گراني اينترنت به هزينه خريد فيلترشكن اضافه شد

۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۰۱:۳۶:۵۷
کد خبر: ۳۰۳۹۴۴

به گفته نايب‌رييس اتاق ايران هزينه استفاده از اينترنت در حالي براي مردم بالا رفته كه آنها مجبور هستند علاوه بر هزينه استفاده از شبكه‌هاي داخلي هزينه‌اي هم براي دسترسي به شبكه‌هايي پرداخت كنند كه پيش‌تر فيلتر نشده بودند و مورد استفاده مردم بود. اين امر فشار گراني اينترنت را مضاعف مي‌كند.

به گفته نايب‌رييس اتاق ايران هزينه استفاده از اينترنت در حالي براي مردم بالا رفته كه آنها مجبور هستند علاوه بر هزينه استفاده از شبكه‌هاي داخلي هزينه‌اي هم براي دسترسي به شبكه‌هايي پرداخت كنند كه پيش‌تر فيلتر نشده بودند و مورد استفاده مردم بود. اين امر فشار گراني اينترنت را مضاعف مي‌كند.
شهاب جوانمردي، نايب‌‌رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به تاثير افزايش قيمت 34 درصدي قيمت اينترنت بر هزينه كالا و خدمات بنگاه‌هايي كه در اين بستر فعاليت دارند، گفت: در سال‌هاي گذشته در ميان اقلام سبد خانوار كمترين افزايش قيمت در حوزه اينترنت اتفاق افتاده است البته شماري هم بر اين باورند كه رشد صعودي حجم مصرف، پايين بودن قيمت‌ها را جبران مي‌كند، اما واقعيت اين است كه بخشي از هزينه پرداخت‌شده توسط مشتركين، درآمد مستقيم اپراتورهاي ثابت و موبايل را تشكيل مي‌دهد و بخشي ديگر هزينه‌اي است كه اپراتورها بايد به شركت ارتباطات زيرساخت بدهند. جوانمردي افزود: در سال‌هاي گذشته قيمت ارز افزايش چشمگيري داشته، قيمت‌هاي حقوق و دستمزد به ويژه هزينه جذب نيروي متخصص بالا رفته است و اينها سبب شده توان شركت‌ها براي رشد سرمايه‌گذاري به‌شدت كاهش پيدا كند و اپراتورها نتوانند پاسخگوي نياز كيفي مشتركان خود باشند. وي گفت: در سوي ديگر مشتركاني هستند كه نه تنها براي اينترنت پول پرداخت مي‌كنند بلكه هزينه مازادي را هم براي دسترسي به شبكه‌هاي فيلترشده متحمل شده‌اند. در حال حاضر زيرساخت اپراتورها در حال فرسوده شدن است و آنها توان سرمايه‌گذاري در اين زمينه را ندارند. نائب رييس اتاق ايران ادامه داد: آمارها حاكي از خرج‌كرد سالانه بيشتر از 50 هزار ميليارد تومان براي خريد فيلترشكن در ايران است، اين رقم يعني يك ميليارد دلار از جيب مردم برداشته مي‌شود تا به شبكه‌هايي كه تا چندي پيش به آنها دسترسي داشته‌اند بار ديگر دسترسي پيدا كنند. وي تصريح كرد: اين يك ميليارد دلار مي‌توانست به جيب اپراتورها برود و آنها ملزم شوند اين رقم را براي توسعه زيرساخت‌ها و شبكه‌ها خرج كنند. اما اكنون با فيلتر شبكه‌هايي كه پيش‌تر فيلترشده شرايطي پيش آمده كه در آن همه بازنده هستند وي گفت: اپراتورها بازنده هستند چون اين درآمد را كسب نمي‌كنند و تنها با گران‌سازي مي‌توانند سرمايه موردنياز را به دست آورند. مردم بازنده هستند چون سرويس‌هاي پيشين را بايد گران‌تر و با كيفيت كم‌تر در اختيار بگيرند. دولت بازنده است زيرا در صورت افزايش درآمد يك ميليارد دلاري اپراتورها درصدي از اين درآمد به جيب دولت مي‌رفت اما الان اين رقم از جيب مردم خارج شده و به جيب وي‌پي‌ان فروش‌ها رفته و چيزي هم نصيب اپراتورها و دولت نشده است.  جوانمردي گفت: اگر فشار هزينه وي‌پي‌ان از مردم گرفته شود، افزايش هزينه اينترنت هم قابل‌قبول‌تر مي‌شود. نايب‌رييس اتاق ايران خاطرنشان كرد: اگر دولت براي دسترسي مشتركان به شبكه‌هاي داخلي يارانه تعريف كند مشتركاني پول بيشتر براي اينترنت مي‌پردازند كه خواهان دسترسي به شبكه‌هاي خارجي هستند و اين دسترسي به دلار ارتباط دارد، همچنين دولت دست‌كم بايد براي كسب‌و‌كارهايي كه در شبكه‌هاي داخلي كالا و خدمات عرضه مي‌كنند يارانه قائل شود تا افزايش هزينه اينترنت به افزايش قيمت نهايي كالا و خدماتي كه آنها ارايه مي‌دهند منتهي نشود.

ارسال نظر