بارش‌ها در كشور در مقايسه با دوره بلندمدت ۴۴.۸ درصد كاهش يافته است

نابودي آب‌هاي زيرزميني با احداث چاه‌هاي غيرمجاز

۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - ۰۱:۰۸:۰۵
کد خبر: ۳۰۳۸۶۸

در حالي كه سرانجام يكي از مسوولان دولتي از نابودي آب‌هاي زيرزميني با احداث چاه‌هاي غيرمجاز خبر داده و در واقع سخن كارشناسان مبني بر خطاي آشكار يكي از دولت‌هاي به اصطلاح مردمي را تاييد كرده است، بررسي داده‌هاي مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي نشان مي‌دهد، بارش‌ها در ۲۹ استان كشور همچنان در مقايسه با دوره بلندمدت منفي است.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه سرانجام يكي از مسوولان دولتي از نابودي آب‌هاي زيرزميني با احداث چاه‌هاي غيرمجاز خبر داده و در واقع سخن كارشناسان مبني بر خطاي آشكار يكي از دولت‌هاي به اصطلاح مردمي را تاييد كرده است، بررسي داده‌هاي مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي نشان مي‌دهد، بارش‌ها در ۲۹ استان كشور همچنان در مقايسه با دوره بلندمدت منفي است.
طبق داده‌هاي مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي تا 10 ديماه امسال بارش در 29 استان كشور نسبت به دوره بلندمدت منفي است. بيشترين كاهش بارش‌ها با 71.6 درصد براي استان قم است و در رتبه بعدي نيز استان قزوين با رشد منفي 69.8 درصدي قرار گرفته است. كمترين كاهش بارش نيز با 1.9 درصد براي استان مازندران است. در بين استان‌هاي كشور نيز خراسان شمالي و گلستان نسبت به دوره بلندمدت بارش‌هاي بيشتري داشته‌اند. بارش اين استان‌ها به ترتيب 10.5 و 10.1 درصد رشد داشته است.
به گزارش تسنيم، ميزان كاهش بارش‌ها در تهران نيز 57.4 درصد بوده است. در دوره بلندمدت بارش‌ها در پايتخت 79.5 ميليمتر بوده كه از ابتداي سال آبي جاري تا 10 ديماه 45.6 درصد كاهش يافته است.
بر اساس اين گزارش، در مجموع ميزان بارش‌ها در كشور از ابتداي سال آبي جاري تا 10 ديماه 1402 نسبت به دوره بلندمدت 44.8 درصد كاهش يافته است. در همين حال، سحر تاج‌بخش مسلمان، رييس سازمان هواشناسي با تاكيد براينكه استفاده از آب‌هاي زيرزميني و احداث چاه‌هاي غيرمجاز از مهم‌ترين چالش‌هاي ماست گفت: اين موضوع موجب شده منابع آب‌هاي زيرزميني نيز نابود شود.
به گزارش مهر، تاج‌بخش با اشاره به پروژه‌هاي انتقال آب دريا براي تأمين آب مورد نياز كشور، گفت: آنچه در اجراي اين پروژه‌ها اهميت دارد اين است كه با توجه به شرايط كشور و ظرفيت‌ها، بهترين بهره‌برداري را از امكانات سرزميني انجام دهيم. استفاده از ظرفيت درياها يكي از راهكارهاي تأمين منابع آب است كه در دنيا استفاده مي‌شود، اما بسيار مهم است كه استفاده از اين ظرفيت‌ها ما را به بيراهه نكشاند و شرايط را از وضع موجود بدتر نكند، قطعاً اگر استفاده از اين ظرفيت‌ها نامحدود باشد، مشكلات زيست محيطي براي موجودات دريايي ايجاد مي‌شود و شوري آب را زياد مي‌كند.
او با تأكيد بر اينكه بايد با توجه به اقليم سرزمين خود بهترين وضعيت را براي كشور فراهم كنيم، بيان كرد: پيشنهادي در اين خصوص از سوي وزارت نيرو به شوراي عالي آب ارايه شده و در اين پيشنهاد منابع مختلف آبي براي ظرفيت‌هاي كشاورزي، صنايع و زيست محيطي لحاظ شده كه موضوع استفاده از آب دريا و پساب را هم شامل مي‌شود. اگر برنامه مدوني به‌خصوص در حوزه كشاورزي نداشته باشيم شرايط از اين هم بدتر خواهد شد.
وي افزود: استفاده از آب‌هاي زيرزميني و احداث چاه‌هاي غيرمجاز از مهم‌ترين چالش‌هاي ماست كه موجب شده منابع آب‌هاي زيرزميني نيز نابود شود. شرايط اقليمي كشور مساعد نيست، منابع زيست محيطي و تالاب‌هاي فصلي در حال خشك شدن هستند و كمبود بارش هم رخ داده كه با ادامه اين روند رودخانه‌هاي دايمي كشور نيز به‌سمت خشك شدن مي‌رود، بنابراين حتماً بايد برنامه جامع مدوني در حوزه زيست محيطي تبيين شود و تمام دستگاه‌هاي كاربر آب مكلف به اجراي آن بر اساس منافع ملي باشند.
وي افزود: به‌طور كلي توپوگرافي نقش بسيار مهمي در اقليم دارد و عرض جغرافيايي و منبع تغذيه رطوبت نيز كمك شاياني به اين موضوع مي‌كند اما بقيه مواردي كه اعلام مي‌شود علمي نيست.
معاون وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري عنوان كرد: بارش تركيه سالانه بيش از ۵۰۰ ميلي‌متر است و اين رقم در كشور ما ۲۳۰ ميلي‌متر است و همانطور كه گفته شد اين موضوع به‌دليل تفاوت اقليم دو منطقه است. ضمن اينكه امسال با گرمايشي كه در خاورميانه اتفاق افتاد شرايط كاملاً متفاوتي رخ داد. در برخي مواقع اتفاقاتي در جو مي‌افتد كه پيش‌بيني‌پذيري را كاهش مي‌دهد و يكي از اين اتفاقات، افزايش دما است كه سال ۲۰۲۳ را به گرم‌ترين سال تاريخ كره زمين تبديل كرد. اين موضوع سبب شد تا الگوهاي جو در منطقه تغيير كنند.
وي افزود: در ماه مهر حدود ۱۲ ميلي‌متر بيشتر از ميانگين بارش بلندمدت دريافت شد و اين‌بارندگي‌ها در آبان‌ماه نيز به محدوده نرمال رسيد، اما در آذر شرايط بسيار بدي رخ داد. آنچه كه در آذر رخ داد سبب شد تا ركورد جديدي در منطقه ما ثبت شود. نكته قابل توجه اين است كه تابستان گرمي در منطقه تجربه شد و گرم‌ترين پاييز را نيز در ركورد خود ثبت كرديم و شايد در آمار دماي زمستاني نيز همين نتايج را داشته‌باشيم. در كل ستون جوي، يك گرماي بي‌سابقه در منطقه ما رخ داد به‌طوري كه در هيچيك از مدل‌هاي پيش‌بيني تا اين اندازه ديده نشده بود؛ به نظر مي‌رسد اين رخداد يكي از تأثيرات تغيير اقليم در كشور باشد.

ارسال نظر