دو سناريو براي دولت و سهامداران بورس

۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۰۱:۲۳:۴۱
کد خبر: ۳۰۴۰۸۳

در شرايط كنوني هيجان ناشي از تنش‌هاي سياسي همچنان در بازار وجود دارد بعد از فروكش كردن آن بار ديگر دولت بايد سراغ مسائل بنيادي برود. در چند وقت اخير بازار نه در منفي‌ها شرايط پايداري داشته و نه مثبت‌هاي آن توانست خيلي دوام بياورد از همين رو به نظر در شرايط فعلي ابهام بيشتري دارد و سهامداران نسبت به آينده سردرگم هستند.

در شرايط كنوني هيجان ناشي از تنش‌هاي سياسي همچنان در بازار وجود دارد بعد از فروكش كردن آن بار ديگر دولت بايد سراغ مسائل بنيادي برود. در چند وقت اخير بازار نه در منفي‌ها شرايط پايداري داشته و نه مثبت‌هاي آن توانست خيلي دوام بياورد از همين رو به نظر در شرايط فعلي ابهام بيشتري دارد و سهامداران نسبت به آينده سردرگم هستند. از طرف ديگر گزارش‌ها تا حدودي نتوانستند يك موج كوتاه پايدار در بازار تك سهم‌هاايجاد كنند و اخبار تجديد هم خيلي موثر نشده است در مقابل شوك‌هاي سياسي افزايش يافته است به همين دليل فعلا در بازار خبري نيست و بعد از خارج شدن هيجان منفي به عوامل اقتصادي مثبت قوي‌تر و پايدارتر براي اثرگذاري در بازار نياز داريم. به گفته شهير محمدنيا در زمان تنش‌ها قيمت دلار افزايش مي‌يابد كه اثري تورمي دارد اما واكنش بازار سهام به اين تورم معكوس است، در واقع با افزايش درگيري‌هاي سياسي و جنگ قيمت دلار بالا مي‌رود و بورس افت مي‌كند بعد از مدتي هر دو راه رفته را اصلاح مي‌كنند و به نقطه قبلي خود برمي‌گردند.

اين كارشناس بازار‌هاي مالي با اشاره به اينكه دارايي‌هاي مانند سهام جزو دارايي‌هاي ريسكي به حساب مي‌آيند و تحت تاثير اتفاقات تروريستي، جنگ و... تحت تاثير قرار مي‌گيرند، گفت: اما با توجه به اينكه داعش مسووليت اين بمب‌گذاري را به عهده گرفته و مربوط به كشورهاي متخاصم نبود. اما به‌طور كلي واكنش بازارهاي مالي به جنگ هيجاني و كوتاه‌مدت است، براي نمونه در زمان آغاز جنگ روسيه و اوكراين قيمت كاموديتي‌‌ها، نفت، طلا و ... به صورت هيجاني افزايش يافت و بعد از آن وارد اصلاح شد.

محمدنيا با بيان اينكه بيش واكنش بازارهاي مالي تحت تاثير جنگ ناشي از ويژگي‌هاي پول است كه به دليل ترسو بودن در شوك‌هاي سياسي وارد بازارهاي امن‌تر مي‌شود، افزود: در واقع در آغاز يك جنگ و شوك سياسي به دليل اينكه ابعاد آن مشخص نيست سرمايه‌ها وارد بازارهايي همچون دلار و طلا مي‌شوند تا در صورتي كه ابعاد جنگ گسترده بود سرمايه‌ها آسيب نبيند، اما بعد از مدتي كه ابعاد جنگ مشخص شود شاهد تغيير بازارها هستيم. او با تاكيد بر اينكه حادثه تروريستي كرمان روز چهارشنبه اتفاق افتاد و از آنجايي كه دو روز بازار تعطيل بوده از هيجانات منفي كاسته شده است، تصريح كرد: به همين دليل پيش بيني مي‌شود كه روز شنبه معاملات خيلي منفي نباشد اما اگر ابعاد درگيري و تنش با اسراييل بالا بگيرد روي بازار سهام حتما تاثير منفي مي‌گذارد.

محمدنيا با اشاره به اينكه در زمان تنش‌ها قيمت دلار افزايش مي‌يابد كه اثري تورمي دارد اما واكنش بازار سهام به اين تورم معكوس است، تصريح كرد: در واقع با افزايش درگيري‌هاي سياسي و جنگ قيمت دلار بالا مي‌رود و بورس افت مي‌كند بعد از مدتي هر دو راه رفته را اصلاح مي‌كنند و به نقطه قبلي خود برمي‌گردند.

