روند تلكوبانك‌ها به سمت پرداخت‌هاي اعتباري است

۱۴۰۲/۱۰/۲۱ - ۰۲:۰۱:۱۸
کد خبر: ۳۰۴۴۰۸

نشست تخصصي «تلكو بانك‌ها» با رويكرد خلق ارزش افزوده از دو صنعت مكمل امروز با حضور نمايندگاني از اپراتورهاي تلفن همراه و ثابت برگزار و مبحث تلكوبانكينگ به نقد گذاشته و حوزه‌هاي جديد پرداخت‌هاي اعتباري تشريح شد.

نشست تخصصي «تلكو بانك‌ها» با رويكرد خلق ارزش افزوده از دو صنعت مكمل امروز با حضور نمايندگاني از اپراتورهاي تلفن همراه و ثابت برگزار و مبحث تلكوبانكينگ به نقد گذاشته و حوزه‌هاي جديد پرداخت‌هاي اعتباري تشريح شد. به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، نشست تخصصي «تلكو بانك‌ها، پيوند دو صنعت براي استخراج منابع مشترك» ظهر ديروز چهارشنبه ۲۰ دي ۱۴۰۲ در جريان برگزاري نهمين نمايشگاه تراكنش ايران با اسپانسري شركت مخابرات ايران و حضور نمايندگاني از همراه اول، ايرانسل و مخابرات ايران در مركز آفرينش‌هاي كانون پرورش فكري برگزار شد. در ابتداي اين نشست تخصصي سيد ميثم سيدصالحي معاون فناوري شركت مخابرات ايران به عنوان مدير اين نشست تخصصي با طرح اين موضوع كه تلكوبانك عملا زاييده مشترك دو صنعت بانك و تلكام است و به واسطه جنبه فعاليت‌هاي مشترك شان در سال‌هاي اخير و فعاليت‌هاي نوآورانه در اين دو صنعت پيدايش يافته است، اظهار كرد: به جهت عملياتي مفهوم جديدي نيست و قدمت يك ده‌هاي دارد؛ اما يك وجه از همگرايي اين دو صنعت ناشي از فشار تقاضا از سمت مشتريان يا كشش بازار براي ارايه خدمات نوين و فناورانه در هر دو صنعت بوده است.

 

اپراتورهاي تلكامي همواره در لبه تكنولوژي بوده‌اند

وي با بيان اينكه شركت‌هاي تلكامي همواره از ديرباز براي حفظ و نگهداشت مشتركان خود سعي داشته‌اند تا در لبه تكنولوژي باشند، ابراز كرد: دغدغه حفظ مشتركان در سمت بانك‌ها نيز وجود دارد و اين همگرايي مي‌تواند در نهايت به ارايه سرويس‌هاي نوين، نرم و كم هزينه ختم شود زيرا در ترند بين‌المللي، اغلب صنايع براي ادامه فعاليت‌هاي خود نيازمند ايجاد ارتباطي وسيع با شركت‌هاي تلكامي هستند. سيدصالحي پس از طرح موضوع كلي و بيان رويكرد اين نشست تخصصي با طرح اين پرسش كه «در دنيا چه اتفاقي در حوزه تلكوبانك‌ها افتاده است؟»، به استقبال اعضاي حاضر در پنل رفت.

 

تلكوبانكينگ در ايران موضوع جدي نيست  بايد به سمت پرداخت‌هاي اعتباري رفت

مصطفي درجزي، مديركل كسب و كار سازماني همراه اول نيز از ديگر اعضاي كليدي حاضر در پنل بود كه رويكرد صحبت‌هايش معطوف به بازار داخلي و راهكارهاي عملي همكاري بين بانك‌ها و اپراتورها بود.

