استفاده از بخاري غيراستاندارد درمدارس را اطلاع دهيد

۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - ۰۰:۴۱:۰۴
کد خبر: ۳۰۳۸۶۰
استفاده از بخاري غيراستاندارد درمدارس را اطلاع دهيد

هر سال زمستان كه از راه مي‌رسد يكي از هراس‌هاي والدين استفاده از بخاري‌هاي غير استاندارد در كلاس‌هاي درس است. عاملي كه تا به حال باعث شده تا كودكان جان خود را از دست بدهند يا زخم‌هاي ناشي از اتفاق تلخ آتش گرفتن كلاس را ساليان سال با خود داشته باشند. اينكه چرا هيچ‌وقت وزارت آموزش و پرورش نتوانسته بر اين مساله فائق بيايد و با تجهيز كلاس‌هاي درس به خصوص در شهرهاي كوچك و روستاها به وسايل گرمايشي استاندارد مانع از آسيب ديدن دانش‌آموزان شود سوالي است كه تا به حال كسي به آن پاسخي نداده است.

هر سال زمستان كه از راه مي‌رسد يكي از هراس‌هاي والدين استفاده از بخاري‌هاي غير استاندارد در كلاس‌هاي درس است. عاملي كه تا به حال باعث شده تا كودكان جان خود را از دست بدهند يا زخم‌هاي ناشي از اتفاق تلخ آتش گرفتن كلاس را ساليان سال با خود داشته باشند. اينكه چرا هيچ‌وقت وزارت آموزش و پرورش نتوانسته بر اين مساله فائق بيايد و با تجهيز كلاس‌هاي درس به خصوص در شهرهاي كوچك و روستاها به وسايل گرمايشي استاندارد مانع از آسيب ديدن دانش‌آموزان شود سوالي است كه تا به حال كسي به آن پاسخي نداده است. اما در آخرين اظهارنظر رييس سازمان نوسازي و تجهيز مدارس كشور از والدين خواسته تا اگر شاهد استفاده از وسايل گرمايشي غير استاندارد در كلاس‌هاي درس دانش‌آموزان بودند مساله را به وزارت آموزش و پرورش اطلاع دهند.

 

سامانه حرارت مركزي در ۹۰ درصد كلاس‌هاي درس

بنا بر اعلام رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور، در حال حاضر ۹۰ درصد كلاس‌هاي درس كشور به سامانه حرارت مركزي مجهز و متصل هستند و تنها ۱۰ درصد كلاس‌ها به دليل مشكلاتي به سامانه حرارت مركزي متصل نيستند و براي گرمايش كلاس درس از بخاري و... استفاده مي‌كنند.

حميدرضا خان‌محمدي، با بيان اينكه استاندارد سازمان نوسازي مدارس در خصوص گرمايش مدارس، تجهيز كلاس‌هاي درس و اتصال آنها به سامانه حرارت مركزي است، اظهار كرد: در حال حاضر ۹۰ درصد كلاس‌هاي ما به سامانه‌هاي حرارت مركزي مجهز و متصل هستند. او يادآور شد: آبان سال گذشته در حاشيه سفر رييس دولت ۹۵۰۰ كلاس درس را تحويل دانش‌آموزان داديم كه اين كلاس‌ها از كلاس‌هايي بودند كه سامانه مركزي گرمايشي آنها نياز به استاندارد‌سازي يا تعميرات اساسي داشت؛ عمدتا نياز به تعميرات اساسي داشتند براي مثال ۳۰ سال از زمان تجهيز آن سامانه گذشته بود.