او افزود: اگر تنش‌ها ادامه‌دار شوند به نسبت افزايش قيمت دلار، بازار سهام هم رشد خواهند كرد: به‌طور قطع در واكنش به ريسك‌هاي سيستماتيك سهامداران نمي‌توانند كاري بكنند و تنها با تنوع بخشي به پرتفوي خود و خريد صندوق‌هاي طلا و همچنين صندوق‌هاي درآمد ثابت اثر نوسانات ناشي از ريسك‌هاي سيستماتيك را مي‌توانند جبران كنند.

محمد نيا تاكيد كرد: سهامداراني كه براي ميان مدت و بلندمدت در بازار سهام سرمايه‌گذاري كرده‌اند نبايد حتي در زمان تنش‌ها هم نگراني داشته باشند چون در ادامه مسير شرايط دوباره به روند عادي لازمي گردد.

همگان بر اين عقيده‌اند تثبيت قيمت‌ها در نرخ ارز در شرايط حال حاضر در دستور كار بانك مركزي و دولت قرار گرفته و با هر تواني كه شده مي‌خواهند اين نرخ باقي بماند، از طرف ديگر تورم ۴۰ درصدي كشور، دلار را در مقابل ساير كالاها ارزان‌تر كرده و
كم كم فضا براي جولان اين موضوع افزايش پيدا مي‌كند.

 

سياست انتشار اوراق و كنترل تورم

همچنين گزارش وضعيت تراز تجاري حكايت از اين دارد كه واردات روز به روز تقويت و به صرفه‌تر و در مقابل صادرات تضعيف مي‌شود و اين موضوع خود را در تراز منفي بي‌سابقه كشور نشان مي‌دهد دولت در حال حاضر همه اين موارد را ناديده گرفته و كنار گذاشته است و فقط به تثبيت فكر مي‌كند البته نيم نگاهي هم به كسري بودجه شد دارد اما در حال حاضر با اوراق به دنبال جبران آن است كه اثراتي روي جريان پول دارد.

كامران ندري معتقد است كه تثبيت نرخ ارز ناشي از سياست كنترل بر بازار است و اين موضوع مي‌تواند ريسك فشرده شدن نرخ ارز و بعد جهش را به همراه داشته باشد، به همين دليل سياست‌ها بايد در راستاي كنترل تورم و متعادل كردن بازارها پيش برود

اين كارشناس اقتصادي درباره تثبيت نرخ ارز در شرايطي كه تورم در كشور همچنان بالاست، گفت: اين تثبيت نرخ ارز ناشي از سياست كنترل بر بازار است و اين موضوع مي‌تواند ريسك فشرده شدن نرخ ارز و بعد جهش را به همراه داشته باشد، به همين دليل سياست‌ها بايد در راستاي كنترل تورم و متعادل كردن بازارها پيش برود.

او درباره تاثير انتشار اوراق قرضه براي جبران كسري بودجه نيز افزود: در شرايط كنوني سياست دولت كنترل اثرات تورمي نقدينگي است، به همين دليل بخشي از نقدينگي موجود در بازارها را از طريق اوراق، نظام پولي جمع‌آوري كرده است، به همين دليل احتمالا زمان اصلاح بازار سرمايه تا زماني كه انتشار اوراق وجود دارد ادامه يابد.

در شرايط كنوني هيجان ناشي از تنش‌هاي سياسي همچنان در بازار وجود دارد بعد از فروكش كردن آن بار ديگر دولت بايد سراغ مسائل بنيادي اقتصادي بيايد كه اثرات و تبعات پايدارتري بر بازار و اقتصاد دارد. بر همين اساس چشم‌انداز موجود حكايت از اين دارد كه دولت دو مسير را بيشتر در پيش ندارد يا نرخ ارز را متعادل با تورم و تنظيم كرده و پيش ببرد كه در اين حالت نرخ ارز نيما و احتمالاً نرخ ارز بازار آزاد با شيبي آرام و ملايم رشد خواهد داشت يا سراغ همان سناريو كنترلي خواهد رفت يعني سركوب و عدم تن دادن به نظام بازار و سپس احتمالاً جهش‌هاي ارزي در مقطع كوتاه رخ مي‌دهد. به نظر چه مسير اول باشد چه مسير دوم نتيجه يكي است و ارز در محدوده اصلي خود قرار خواهد گرفت و نمي‌تواند در بلندمدت اين نرخ را ثابت نگاه داشت.

ارسال نظر