«تعادل» گزارش مي‌دهد

فرسايش در بازار سرمايه

۱۴۰۲/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۲:۰۲
کد خبر: ۳۰۳۵۵۰
فرسايش در بازار سرمايه

اولين هفته زمستان به پايان رسيد و شاخص كل بورس افت حدود دو درصدي را تجربه كرد. همچنين شاخص كل هم‌وزن با كاهش ۰.۸ درصدي در پله ۷۵۵ هزار و ۲۹۶ واحدي قرار گرفت و شاخص كل فرابورس نيز با كاهش ۰.۷۹ درصدي در تراز ۲۶ هزار و ۳۶۸ واحدي ايستاد تا روند هر سه شاخص منفي ثبت شود.

اولين هفته زمستان به پايان رسيد و شاخص كل بورس افت حدود دو درصدي را تجربه كرد. همچنين شاخص كل هم‌وزن با كاهش ۰.۸ درصدي در پله ۷۵۵ هزار و ۲۹۶ واحدي قرار گرفت و شاخص كل فرابورس نيز با كاهش ۰.۷۹ درصدي در تراز ۲۶ هزار و ۳۶۸ واحدي ايستاد تا روند هر سه شاخص منفي ثبت شود.

تالار شيشه‌اي از ماه‌هاي پاياني زمستان سال گذشته شروع به رشد كرده بود و اين روند مثبت تا نيمه ارديبهشت ماه ادامه داشت؛ اما در نيمه مسير همه‌چيز يك‌باره عوض شد و با دخالت و پنهانكاري بورس سقوط كرد و نقدينگي از چرخه معاملات خارج شد. همين موضوع يعني تعين پنهاني نرخ خوراك پتروشيمي‌ها باعث شد كه اعتماد سهامداران نيز به بازار كمتر شود و در ميانه نقدينگي بيشتري خارج شود.

از فصل بهار تا به امروز اين روند نوساني و بي‌اعتمادي ادامه داشته و شاهد افزايش روند فرسايشي در بازار سهام بوديم و در برخي از روزها بازار مثبت و در برخي ديگر بازار منفي بود. اين مثبت و منفي‌هاي پي در پي باعث شده كه تالار شيشه‌اي ديگر نتواند همانند گذشته باشد و روزهاي تلخي را تجربه كند و نقدينگي هر روز بيش از گذشته بازار خارج شود.

ديگر زماني تا پايان سال نمانده و كارشناسان اميدوارند بازار سرمايه تغيير مسير دهد و تابلوي معاملات همانند گذشته دوباره مثبت شود. البته نبايد اميدوار بود كه مثبت‌هاي بازار سنگين باشد بلكه در اين مدت احتمالا روند بازار متعادل رو به بالا باشد. اين نكته نبايد فراموش شود كه فصل تسويه حقوقي و بسياري از شركت‌هاي بورسي نيز در اسفند ماه است و اين موضوع مي‌تواند بار منفي به معاملات اضافه كند.

 

پيش‌بيني بورس تا پايان سال

مريم محبي، كارشناس بازار سرمايه درخصوص بازار نوشت: «از ابتداي سال جاري روند نسبتاً مثبتي را در بازار مشاهده كرديم، در تاريخ ۱۷ ارديبهشت ماه با اخباري كه مخابره شد شاهد برگشت مجدد بازار به روند منفي نزولي و فرسايشي خود بوديم كه تا هفته‌هاي قبل نيز ادامه داشت. بعد از گسترش اطلاعات مبتني بر الزام شركت‌ها براي تجديد ارزيابي دارايي‌هاي خود به مدت هر سه سال، مجدد شاهد جان گرفتن بازار سرمايه بوديم كه با روند هيجاني مثبت در بازار همراه بود و در هفته اخير مجدد افزايش عرضه‌ها را داشتيم. بازار براي نقطه چرخش خود و همچنين جهت مثبت شدن و شروع رشد، نيازمند فاندهاي قوي و نيز عوامل بنيادي قوي است.

با نگاهي به روند فعلي متوجه مي‌شويم بازار همچنان روند نزولي و فرسايشي را ادامه مي‌دهد و در اين ميان نيز شاهد ريزموج‌هاي اصلاحي به سمت بالا بوديم، بازار براي نقطه چرخش خود و همچنين جهت مثبت شدن و شروع رشد، نيازمند فاندهاي قوي و نيز عوامل بنيادي قوي است كه اين عوامل به عنوان مثال مي‌تواند گزارش مطلوب عملكرد مالي شركت‌ها طي نه ماه گذشته باشد كه قرار است به زودي بر روي كدال، اطلاعات كامل ثبت گردد هرچند اين اطلاعات نمي‌تواند بسيار مثبت باشد چراكه گزارشات شش ماهه ابتدايي را ديده‌ايم و در حال حاضر انتظار داريم گزارشات كمي بهتر باشد اما نه در حد مطلوبي كه بتواند باعث جهش بازار سرمايه شود.

