«تعادل» گزارش مي‌دهد

زيان بيش از 10 ميليارد دلاري صنايع

۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۰۰:۵۱:۵۸
کد خبر: ۳۰۴۰۷۴
زيان بيش از 10 ميليارد دلاري صنايع

عدم سرمايه‌گذاري صنايع در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز منجر به زيان‌هاي اقتصادي قابل توجهي در ماه‌هاي زمستان هر سال به صنايع مي‌شود. در حالي كه سرمايه‌گذاري اوليه ممكن است بالا به نظر برسد، مزاياي بلندمدت آن بسيار بيشتر از هزينه‌هاي متحمل شده است.

گلناز پرتوي مهر

گلناز پرتوي مهر|
عدم سرمايه‌گذاري صنايع در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز منجر به زيان‌هاي اقتصادي قابل توجهي در ماه‌هاي زمستان هر سال به صنايع مي‌شود. در حالي كه سرمايه‌گذاري اوليه ممكن است بالا به نظر برسد، مزاياي بلندمدت آن بسيار بيشتر از هزينه‌هاي متحمل شده است. صنايعي كه ايجاد مخازن ذخيره‌سازي را در اولويت قرار مي‌دهند مي‌توانند به گاز ارزان به عنوان مشوق اصلي ايجاد زيرساخت ذخيره‌سازي از طرف دولت دست پيدا كنند، همچنين از فرصت‌هاي صادراتي در زماني كاهش توليدات جهاني به دليل افزايش قيمت گاز بهره ببرند و در بازار جهاني رقابت كنند كه متاسفانه صنايع ايران از اين موقعيت استفاده نكردند و حالا ضرر بيش از 10 ميليارد دلاري ناشي از بي‌توجهي به سرمايه‌گذاري زيرساخت‌هاي صنعتي و توقف توليد بر گردن خود صنايع است.
حميد بهزادي‌بخش، كارشناس اقتصادي، در مورد مزاياي سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، گفت: ايجاد مخازن ذخيره‌سازي گاز، صنايع را قادر مي‌سازد تا عرضه پايدار انرژي را در طول ماه‌هاي زمستان حفظ كنند. اين ثبات توليد بي‌وقفه را تضمين مي‌كند و خطر كمبود انرژي را به حداقل مي‌رساند، در نتيجه جريان درآمد ثابتي را تضمين و ثبات كلي اقتصادي را تقويت مي‌كند. 
وي تصريح كرد: با سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز، صنايع مي‌توانند از قيمت‌هاي پايين‌تر گاز در دوره‌هاي كم تقاضا بهره مند شوند. آنها مي‌توانند گاز را در زماني كه قيمت‌ها پايين است ذخيره كنند و در ماه‌هاي زمستان كه قيمت‌ها تمايل به افزايش دارند از آن استفاده كنند.
وي ادامه داد: اين رويكرد استراتژيك نه تنها به كاهش هزينه‌هاي انرژي كمك مي‌كند، بلكه مزيت رقابتي را نسبت به ساير صنايعي كه صرفاً به بازار لحظه‌اي متكي هستند، ايجاد مي‌كند. صنايعي كه به‌شدت به گاز وابسته هستند در شرايط سخت زمستاني با خطر اختلال در عرضه مواجه هستند. اين صنايع با داشتن ظرفيت ذخيره‌سازي خاص خود، مي‌توانند تأثير اختلالات عرضه را كاهش دهند، از تامين انرژي قابل اعتماد اطمينان حاصل كنند و آسيب‌پذيري در برابر عوامل خارجي را كاهش دهند. 
به گفته وي، زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز انعطاف‌پذيري را براي صنايع فراهم مي‌كند تا الگوهاي مصرف انرژي خود را بر اساس شرايط بازار و نوسانات تقاضا تنظيم كنند. اين سازگاري به بهينه‌سازي برنامه‌هاي توليد، پاسخگويي به نيازهاي متغير مشتري و بهبود كارايي كلي كمك مي‌كند.
