چالش تامين سرمايه‌ها در ميز صنعت

۱۴۰۲/۱۰/۲۰ - ۰۱:۲۶:۰۱
کد خبر: ۳۰۴۳۲۷
چالش تامين سرمايه‌ها  در ميز صنعت

بيست و يكمين نشست ميز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بررسي «صنعت تامين سرمايه» با تلاش مديريت نظارت بر ناشران و اداره ميزهاي صنعت و رتبه‌بندي ناشران اين سازمان و با حضور عليرضا ناصرپور، عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، رضا عيوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، رسول سعدي، دبيركل كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري، ولي‌اله جعفري، مدير نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعي از مديران و فعالان اين صنعت برگزار شد.

بيست و يكمين نشست ميز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بررسي «صنعت تامين سرمايه» با تلاش مديريت نظارت بر ناشران و اداره ميزهاي صنعت و رتبه‌بندي ناشران اين سازمان و با حضور عليرضا ناصرپور، عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، رضا عيوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، رسول سعدي، دبيركل كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري، ولي‌اله جعفري، مدير نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعي از مديران و فعالان اين صنعت برگزار شد. عليرضا ناصرپور، عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در اين نشست درباره اوراق با رتبه‌بندي گفت: موضوع اوراق با رتبه‌بندي و بحث افزايش نصاب صندوق‌ها در اوراق با رتبه‌بندي در هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شده اما چالشي كه در اين اوراق وجود دارد اين است كه نصاب فعلي صندوق‌ها هنوز پر نشده است. وي افزود: آمادگي براي طرح مجدد نصاب‌ها در هيات‌مديره و افزايش آن وجود دارد. برخي پيشنهاد دادند، حداقلي براي خريد اوراق گذاشته شود اما بايد تاكيد كنم به هيچ عنوان موافق اين موضوع نيستيم. در مورد تغيير نصاب‌ها به شرطي كه ريسك صندوق‌ها كنترل شود، طرح موضوع با هيات‌مديره خواهيم داشت

 

مديريت موقعيت تعارض منافع

ناصرپور دليل افشاي اطلاعات براي صندوق‌ها را نظارت عمومي و اطلاع داشتن يونيت داران و مديريت تعارض منافع دانست و تصريح كرد: مديريت موقعيت تعارض منافع و افشا و شفافيت اطلاعات دو موضوع مهمي است كه در همه كشورهاي دنيا هم كاربرد دارد و هر كشوري كه خواهان مديريت تعارض منافع است، افشاي حداكثري اطلاعات را در دستور كار خود قرار مي‌دهد. وي تاكيد كرد: افشاهايي كه ناظر به موضوع و تعارض منافع است بايد تشديد شده و نوع گزارشگري برخي موضوعات بايد تغيير كند اما برخي موضوعات هم نياز به تعديل افشا است.

 

كمبود نيروي انساني متخصص

عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره كمبود نيروي انساني متخصص در شركت‌هاي تامين سرمايه بيان كرد: مساله كمبود نيروي انساني متخصص مشكل كل بازار سرمايه بوده و تنها مختص حوزه فعاليت شركت‌هاي تامين سرمايه نيست چرا كه رشد سريع بازارهاي مالي باعث شده اين موضوع در حوزه بازار سرمايه شديدتر احساس شود ناصرپور مطرح كرد: نصاب‌ها و تكاليفي كه باعث مختل شدن اختيار تصميم‌گيري صندوق‌ها شود بايد حذف و صرفه و صلاح صندوق‌ها رعايت شود.

 

مشكلي براي صدور مجوز صندوق‌هاي طلا نيست

وي با بيان اينكه در حال حاضر مشكلي براي صدور مجوز صندوق‌هاي طلا نيست و اگر كسي شرايط لازم را داشته باشد موفق به دريافت مجوز خواهد شد، گفت: افزايش سقف‌ها براي صندوق‌هاي طلا در حال انجام است و محدوديتي در اين حوزه وجود ندارد.

 

پيگيري براي تامين سرمايه‌هاي بانكي

عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در سال گذشته و امسال به خصوص برنامه هفتم توسعه، به صورت متعدد با كميسيون اقتصادي مجلس، مجمع تشخيص مصلحت نظام و هيات عالي نظارت پيگيري در بحث تامين سرمايه بانكي و مجوز به صندوق‌هاي با درآمد ثابت داشته‌ايم و اين روند براي تسهيل امور ادامه دارد. وي در پايان بر ايجاد نظم در فرآيند انتشار اوراق و همچنين نرخ‌ها تاكيد كرد.

 

بررسي مشكلات صنايع هدف برگزاري ميز صنعت

رضا عيوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نيز بررسي مسائل و مشكلات صنايع كشور را از اهداف برگزاري ميز صنعت در حوزه‌هاي مختلف، ذكر كرد و گفت: پس از برگزاري اين جلسات، همكاران ميز صنعت به صورت اجمالي گزارشي از مسائل اساسي و مشكلات صنايع تهيه كرده و به نهادهاي ذي‌ربط براي رسيدگي به مشكلات آنان ارسال مي‌كنند. وي افزود: تاكنون گزارش‌هاي مدوني از حوزه‌هاي مربوط به صنايع مختلف تهيه شده و از مراجع مختلف پيگيري‌هاي لازم به منظور رفع مشكلات و مسائل مختلف صورت گرفته است.

