مخالفت داروسازان با فروش اينترنتي دارو

۱۴۰۲/۱۰/۱۸ - ۰۲:۱۳:۲۵
کد خبر: ۳۰۴۱۹۶
مخالفت داروسازان با فروش اينترنتي دارو

رييس انجمن داروسازان ايران با تاكيد بر اينكه ورود پلتفرم‌ها به فروش اينترنتي دارو لطمه بزرگي به شاكله مديريت سلامت كشور وارد خواهد كرد، گفت: جامعه داروسازي ايران مخالف عرضه و فروش دارو به بيمار در فضاي مجازي است، اما براي كالاهاي غيردارويي مانند مكمل‌هاي غذايي و لوازم آرايشي و بهداشتي مي‌توان از بستر اينترنت استفاده كرد.

رييس انجمن داروسازان ايران با تاكيد بر اينكه ورود پلتفرم‌ها به فروش اينترنتي دارو لطمه بزرگي به شاكله مديريت سلامت كشور وارد خواهد كرد، گفت: جامعه داروسازي ايران مخالف عرضه و فروش دارو به بيمار در فضاي مجازي است، اما براي كالاهاي غيردارويي مانند مكمل‌هاي غذايي و لوازم آرايشي و بهداشتي مي‌توان از بستر اينترنت استفاده كرد.

دكتر شهرام كلانتري خانداني در گفت‌وگو با ايسنا، درخصوص ورود سكوها يا پلتفرم‌هاي اينترنتي به موضوع فروش دارو، اظهار كرد: اين موضوع به مداخله سازمان‌هاي غير متخصص به بهانه توسعه كسب و كار به موضوعات سلامت بازمي‌گردد كه در صورت انجام، لطمه بزرگي به شاكله مديريت سلامت كشور وارد خواهد كرد.

 

فروش دارو حوزه رقابت نيست

وي افزود: بر اساس سياست‌هاي ابلاغي سلامت، توليت حوزه سلامت با وزارت بهداشت است و هر سازماني كه بخواهد در اين زمينه ورود كند بايد خود را با سياست‌گذاري‌هاي وزارت بهداشت تنظيم كند، اما متاسفانه در مورد پلتفرم‌هاي اينترنتي دارو، نهادهاي اقتصادي كشور وارد شده‌اند و از آنها حمايت مي‌كنند و به دنبال سهم‌خواهي از بازار دارويي كشور هستند بدون اينكه توجه كنند كه حوزه سلامت بسيار حساس و داراي اقتضائات خاص خود است و به هيچ عنوان مانند ساير بخش‌ها، حوزه رقابت نيست.

 

ممنوعيت تبليغ فروش دارو

وي با تاكيد بر اينكه تبليغات حوزه سلامت اعم از دارو و خدمات ممنوع است، تصريح كرد: در حوزه‌اي كه تبليغات ممنوع است، نمي‌توان با شرايط رايج رقابت‌پذيري در بازار كار كرد. برخي مسوولان به اين موضوع توجه نمي‌كنند كه توسعه بي‌حد و مرز اين بازار مي‌تواند فسادزا باشد.

تعارض فروش اينترنتي دارو با قانون

او با اشاره به اينكه كسب و كارهاي اينترنتي قصد دارند وارد موضوعي شوند كه با نص صريح قانون منافات دارد، توضيح داد: در بند ب ماده ۶ قانون تجارت الكترونيك به شفافيت عنوان شده است كه دارو از شمولايت قانون مستثني است و فروش اينترنتي دارو به مصرف‌كننده نهايي را ممنوع كرده است اما بدون توجه به اين ممنوعيت قانوني، برخي نهادهاي اقتصادي دولت در سال ۱۴۰۰ پيشنهاداتي را به هيات دولت ارايه دادند و مصوبه‌اي درخصوص ورود سكوهاي اينترنتي به فروش اينترنتي دارو تصويب كردند كه به دلايل متعدد قابليت اجرا نداشت. در اين مصوبات اصطلاحاتي به كار رفته بود كه مربوط به حوزه توزيع دارو بود و ربطي به عرضه دارو به مصرف‌كننده نهايي نداشت. كلانتري ادامه داد: درحال حاضر نيز هيات مقررات‌زدايي اصرار دارد كه بايد عرضه دارو به مصرف‌كننده نهايي از طريق اينترنت انجام شود، در حالي كه ما بارها اعلام كرده‌ايم اين كار خلاف قوانين بالادستي و «قانون مديريت داده‌ها و اطلاعات ملي» است.

