«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس بي‌جان ماند!

۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۰۰:۳۸:۰۲
کد خبر: ۳۰۳۴۶۳
بورس بي‌جان ماند!

اولين هفته زمستان براي بورس خوشيمن نبود و شاخص كل باز هم سرخ‌پوش شد و همچنان آن سوي بازار يعني شاخص هم وزن مثبت است كه نشان‌دهنده اقبال فعال بازار به سهام خرد است.

اولين هفته زمستان براي بورس خوشيمن نبود و شاخص كل باز هم سرخ‌پوش شد و همچنان آن سوي بازار يعني شاخص هم وزن مثبت است كه نشان‌دهنده اقبال فعال بازار به سهام خرد است. به‌طور كلي مي‌توان گفت كه بورس تهران طي سه سال اخير بي‌جان بوده و در اين بين تنها چند ماه توانسته مثبت باشد و پس از آن دوباره منفي و بي‌جان شده است. بازار سهام نياز به اعتماد و نقدينگي دارد تا از اين شرايط خارج شود اما به نظر نمي‌رسد كه بورس حالا حالاها جاني بگيرد و شرايط خود را تغيير دهد. بايد منتظر ماند و ديد بورس طي ماه‌هاي آتي مي‌تواند شرايط خود را تغيير دهد يا خير؟

با وجود اين شرايط كارشناسان همچنان عقيده دارند كه اخبار مثبت خصوصا اخبار بودجه 1403 مي‌تواند روي بورس تاثيرگذار باشد و زمستاني، بهاري را تجربه كنيم. از سوي ديگر برخي از كارشناسان عقيده دارند كه بودجه زمستان بورس را تغيير را نمي‌دهد چراكه در بودجه سال آتي توجه ويژه‌اي به بازار سهام نشده است. علي فراقي نيز در اين خصوص نوشت كه «عملاً توجه ويژه‌اي به حمايت از بازار سرمايه نشده و اساساً بازارهاي رقيب پررنگ‌تر هستند. در چيدمان بودجه سياست‌ها و برنامه‌هاي تضعيف‌كننده بازارهاي رقيب بورس ديده شده كه مي‌تواند نقطه عطفي باشد. حالا كه تنور افزايش ماليات و چيدمان اقتصادي ماليات محور در دستور كار چند سال اخير است و گسترش پيدا كرده، بورس از اين لحاظ نسبت به ساير بخش‌هاي اقتصادي براي سرمايه‌گذاري جذاب‌تر است. البته بازار سرمايه در ۱۰ سال اخير به دليل شفافيت ذاتي نسبت به ساير بازارها وظيفه مالياتي را شفاف‌تر و هدفمند‌تر انجام داده است.

نكته اينجا است كه با تشديد فشار مالياتي بر بازارهاي مسكن، طلا و سكه و خودرو، بازار سرمايه مي‌تواند محور جذب سرمايه‌هاي خرد و كلان مردم باشد و سياستگذار اقتصادي از اين موضوع بهره‌برداري كرده و پول را در اين بازار به هدف‌هاي مختلف جريان بيندازد و اهداف مختلف اقتصادي را محقق كند. اين موارد كلي مي‌تواند چراغ راهي كلي براي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه باشد و نشان دهد بورس با ظرفيت بالايي با اين تصميمات آگاهانه يا ناآگاهانه عملاً به جذابيت بازار و برگرداندن اندكي از اعتماد به اين ساز و كار كمك كند.

دولت پيش‌بيني كرده سود سهام شركت‌هاي دولتي بيش از ۷۰ درصد در بودجه رشد داشته باشد كه اگر تحقق پيدا كنند مي‌تواند نشان دهد به غير از دولت نفع اين مورد را به بازار سرمايه و فعالين برساند. اين پيش بيني‌ها مي‌تواند بازارساز را در نيل به اهداف دولت به خدمت بگيرد. مولدسازي اموال دولتي از بازار سرمايه مي‌گذرد و اگر دولت عزم را براي اين كار جزم كند نياز به رونق در بازار سرمايه است و عملاً از اين طريق نيز بورس مي‌تواند رشدي داشته باشد.