تا پايان سال احتمالاً روند متعادل رو به مثبت خواهيم داشت يعني بازار بيشتر سمت و سوي تعادلي را به خود خواهد گرفت كما اينكه وجود اخبار مثبت مي‌تواند باعث شود بازار سرمايه كمي كمتر از تورم رشد نمايد و بازدهي كمتر از تورم را براي همراهان خود به ارمغان بياورد. تا پايان سال احتمالاً روند متعادل رو به مثبت خواهيم داشت يعني بازار بيشتر سمت و سوي تعادلي را به خود خواهد گرفت كما اينكه وجود اخبار مثبت مي‌تواند باعث شود بازار سرمايه كمي كمتر از تورم رشد نمايد و بازدهي كمتر از تورم را براي همراهان خود به ارمغان بياورد.

براي انتخاب سهام مستعد بيشتر به سمت دارايي‌هاي شركت‌ها و سهام متمايل مي‌شويم و سهام دارايي محور را انتخاب مي‌نماييم، سهام دارايي محور يعني شركت‌هايي كه دارايي‌هاي ثابتي دارند، دارايي‌هاي غيرنقدي در بخش دارايي جاري ترازنامه خود كه بر اساس تجديد ارزيابي‌ها اين دارايي بتواند باعث افزايش قيمت سهام‌شان گردد.

 

بورس كالا در هفته اخير

آمار معاملات بازار فيزيكي بورس كالاي ايران نشان مي‌دهد در هفته منتهي به ۸ دي ۳۹۳ شركت در تالارها و بازار فرعي كالا و محصول‌شان را عرضه كردند كه به معامله ۲ ميليون و ۷۴۸ هزار تن انواع كالا و محصول به ارزش ۲۶.۲ هزار ميليارد تومان منتهي شد. ارزش معاملات ۱۰ شركت برتر ۱۱.۵ هزار ميليارد تومان برآورد شد.

بورس كالاي ايران برترين‌هاي بورس كالا در هفته منتهي به ۸ دي را براساس ارزش فروش شركت‌ها در بازار فيزيكي اعلام كرد. جزييات رتبه‌بندي جايگاه شركت‌ها از لحاظ فروش به شرح زير است:

ملي صنايع مس ايران (فملي) با ثبت معامله ۵ هزار و ۹۱۸ تن مس كاتد، مس مفتول، مس كم عيار، سولفور موليبدن و كنسانتره فلزات گرن بها به ارزش يك هزار و ۹۳۳ ميليارد تومان در رتبه نخست ايستاد.

فولاد خوزستان (فخوز) با فروش ۸۸ هزار و ۱۲۰ تن شمش بلوم، تختال و آرگون به ارزش يك هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان، دوم شد. فولاد مباركه اصفهان (فولاد) با فروش ۴۹ هزار و ۲۵۰ تن ورق گرم خودرو، ورق رنگي، ورق گالوانيزه و آرگون به ارزش يك هزار و ۶۲۱ ميليارد تومان، سوم شد.

پالايش نفت بندرعباس (شبندر) با ثبت معامله ۸۰ هزار تن وكيوم باتوم و لوب كات سنگين به ارزش يك هزار و ۹۳ ميليارد تومان در رتبه چهارم ايستاد. سنگ هن گهرزمين (كگهر) با فروش ۲۴۰ هزار تن كنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش يك هزار و ۶۸ ميليارد تومان پنجم شد.

معدني و صنعتي چادرملو (كچاد) با ثبت معامله ۱۷۲ هزار و ۲۷۵ تن كنسانتره و گندله سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش يك هزار ۱۷ ميليارد تومان، ششم شد. ذوب آهن اصفهان (ذوب) با فروش ۴۳ هزار و ۴۶۸ تن شمش بلوم؛ تيرآهن، ميلگرد و ناوداني به ارزش ۹۳۶ ميليارد تومان در رتبه هفتم ايستاد.

پالايش نفت اصفهان (شپنا) نيز با ثبت معامله ۷۳ هزار تن وكيوم باتوم، لوب كات سبك و گوگرد گرانوله به ارزش ۸۱۷ ميليارد تومان هشتم شد. پالايش نفت تهران (تندگويان) ۵۱ هزار و ۵۰۰ تن وكيوم باتوم، لوب كات سنگين و سبك و گوگرد گرانوله به ارزش ۷۰۹ ميليارد تومان فروخت نهم شد. معدني و صنعتي گل گهر (كگل) با فروش ۱۱۷ هزار تن گندله سنگ آهن و ثبت ارزش ۵۴۸ ميليارد تومان دهم شد.

ارسال نظر