مردان ۴۰ ساله مراقب این بیماری باشند

۱۴۰۲/۱۰/۰۹ - ۲۰:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۰۳۵۹۸
مردان ۴۰ ساله مراقب این بیماری باشند

عضو هیات علمی و متخصص ارولوژی و جراحی کلیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پروستات یکی از ارگان‌های داخل لگن مردان است که عموما در محدوده سنی بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی با تظاهرات بالینی التهاب ظاهر می‌شود.

سلمان سلطانی با اشاره به اینکه پروستات در سیستم ادراری، تناسلی و باروری مردان نقش موثری ایفا می کند، اظهار کرد: در واقع بیماری سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در مردان است.

به گزارش بهداشت نیوز، وی با بیان اینکه علل زیادی برای ابتلا به سرطان پروستات مطرح است، خاطر نشان کرد: سن فرد یکی از ریز فاکتورهای موثر در سرطان پروستات است که هر چقدر سن افراد بیشتر میشود  به همان نسبت  احتمال ایجاد سرطان پروستات بیشتر می شود.

دکتر سلطانی با اشاره به اینکه هر فرد در طول زندگیش تا 17 درصد احتمال ابتلا به پروستات دارد، تصریح کرد: سابقه خانوادگی یکی دیگر از عوامل مهم در ابتلا به  سرطان پروستات است و در افرادی که در بین افراد درجه اول سابقه بیماری پروستات را دارند احتمال ابتلا بیش از سایرین است.

وی با بیان اینکه  هرچه سن بالاتر می رود، افراد بیشتر مستعد برای ایجاد بیماری هایی همچون بزرگی خوش خیم پروستات، سرطان پروستات و التهاب های پروستات می شوند، گفت: سرطان پروستات اکثرا ازمرحله ابتدایی تا بروز علایم، سیر کندی  دارد.   

دکتر سلطانی با اشاره به اینکه به دلیل سیر تدریجی بیماری سرطان پروستات ، دیر تشخیص داده می شود، ابراز کرد: پروستات جزو سرطان هایی است که میزان مرگ و میر کمتری نسبت به  سایر انواع سرطان دارد؛ منتها باید تشخیص و درمان به موقع برای آن انجام شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص عوامل موثردر پیشگیری از این سرطان تصریح کرد: کاهش مصرف غذاهای چرب(خصوصا کاهش کربوهیدرات ها)، قطع یا کاهش مصرف   دخانیات(سیگار، قلیان و مواد مخدر، انجام فعالیتهای ورزشی هوازی، از جمله این علایم است.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات یکی از علت های اصلی ابتلا به سرطان های سیستم ادراری  است، گفت: خوشبختانه در این چندین سال اخیر با پیشرفت های بسیار وسیعی که در حوزه آزمایشگاهی و تصویربرداری  صورت گرفته بسیاری از انواع سرطان ها به موقع تشخیص و درمان می شوند.

عضو هیات علمی و متخصص ارولوژی و جراحی کلیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تظاهرات سرطان پروستات می تواند خود را به شکل بزرگی خوش خیم پروستات و یا علائم ادراری نشان دهد، گفت: سرطان پروستات می تواند باعث درگیری استخوانی و درد شدید در بدن بیمار به خصوص در ستون فقرات و لگن بیمار شود.

وی عنوان کرد: افراد بالای 50 سال، هر سال یا حداقل هر 2 سال یکبار جهت تشخیص به موقع سرطان پروستات به پزشک مراجعه نمایند زیرا با تشخیص زودرس و بهنگام سرطان پروستات، امکان ریشه کن کردن سرطان به صورت کامل وجود دارد.

دکتر سلطانی افزود: بیماری بزرگی خوش خیم پروستات(B P H) بسیار شایع تر از سرطان پروستات است و با درمان مداخله ای بیمار بهبود می یابد.

 

ارسال نظر