 

هدف‌گذاري براي تجهيز

۱۴ هزار كلاس درس

رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور با بيان اينكه امسال هم هدف‌گذاري كرديم تا سامانه‌هاي گرمايشي ۱۴ هزار كلاس درس را استاندارد يا تعمير كنيم، توضيح داد: رويكرد ما در سال جاري رويكرد حمايتي مثل اجراي طرح شهيد عجميان است و درصدد هستيم با گروه‌هاي مردمي و خود دانش‌آموزان در مدارس فني حرفه‌اي تعميرات جزیي انجام دهيم تا مردمي‌سازي در ساختار ما شكل گيرد، اينگونه ديگر مدارس براي مثال جهت تعمير يك شوفاژ صبر نمي‌كنند تا شركتي پاي كار آيد؛ قرارگاه عدالت تربيتي محور اين كار است و تجهيزات را در اختيار برخي مدارس مي‌گذارد اما ظرفيت مردمي را براي بحث استاندارد‌سازي و تعمير در كنار سازمان نوسازي قرار مي‌دهد. خان‌محمدي با تاكيد بر اينكه حتي وجود بخاري استاندارد در كلاس‌هاي درس از نظر ما غير استاندارد و ممنوع است، تاكيد كرد: به‌طور كلي بخاري‌هايي كه از سوي سازمان استاندارد تاييد شده باشد، استاندارد محسوب مي‌شود و بخاري‌هاي بدون دودكش يا چكه‌اي و نفتي، غير استاندارد است و اصلا نبايد در مدارس استفاده شود. بنابراين استفاده از سامانه‌هاي گرمايشي غير استاندارد در همه كلاس‌ها ممنوع و حضور بخاري‌هاي غير استاندارد در كلاس‌هاي درس خط قرمز ما است. از سوي ديگر ما حتي وجود بخاري استاندارد را در كلاس استاندارد نمي‌دانيم و بايد اينها را به سامانه حرارت مركزي تبديل كنيم. او خاطرنشان كرد: فقط استفاده از سامانه حرارت مركزي در كلاس‌هاي درس استاندارد است و ما حق نداريم شعله مركزي را به كلاس درس ببريم. از نظر ما استاندارد اين است كه حرارت غير مستقيم مثل شوفاژ يا پكيج در كلاس‌هاي درس باشد با اين حال برخي از كلاس‌هاي كشور به دليل وجود مشكلاتي هنوز به سامانه حرارت مركزي متصل نيستند كه تعداد اين كلاس‌ها ۱۰ درصد از كل كلاس‌هاي درس كشور است. رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور با اشاره به اينكه علت عدم اتصال بخشي از اين كلاس‌هاي درس به سامانه حرارت مركزي مربوط به گذشته مي‌شود و در واقع انباشتي از گذشته است، بيان كرد: تمام مدارس جديد الاحداث ما كاملا استاندارد هستند. اميدواريم ظرف يكي دو سال آينده نيز به نقطه‌اي برسيم كه ۹۵ درصد كلاس‌هاي كشور به سامانه حرارت مركزي مجهز باشند. هميشه بايد پنج درصد را براي احتمال تخريب سامانه‌ها به صورت پيش فرض در نظر بگيريم اما به زودي اين موضوع را از روي ميز بر مي‌داريم. به گفته او طبق سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، تعميرات جزیي و موردي بر عهده مدارس است اما انجام اين كارهاي موردي نيز جزو اولويت‌هاي سازمان نوسازي است و مدارس مي‌توانند مشكلات موردي و جزیي خود را به قرارگاه عدالت تربيتي اطلاع دهند. خان‌محمدي در پاسخ به اينكه والدين و دانش‌آموزان چطور مي‌توانند استفاده از بخاري غير استاندارد در مدارس را به آموزش و پرورش اطلاع دهند؟ گفت: اگر بخاري غير استانداردي در كلاس‌هاي درس وجود دارد والدين به اداره آموزش و پرورش يا به بچه‌هاي قرار گاه عدالت تربيتي سريعا اطلاع دهند. بچه‌هاي قرارگاه عدالت تربيتي تيم واكنش سريع ما هستند و فورا موضوع را بررسي مي‌كنند. خود مدارس نيز مي‌توانند مشكلات سامانه‌هاي گرمايشي خود را با نامه‌نگاري از طريق قرارگاه عدالت تربيتي به سازمان نوسازي مدارس اطلاع دهند.

ارسال نظر