 

حذف نظارت داروساز بر فرآيند ارايه دارو

وي افزود: دولت نقش اصلي در حفاظت و حمايت از محرمانگي اطلاعات بيماران دارد و به همين جهت قانون‌گذار عرضه اينترنتي دارو را ممنوع كرده است. از طرفي با اين روش نظارت دكتر داروساز بر فرآيند ارايه دارو به بيمار بين مي‌رود و احتمال خطاهاي مكرر در ارايه دارو به مصرف‌كننده نيز افزايش مي‌يابد.

 

خطرات فروش اينترنتي دارو

رييس انجمن داروسازان ايران تاكيد كرد: متاسفانه مبحث احتمال سوءاستفاده‌ از اطلاعات بيماران جدي است. حتي احتمال سوءاستفاده از اطلاعات بيماران توسط خود پلتفرم‌ها، تاثيرگذاري بر آينده اقتصاد صنعت داروسازي از توليد‌كننده تا مصرف‌كننده، تحليل داده‌هاي سلامت جامعه و كشور محتمل است و برخي بدون توجه به اين پارامترها در حال حمايت از فروش اينترنتي دارو هستند.

 

مجازي شدن بازار سياه ناصرخسرو

وي با تاكيد بر اينكه وزارت بهداشت، انجمن داروسازان ايران، سازمان و غذا و دارو، نخبگان اين حوزه، متخصصين و ... با فروش اينترنتي دارو مخالف هستند، اظهار كرد: اگر چه تاثير منفي اين طرح بر اقتصاد داروخانه‌ها نيز تاثير مي‌گذارد اما بزرگ‌ترين دغدغه همه ما مخاطرات و تاثيراتي است كه بر سلامت مردم وارد خواهد شد چراكه ممكن است در اين پلتفرم‌ها داروي قاچاق، داروي تقلبي، داروي سقط جنين، فروش دارو با قيمت بالاتر و... به فروش برسد. در همين لحظه يك بازار سياه و ناصرخسرو بسيار وسيع‌تر را در فضاي مجازي شاهد هستيم كه غيرقابل نظارت است.

 

ارايه دارو درب منزل بيماران در چه صورتي مجاز است؟

كلانتري تاكيد كرد: البته بيماراني هم هستند كه شايد نتوانند براي دريافت دارو به داروخانه مراجعه كنند كه نمونه آن را در جانبازان عزيز و برخي بيماران صعب‌العلاج داريم. گاهي لازم است درمواردي به شكل محدود دارو را براي برخي بيماران درب منزل ارايه كرد اما اين كار بايد محدود به بيماران خاص بوده و فقط توسط مراكز خاص و با اصول خاصي انجام شود؛ به شكلي كه اگر قرار است اطلاعات بيماران جايي ثبت شود حتما بر روي سرورهاي وزارت بهداشت باشد و هيچ سرور و پلتفرم ديگري نبايد حد واسط بيمار و داروخانه قرار گيرد و ارايه دارو به بيمار بايد توسط دكتر داروساز اتفاق افتد كه چگونگي انجام اين كار نياز به برنامه‌ريزي دقيق دارد. او تاكيد كرد: جامعه داروسازي ايران در مجموع مخالف عرضه و فروش دارو به بيمار در فضاي مجازي است، اما براي كالاهاي غيردارويي مانند مكمل‌هاي غذايي و لوازم آرايشي و بهداشتي مي‌توان از بستر اينترنت استفاده كرد.

ارسال نظر