 

دغدغه نرخ بالاي تامين مالي

عيوضلو در ادامه به موضوع نرخ بالاي تامين مالي به عنوان يك دغدغه مهم اشاره كرد و گفت: نرخ كوتاه‌مدت افزايش يافته اما اينكه نرخ‌هاي بلندمدت به دنبال نرخ‌هاي كوتاه‌مدت افزايش پيدا كند منطقي و پذيرفته شدني نيست و از شركت‌هاي تامين سرمايه انتظار مي‌رود با خلاقيت و نوآوري، تا حد امكان مانع تسري افزايش نرخ‌هاي كوتاه‌مدت به نرخ‌هاي بلندمدت شده و در سمت خريد و فروش اوراق نيازمند مهندسي ابزار مالي هستيم كه حداقل مانع انتقال نرخ‌هاي كوتاه‌مدت به بلندمدت شود.

 

شفاف‌سازي ترازنامه شركت‌هاي تامين سرمايه

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تاكيد كرد: در بحث مربوط به قراردادها پيگيري‌هاي لازم در حال انجام و موضوعات در هيات داوري مطرح است. همچنين به دنبال ابزاري براي آشكار كردن تعهدات شركت‌هاي تامين سرمايه در ترازنامه‌ها هستيم، به‌طوري‌كه هر چه ترازنامه شركت‌هاي تامين سرمايه آشكارتر و شفاف‌تر باشد در تصميم‌گيري ذينفعان اعم از سهامداران و مديران اين شركت‌ها مفيد و موثر خواهد بود. وي بر طراحي پنل بدهي اشاره كرد و افزود: ارسال درخواست‌ها از طريق پنل بدهي در حال انجام است به‌طوري‌كه كارها را براي شركت‌هاي تامين سرمايه راحت‌تر خواهد كرد. مقرر شده قراردادها هم در بستر اين پنل انجام و فرآيندها را كوتاه كند. به گفته اين مقام مسوول، انتظار مي‌رود مسائل و مشكلات صنايع به سياست‌گذاران اقتصادي منعكس و راهكارهاي مربوط به آن ارايه و اجرا شود. عيوضلو تصريح كرد: تمام متغيرهاي تاثيرگذار بر بازار سرمايه مساله و دغدغه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري است، از اين رو، با همكاري كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري، به مشكلات و مسائل و دريافت نقطه نظرهاي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري رسيدگي خواهد شد.

 

نرخ بالاي تامين مالي چالش مهم شركت‌هاي تامين سرمايه

امير طايفه ابراهيمي، رييس اداره ميز صنعت و رتبه‌بندي ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نيز در حاشيه اين نشست در رابطه با برگزاري ميز صنعت براي شركت‌هاي تامين سرمايه، اظهار كرد: در بيست و يكمين ميز صنعت كه با حضور شركت‌هاي فعال در صنعت «تامين سرمايه» برگزار شد، مشكلات و چالش‌هاي اين صنعت مورد بحث و بررسي قرار گرفت. رييس اداره ميز صنعت و رتبه‌بندي ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، نرخ بالاي تامين مالي و كمبود نيروي انساني را از جمله مشكلات شركت‌هاي تامين سرمايه برشمرد.

 

كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري بازوي كمكي  سازمان بورس براي حل مشكلات صنايع

رسول سعدي، دبيركل كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري نيز در ادامه با بيان اينكه گزارش‌هاي قابل توجه، جامع و كارشناسي شده در ميزهاي صنعت مطرح مي‌شود گفت: برگزاري جلسات ميز صنعت نشان‌دهنده اين است كه سازمان بورس نگاه كاملا كارشناسي و نگرش علمي به مسائل صنعت دارد و در صورت وجود هر مشكلي، درصدد رفع آن است. وي عنوان كرد: بيش از دو سوم شركت‌هاي تامين سرمايه با مشكلات توسعه‌اي مواجه هستند و مشكلات اكثر آنها فراسازماني است به‌طوري‌كه مانع رشد و توسعه آنها شده است. سازمان بورس و اوراق بهادار با تمام قوا در حال تلاش است تا مشكلات شركت‌ها را در صنعت «تامين سرمايه» برطرف كند چرا كه يكي از افتخارات بازار سرمايه شفافيت است. سعدي در پايان بيان كرد: كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري صداي مديران شركت‌هاي بورسي را در حوزه‌هاي مختلف شنيده و آماده پيگيري مسائل، مشكلات و ارايه راهكارهاي منطقي و كارشناسي شده به سازمان بورس و اوراق بهادار است.

 

رفع چالش صنايع با برگزاري ميز صنعت

همچنين در پايان، وحيد رجبيان، معاون توسعه كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري در رابطه با برگزاري ميز صنعت گفت: مسائل و مشكلات مطرح شده توسط مديران عامل شركت‌هاي تامين سرمايه در ميز صنعت را در كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري بررسي خواهيم كرد و پس از جمع‌بندي نظرهاي كارشناسي را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع خواهيم داد. وي با بيان اينكه كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري بر حسب وظيفه خود جلسات فصلي را نيز با مديران عامل شركت‌هاي تامين سرمايه برگزار مي‌كند، افزود: از ابتداي سال تاكنون سه جلسه برگزار شده و در آينده نيز جلسه چهارم را تشكيل خواهيم داد. معاون توسعه كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري در پايان تصريح كرد: برگزاري جلسات ميز صنعت مي‌تواند به سبب جمع‌آوري مشكلات و چالش‌هاي ناشران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و پيگيري و رفع آنها موجب بهبود سودآوري صنايع و كسب‌كارها شود. لازم به ذكر است، برگزاري ميز صنايع و مكاتبه با نهادهاي ذي‌صلاح براي رفع مشكلات صنايع، تهيه و تنظيم گزارش‌هاي ماهانه، تهيه گزارش‌هاي خاص، اقدامات لازم در ارتباط با ناشران اوراق بهادار، برگزاري جلسات درون سازماني و دوره‌هاي آموزشي و تجليل از ناشران برتر از جمله مهم‌ترين اقدامات حوزه نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نيمه نخست سال جاري به شمار مي‌رود.

ارسال نظر