اين كارشناس اقتصادي در رابطه با ناترازي گاز زمستاني صنايع ايران گفت: ناترازي گاز زمستاني چالش مهمي براي صنايع ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند به‌طور موثر از طريق ايجاد مخازن ذخيره‌سازي برطرف شود. با وجود مزاياي بي‌شمار ذخيره‌سازي گاز و حمايت دولت در اين زمينه، بسياري از صنايع نتوانسته‌اند در زيرساخت‌هاي لازم سرمايه‌گذاري كنند. 
وي گفت: در حالي كه اين صنايع ممكن است آن را به عنوان يك بار مالي كوتاه‌مدت در نظر بگيرند، بررسي دقيق‌تر نشان مي‌دهد كه عدم سرمايه‌گذاري منجر به از دست دادن چندين ميليارد دلار از منافع اقتصادي در دوره اوج مصرف خانوارها در سه ماه سرد هر سال مي‌شود.
وي بيان كرد: اين سرمايه‌گذاري اوليه، كه هر ده سال يك‌بار اتفاق مي‌افتد، از نظر استراتژيك براي رشد صنايع در فصول زمستان، حفظ توليد بي‌وقفه و اجتناب از هزينه‌هاي بالاي انرژي رايج بسيار مهم است. با تجزيه و تحليل مزاياي بلندمدت، آشكار مي‌شود كه هزينه‌هاي متحمل شده توسط صنايع براي سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز بسيار ناچيز است و در مقابل مزاياي آن بسيار زياد است
وي ادامه داد: صنايعي كه از ايجاد زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز غفلت مي‌كنند با پيامدهاي اقتصادي قابل توجهي در ماه‌هاي اوج زمستان مواجه هستند. كمبود ظرفيت ذخيره‌سازي منجر به ناترازي عرضه و تقاضا و در نتيجه افزايش سرسام آور قيمت گاز مي‌شود. در نتيجه، صنايع مجبور به توقف يا كاهش توليد مي‌شوند كه نه تنها بر درآمد آنها تأثير مي‌گذارد، بلكه تأثير منفي بر كل اقتصاد نيز دارد. از دست دادن فرصت‌هاي توليد و صادرات به دليل هزينه‌هاي بالاي انرژي در فصول سرد سال مي‌تواند براي صنايع مضر باشد و منجر به از دست رفتن فرصت‌هاي تجاري و كاهش رقابت‌پذيري در بازار جهاني شود.
وي با اشاره به مقصر بودن صنايع در توقف توليد و صادرات كالاهاي خود با عدم سرمايه‌گذاري مناسب در ايجاد زيرساخت ذخيره‌سازي گاز گفت: عدم سرمايه‌گذاري صنايع در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز منجر به زيان‌هاي اقتصادي قابل توجهي در ماه‌هاي زمستان هر سال به صنايع مي‌شود.
وي عنوان كرد: در حالي كه سرمايه‌گذاري اوليه ممكن است بالا به نظر برسد، مزاياي بلندمدت آن بسيار بيشتر از هزينه‌هاي متحمل شده است. صنايعي كه ايجاد مخازن ذخيره‌سازي را در اولويت قرار مي‌دهند مي‌توانند به گاز ارزان به عنوان مشوق اصلي ايجاد زيرساخت ذخيره‌سازي از طرف دولت دست پيدا كنند، همچنين از فرصت‌هاي صادراتي در زماني كاهش توليدات جهاني به دليل افزايش قيمت گاز بهره ببرند و در بازار جهاني رقابت كنند كه متاسفانه صنايع ايران از اين موقعيت استفاده نكردند و حالا ضرر بيش از 10 ميليارد دلاري ناشي از بي‌توجهي به سرمايه‌گذاري زيرساخت‌هاي صنعتي و توقف توليد بر گردن خود صنايع است.

ارسال نظر