جيره‌بندي آب در تهران نداريم

۱۴۰۲/۱۰/۱۹ - ۰۰:۵۷:۲۵
کد خبر: ۳۰۴۲۳۹

سخنگوي صنعت آب گفت: در حال حاضر در تهران شاهد خشكسالي و شرايط ويژه براي تامين آب هستيم اما طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته پيش‌بيني براي جيره‌بندي آب وجود ندارد.

سخنگوي صنعت آب گفت: در حال حاضر در تهران شاهد خشكسالي و شرايط ويژه براي تامين آب هستيم اما طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته پيش‌بيني براي جيره‌بندي آب وجود ندارد.
به گزارش ايسنا، عيسي بزرگ‌زاده اظهار كرد: در حال حاضر مديريت مصرف و تقاضا صورت گرفته و در حال انجام كارهايي براي مديريت توزيع و تقاضا هستيم و اگر شهروندان تهراني با مديريت مصرف و با مجموع اقدامات صورت گرفته ۱۵ درصد مديريت مصرف صورت بگيرد مشكلي براي تامين آب نخواهيم داشت.
به گفته وي برنامه‌اي براي جيره‌بندي آب در تهران وجود ندارد و بايد توجه داشت كه شهر تهران داراي شرايط خشكسالي است و در اين شرايط بايد شهروندان همكاري بيشتري با ما داشته باشند. شهر تهران، مشهد و سيستان جزو برنامه‌هاي اضطراري وزارت نيرو قرار گرفتند و براي عبور از شرايط خشكسالي لازم است كه اقداماتي صورت گيرد.
به گفته وي، خراسان رضوي در برخي شهرها، ساوه، كرمان، لرستان، كهگيلويه و بويراحمد، خراسان شمالي، سمنان، سيستان و بلوچستان و كرمان مشمول طرح‌هاي تامين آب‌ اضطراري هستند و برخي نقاط ويژه‌تر مانند سيستان، مشهد، تهران، گلستان، شهر فسا در استان فارس در پيشاني تمركز وزارت نيرو براي تامين آب شرب قرار دارد.
سخنگوي صنعت آب در پاسخ به ديگر سوال ايسنا درباره موضوعات مطرح شده در مورد احتمال ابردزدي توسط كشورهاي همسايه و برداشت ليتيوم از درياچه اروميه اظهار كرد: من هم‌چنين شايعاتي را در فضاي مجازي ديده‌ام اما در فضاي كارشناسي مطلب خاصي در اين مورد مطرح نشده و ما مسائل را با واقعيت اقليمي و آنچه از نظر منطقي اتفاق مي‌افتد، مورد بررسي قرار مي‌دهيم و در مورد برداشت ليتيوم از درياچه اروميه مسوولان محيط زيست مي‌توانند اطلاعات درستي را اعلام كنند. وي درباره بارورسازي ابرها تصريح كرد: از دهه ۷۰ بارورسازي ابرها در ايران مطرح بود و مركز ويژه‌اي نيز در همين راستا تاسيس شده است اما براساس انتشارات رسمي كه وجود دارد روي اين موضوع كار مي‌كنيم و بايد گفت توجه ما روي آب‌هاي متعارف است. بزرگ‌زاده درباره آخرين وضعيت دريافت حق‌آبه هيرمند اظهار كرد: آخرين اخبار مربوط به همان چيزي است كه در گذشته مطرح كرده‌ايم و بايد بگوييم كه امسال به‌طور كلي ورودي آب نداشتيم. سخنگوي صنعت آب با اشاره به خشكسالي حاكم در كشور تصريح كرد: ۱۰ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان براي عبور از خشكسالي در سال جاري درخواست داده‌ايم كه اگر تخصيص يابد مي‌توان چالش‌هاي زيادي را برطرف كرد.
وي با اشاره به آخرين وضعيت بارش‌ها در ۳۱ استان كشور گفت: در سال آبي جاري يعني از اول مهرماه تا ۱۶ دي‌ماه مجموع بارش‌هاي كل كشور ۴۸ ميلي‌متر بوده كه در مقايسه با بلندمدت كه ۸۰ ميلي‌متر ثبت شده ۴۰ درصد كاهش يافته است.بزرگ‌زاده با تاكيد بر اينكه ۲۶ استان در كشور كمتر از مقادير نرمال بارش دريافت كرده‌اند، اظهار كرد: در سال آبي جاري از نظر رتبه در ميان ۵۵ سال در سال چهل‌ و پنجم قرار داريم و ۱۰ سال وجود دارد كه ميزان بارش در آنها كمتر از سال جاري بوده است. سخنگوي صنعت آب با تاكيد بر اينكه سهم بارش از كل سال ۲۸.۵ درصد بوده كه ۱۸.۶ درصد رخ داده است، تصريح كرد: در دي‌ماه ميزان بارش‌ها نسبت به شرايط نرمال وضعيت بدتري داشته است و در استان‌هاي مختلف كم‌بارشي داريم وزارت نيرو پاسخ‌هاي مناسبي را طرح‌ريزي كرده است، كه به چند بخش تامين و مديريت مصرف تقسيم مي‌شود. بزرگ‌زاده اظهار كرد: اميدواريم طرح‌هاي در نظر گرفته شده به نتيجه برسد و با مديريت مصرف در بخش وزارت نيرو و با همكاري شهروندان بتوانيم شرايط پيش‌رو را پشت سر بگذاريم. وي با بيان اينكه براساس آمار بارش‌ها تا ۱۶ دي‌ماه استان‌هاي مازندران و گلستان ۱۰ و ۱۶ درصد شرايط بهتري دارند گفت: در اين بين شهر تهران وضعيت بارش‌ها مناسب نيست و طرح‌هايي را مانند خط انتقال لار به تهران، سد لتيان به طرف تهران برنامه‌ريزي كرده‌ايم و اميدواريم با مديريت مصرف بتوانيم شرايط پيش‌رو را تسهيل كنيم. به گفته سخنگوي صنعت آب در استان‌هاي قم، فارس، مركزي، زنجان، خراسان رضوي، تهران، البرز، سيستان و بلوچستان، كهگيلويه و بويراحمد، هرمزگان بيش از ۵۰ درصد اختلاف بارش نسبت به شرايط نرمال داريم و بايد گفت كه در اكثر استان‌ها با كمبود بارش مواجه هستيم اما پاسخ‌هاي لازم براي تامين آب شرب را ايجاد كرده‌ايم.

ارسال نظر