وي با تأكيد بر اينكه «تلكوبانك» راهكاري براي دسترس پذيرتر كردن است، اظهار كرد: بحث تلكوبانك‌ها به دليل اينكه خدمات بانكي را بسيار در دسترس قرار مي‌دهند، چندان جاي بحث در كشور ما ندارد زيرا هم خدمات بانكي فناورانه‌اي داريم و هم امكان استفاده از خدمات بانكي در هر جايي فراهم است. در واقع درجزي كاربرد تلكوبانكينگ را مختص كشورهايي دانست كه سرويس‌هاي مخابراتي پيشرفته اما شبكه بانكي نسبتا عقب مانده‌اي از منظر تكنولوژي داشتند. اما در مقابل مديركل كسب و كار سازماني همراه اول مباحثي از قبيل «پرداخت‌هاي مالي بر بستر موبايل» را جزو بروزترين مباحث جاري در دنيا دانست كه در جلسات اخير ITU نيز به آن پرداخته و نهايتا به اين جمع‌بندي رسيدند كه در اين حوزه نياز به رگولاتور مستقل از بانك و مخابرات وجود دارد. وي با تأكيد بر اينكه «پرداخت‌هاي نقدي» در دنيا جايگاه خود را از دست داده و حتي در حمل و نقل‌هاي شهري نيز ديگر از مسافران پول نقد دريافت نمي‌شود، عنوان كرد: براي حركت مطابق اين چارچوب جهاني، اين اپراتورها هستند كه مي‌توانند حتي با وجود تحريم‌هاي ظالمانه بين‌المللي، با سرويس رومينگ بين‌المللي خود امكان پرداخت غيرنقدي مسافران ايراني كه به خارج از كشور رفته‌اند را فراهم كنند. اشاره درجزي به موضوع پرداخت‌هاي اعتباري و ابتكار عملي كه اپراتورهاي تلفن همراه در اين حوزه دارند، باعث شد تا به مزيت‌هاي اساسي اپراتورهاي غالب تلفن همراه از قبيل «ضريب نفوذ بالا» و «سيمكارت‌هاي دايمي» نيز بپردازد و از آنها به عنوان پيش نيازهايي براي ارايه خدمات پرداختي خرد مبتني بر موبايل ياد كند. وي همچنين يادآور شد: بيگ ديتا موجود در اپراتورهاي تلفن همراه كشور مزيتي است كه مي‌تواند به كمك صنعت بانكي كشور بيايد و به بحث «پرداخت اعتباري و خرد» رنگ و رويي ببخشد. درجزي در اين باره گفت: به عنوان مثال همراه اول با در اختيار داشتن بيش از 20 ميليون مشترك تلفن همراه دايمي، به راحتي مي‌تواند بحث «توثيق» را راهبري كند و براساس اعتبار و رفتار مشتركان خود در شبكه، اقدام به ارايه اعتبار به آنها و ارتقاي قدرت خريدشان كند.

 

به دنبال حوزه‌هايي نظير خريد اعتباري هستيم

باقر صمدي، معاون ديجيتال ايرانسل نيز كه ديگر نماينده حاضر در اين پنل از سمت اپراتورهاي تلفن همراه بود با بيان اينكه مهم‌ترين مزيتي كه اپراتورهاي تلفن همراه مي‌توانند براي بانك‌ها ايجاد كنند، كاهش هزينه‌هاي آنهاست، اظهار كرد: اگر اين همكاري همين امروز شكل گيرد، اپراتورها با پيشنهاداتي كه دارند مي‌توانند تا پنج برابر از هزينه بانك‌ها بكاهند. وي عنوان كرد: همچنين تصور مي‌كنيم توان توليد سوپر اپ‌هاي را در كشور داريم كه هر آنچه موردنياز بانك‌ها باشد، ارايه دهد و علاوه بر آن امنيت زيرساخت‌هاي ما نيز مي‌تواند پيشنهاد بسيار جذاب و كمك‌كننده‌اي براي اپراتورها باشد تا به اين سمت بيايند. در ادامه صمدي ورود ايرانسل به بحث بانكداري را فعلا از طريق كيف پول ديجيتال دانست و يادآور شد: سعي كرديم اين كار را براساس مجوزي كه بانك مركزي ارايه داد، پيش ببريم و به دنبال ورود به حوزه‌هاي ديگر نظير خريد اعتباري نيز هستيم.

ارسال نظر