شايد بتوان در جزييات بودجه سال آتي نكات منفي و مثبت بسياري براي بازار سرمايه پيدا كرد ولي در كليت مي‌توان حداقل بورس را نسبت به ديگر رقبا يك گام جلوتر در نظر گرفت هرچند ممكن است همانند گذشته برخي موارد پيش بيني شده در بودجه محقق نشود.»

بورس تهران از سال 99 تا به امروز شرايط خوبي را تجربه نكرده است كه اين عدم تحقق شرايط خوب به دخالت و دستكاري در بازار سرمايه باز مي‌گردد كه نتيجه آن كاهش اعتماد و نقدينگي در بازار بوده است. پول‌هاي پارك شده در اين شرايط قصد ورود به بازار را ندارند و اين عدم پيش بيني‌پذيري بازار همه اتفاقات را براي يك ركود طولاني در بازار سرمايه فراهم كرده است. به نظر مي‌رسد، مشكل جدي بازار در اين روزها، عدم‌ ورود پول هوشمند به بورس است. پول‌هايي كه از ترس سياست‌گذاري‌‌هاي بي‌پشتوانه ممكن است به جاي بازار سهام وارد ساير بازارها شوند. به هر روي با توجه به اين وضعيت بايد انتظار داشت روزهاي پرنوسان تالار شيشه‌اي ادامه يابد. رفتارهاي ضد‌ و نقيض سياست‌گذار در ‌ماه‌هاي اخير، ابهامات بازار سرمايه را دو چندان كرده است.

به گفته كارشناسان بيماري بورس اين روزها، كمبود نقدينگي و عدم وجود تقاضا نيست، بلكه بورس در دو سال گذشته، درگير تصميماتي بوده است كه در نهايت به ضرر سهامداران و بازار سرمايه تمام شده است. به عنوان نمونه سهام خودروسازان، به دليل افزايش قيمت و لغو قيمت‌گذاري دستوري بسته مي‌شود و در نهايت اين تصميم تغيير مي‌كند. اينها همه ضربه به اعتماد مردم به بورس است. در بورس موضوعي به اسم پيش بيني پذير بودن وجود دارد كه متاسفانه در بورس ايران در سه سال گذشته اين مساله تحت الشعاع قرار گرفته است. پول به دنبال بازارهايي مي‌رود كه پيش بيني پذير باشند. مشكل بورس، امروز مداخله است؛ مداخله در قيمت‌گذاري، مداخله در عمليات بازار، مداخله در شاخص و... .

 

بازار از دريچه معاملات

در معاملات آخرين روز كاري هفته يعني چهارشنبه 6 دي ماه، شاخص كل بورس تهران هزار و 296 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 177 هزار و 455 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 44 واحدي در رقم 755 هزار و 298 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 59 واحدي به رقم 26 هزار و 369 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 366 واحد به سطح 137 هزار و 680 واحد رسيد.

در اين روز ومعادن، رمپنا و كچاد نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در ريزش شاخص كل بورس داشتند. در مقابل نوري، فولاد و شپنا از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي هرمز، خاور و انتخاب بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي بپاس، دماوند و بساما بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند.

در آخرين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 17 هزار و 338 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 9 هزار و 716 ميليارد تومان بود كه 56 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 10 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 700 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز اخير نماد افران بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 403 ميليارد تومان بود. پس از افران، اهرم بيشترين ارزش معاملات را داشت و ياقوت رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد هماي و ونوين در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام شستا با تعداد 236 ميليون و 252 هزار و 47 سهم در صدر قرار گرفته است. وتجارت در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به افران تعلق داشت. دو نماد خودرو و ونوين نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، 64 نماد صف خريد داشتند و 32 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 33 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 215 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 6 درصدي به 279 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر