۹ شركت در صف انتشار عرضه اوليه

۱۴۰۲/۱۰/۲۰ - ۰۱:۲۸:۴۳
کد خبر: ۳۰۴۳۲۹
۹ شركت در صف انتشار عرضه اوليه

شركت‌هايي كه در مسير ورود به بازارهاي بورسي قرار مي‌گيرند، براي افزايش رشد و توسعه كسب‌ و كار خود نيازمند سرمايه هستند؛ بنابراين با وارد شدن به بازار بورس و عرضه بخشي از سهام خود به عنوان IPO، به تأمين سرمايه مورد نياز خود مي‌پردازند.

اقتصادآنلاين|شركت‌هايي كه در مسير ورود به بازارهاي بورسي قرار مي‌گيرند، براي افزايش رشد و توسعه كسب‌ و كار خود نيازمند سرمايه هستند؛ بنابراين با وارد شدن به بازار بورس و عرضه بخشي از سهام خود به عنوان IPO، به تأمين سرمايه مورد نياز خود مي‌پردازند.
اين‌كه بگوييم شركت‌ها به واسطه عبور از مراحل مشخص و ارايه مدارك از جمله گزارش‌ها و صورت‌هاي مالي، با هر قيمتي توجيه خريد دارد، اساسا گزاره اشتباهي‌ است؛ چراكه رويكردهاي يكپارچه ارزشگذاري سهام نظير رويكرد تنزيل جريانات نقدي (DCF) و رويكرد خالص ارزش روز دارايي‌ها (NAV)، بسته به متغيرهاي ورودي، خروجي‌هاي مختلفي را گزارش خواهند كرد؛ حتي شرايط كلي بازار نيز، مي‌تواند بازدهي انتظاري آن عرضه‌ها را تحت تاثير قرار دهد. جدول عرضه‌هاي اوليه امسال را به تفكيك بازدهي و تعداد روزهاي معاملاتي آنها را نشان مي‌دهد. پر واضح است كه همه عرضه اوليه‌ها طبق يك الگو مشخص صعودي حركت نكرده و حتي در بعضي نمادها ۲۲ درصد سرمايه سهامداران از بين رفته است. در نقطه مقابل بمولد، شركت نيان الكترونيك با ۱۲۵ درصد بازدهي خودنمايي مي‌كند. همانطور كه مشخص است ۳ نماد شهر، نيان و كتوسعه به فاصله ۱۵ روز از يكديگر روانه بازار شده‌اند كه سرنوشت هر كدام تا به امروز كاملا متفاوت از يكديگر رقم خورده‌؛ به اين معنا كه شرايط كلي حاكم بر بازار براي هر ۳ نماد تقريبا مشابه بوده است. حتي روش عرضه نيان و كتوسعه همان روشي است كه منتقدان بسيار زيادي نيز دارد. (تركيبي) تنها عاملي كه مي‌تواند تفاوت در بازدهي اين ۳ نماد را نمايش دهد، ارزش‌گذاري آنها بوده و بس! طبق گفته محمود گودرزي، مديرعامل بورس تهران، تا پايان سال قطعا ۲ عرضه اوليه در بازار بورس خواهيم داشت. همچنين با پيگيري‌هاي صورت گرفته اقتصاد آنلاين، ۷ شركت از طريق فرابورس تمام مراحل عرضه را پشت‌سر گذاشته و بنا به شرايط و جو كلي بازار، آماده انتشار خواهند بود. 

ارسال نظر