن

۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۰۱:۱۸:۵۸
کد خبر: ۳۰۴۴۷۵
حملات شبانه امريكا و انگليس به مواضع حوثي‌ها در يمن

رسانه‌هاي بين‌المللي بامداد جمعه از حملات مشترك امريكا و انگليس عليه اهدافي در چند استان يمن خبر دادند. خبرگزاري اسپوتنيك به نقل از منابع محلي گزارش داد كه پايگاه‌هايي در شهر الحديده يمن هدف حملات هوايي قرار گرفتند. منابع خبري از وقوع انفجارهايي در الحديده و صنعاي يمن نيز خبر دادند. دقايقي بعد، شبكه الحدث به نقل از منابع خود گزارش داد كه عمليات نظامي امريكا و انگليس عليه انصارالله يمن آغاز شده است.

رسانه‌هاي بين‌المللي بامداد جمعه از حملات مشترك امريكا و انگليس عليه اهدافي در چند استان يمن خبر دادند. خبرگزاري اسپوتنيك به نقل از منابع محلي گزارش داد كه پايگاه‌هايي در شهر الحديده يمن هدف حملات هوايي قرار گرفتند. منابع خبري از وقوع انفجارهايي در الحديده و صنعاي يمن نيز خبر دادند. دقايقي بعد، شبكه الحدث به نقل از منابع خود گزارش داد كه عمليات نظامي امريكا و انگليس عليه انصارالله يمن آغاز شده است. يك مسوول در پنتاگون به اسكاي نيوز عربي گفت: تقريبا ۱۰ هدف حوثي‌ها (انصارالله) را مورد اصابت قرار داديم. شبكه الجزيره نيز به نقل از يك مقام ارشد انصارلله گزارش داد كه چهار شهر صنعا، الحديده، صعده و ذمار مورد هدف قرار گرفتند. خبرگزاري رسمي سباء در صنعا هم حمله هوايي به چهار شهر يمني را تاييد كرد. يك مسوول دفاعي امريكايي در گفت‌وگو با شبكه الجزيره تاكيد كرد: با استفاده از كشتي، جنگنده و زيردريايي حمله عليه پايگاه‌هاي حوثي‌ها (انصارالله يمن) را آغاز كرديم. يك مسوول امريكايي ديگر در گفت‌وگو با شبكه سي ان‌ان اعلام كرد كه ارتش امريكا در حمله به پايگاه‌هاي انصارالله علاوه بر جنگنده از موشك‌هاي تاماهاوك نيز استفاده كرد. دقايقي بعد نيز يك مسوول امريكايي به الجزيره گفت حملات عليه اهداف انصارالله پايان يافت اما «اگر تهديدات ادامه داشته باشد، حق پاسخ محفوظ است». 
روزنامه وال استريت ژورنال اما به نقل از مسوول امريكايي گزارش داد: ائتلاف بين‌المللي به رهبري امريكا بيش از ۱۲ حمله عليه اهداف حوثي‌هاي يمن انجام داده است. يك مقام پنتاگون به پوليتيكو گفت امريكا و انگليس با حمايت استراليا، هلند، كانادا و بحرين حملات مشتركي را عليه اهدافي در يمن انجام دادند. يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن در بيانيه‌اي درباره حمله روز (جمعه) امريكا و انگليس به يمن گفت: دشمن امريكايي و انگليسي تجاوزي را با ۷۳ حمله به يمن انجام داد. اين تجاوز منجر به شهادت ۵ تن و زخمي شدن ۶ تن از نيروهاي مسلح يمن شد. ما در هدف قرار دادن تمام طرف‌هايي كه از سوي آن تهديد مي‌شويم ترديد نخواهيم كرد. اين تجاوز هرگز ما را از موضع خودمان درباره حمايت از مظلوميت ملت فلسطين باز نخواهد داشت. در بيانيه ارتش يمن آمده است: دشمن امريكايي-انگليسي مسووليت اين تجاوز جنايتكارانه عليه ملت يمن را بر عهده دارد. حمله امريكا و انگليس بدون پاسخ و مجازات باقي نخواهد ماند. ما در هدف قرار دادن تمام منابع تهديد و تمام اهداف متخاصم در زمين و دريا در راستاي دفاع از يمن و حاكميت آن ترديد نخواهيم كرد. ما همچنان به ممانعت از عبور كشتي‌هاي اسراييلي يا كشتي‌هايي كه در درياي سرخ و بحرالعرب به سمت بنادر اراضي اشغالي مي‌روند، ادامه خواهيم داد.
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، حملات نظامي امريكا و انگليس به چند شهر يمن را شديدا محكوم كرد و آن را اقدامي خودسرانه، نقض آشكار حاكميت و تماميت ارضي يمن و نقض قوانين و مقررات و حقوق بين‌الملل دانست. ناصر كنعاني صبح روز جمعه ۲۲ دي ماه در يك موضع‌گيري رسانه‌اي در اين ارتباط اظهار كرد: اين حملات نظامي در راستاي استمرار حمايت كامل امريكا و انگليس در حدود صد روز گذشته از جنايات جنگي رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين و شهروندان مظلوم و تحت محاصره كاملِ نوار غزه صورت مي‌گيرد. وي با تاكيد بر اينكه اين حملات خودسرانه نتيجه‌اي جز دامن زدن به ناامني و بي‌ثباتي در منطقه نخواهد داشت، افزود: در حالي كه رژيم صهيونيستي همچنان به حملات و جنايات جنگي خود در نوار غزه و كرانه باختري در فلسطين ادامه مي‌دهد، امريكا و انگليس درصدد هستند با گسترش چتر حمايتي خود از رژيم صهيونيستي، توجه مردم جهان را از جنايات اين رژيم جعلي، جنايتكار و متجاوز عليه مردم فلسطين منحرف سازند. 
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با ابراز نگراني نسبت به پيامدهاي تكرار اينگونه حملات خودسرانه براي صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي، از جامعه جهاني خواست با واكنش‌ها و اقدامات مسوولانه، از گسترش دامنه‌هاي جنگ، بي‌ثباتي و ناامني در منطقه جلوگيري كنند.رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در واكنش به حمله امريكا و انگليس به يمن گفت: امريكا و انگليس مي‌خواهند درياي سرخ را به دريايي از خون تبديل كنند. آنچه اتفاق مي‌افتد استفاده نامتناسب از زور و قدرت است و اسراييل در غزه نيز همين كار را مي‌كند.  به نقل از اسپوتنيك، وي گفت: ما به عدالتي كه در ديوان بين‌المللي دادگستري در لاهه محقق خواهد شد، ايمان داريم و معتقديم كه اين دادگاه، اسراييل را محكوم خواهد كرد. ما اسناد و مداركي را به اين دادگاه ارايه كرده‌ايم كه براي محاكمه اسراييل و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل كافي است. حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما به‌شدت تجاوز آشكار امريكا و انگليس به يمن و امنيت و حاكميت و ملت آزاد آن را محكوم مي‌كنيم. به نقل از المنار، در بيانيه حزب‌الله لبنان آمده است: ما به يمن عزيز و ارتش ملي آن و ملت جسور و فرماندهي يمن درود مي‌فرستيم. «ديميتري پسكوف»، سخنگوي كرملين جمعه گفت، روسيه حملات هوايي اخير امريكا و انگليس به يمن را با توجه به اينكه قطعنامه‌اي از سوي شوراي امنيت براي مجوز دادن به آنها تصويب نشده، نامشروع دانسته و آنها را محكوم مي‌كند. در پي اين حملات تجاوزكارانه امريكا و متحدانش به نقاطي در يمن، روسيه خواستار برگزاري نشست فوري شوراي امنيت سازمان ملل براي بررسي اين موضوع شد. به نوشته خبرگزاري «اسپوتنيك»، پسكوف در گفت‌وگو با خبرنگاران بيان داشت: «ما آنها را محكوم مي‌كنيم. مي‌دانيد كه قطعنامه‌اي تصويب شد كه ما به آن راي ممتنع داديم. كشورهايي كه اين حملات را انجام دادند، تلاش كردند اقداماتشان را مبناي حقوقي بين‌المللي بدهند. از نقطه نظر و مطابق با قوانين بين‌المللي اين حملات نامشروع هستند. اين موضع ما است.» پسكوف بر اينكه روسيه سابقه مخالفت مكرر با چنين اقداماتي را داشته تاكيد كرد. استان صعده يمن صبح روز جمعه شاهد تظاهرات مردمي گسترده‌اي با شعار پيروزي موعود و جهاد مقدس در حمايت از ملت فلسطين و مخالفت با تجاوز امريكا و انگليس به يمن بود. به نقل از المسيره، شركت‌كنندگان در اين تظاهرات پرچم‌هاي يمن، فلسطين و تصاوير شهداي نيروي دريايي ارتش يمن و تصاوير عبدالملك الحوثي، فرمانده كل نيروهاي مسلح يمن را در دست داشتند.

ارسال نظر