رهبر انقلاب در ديدار بانوان تبيين كردند

براي حضور زنان در مناصب مديريتي هيچ محدوديتي نيست

۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۶:۱۹
کد خبر: ۳۰۳۴۴۹
براي حضور زنان در مناصب مديريتي هيچ محدوديتي نيست

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار هزاران نفر از زنان و دختران، به تبيين ديدگاه منطقي و عقلاني اسلام درباره ابعاد مختلف حضور زنان در خانواده و فعاليت نامحدود آنان در اجتماع، سياست و مديريت‌هاي سطوح گوناگون پرداختند و تاكيد كردند: در اسلام راه هر نوع فعاليت اجتماعي براي زنان هم‌چون مردان باز است به شرط رعايت دو حساسيت مهم يعني موضوع خانواده و مراقبت از خطر جاذبه‌هاي جنسي.

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار هزاران نفر از زنان و دختران، به تبيين ديدگاه منطقي و عقلاني اسلام درباره ابعاد مختلف حضور زنان در خانواده و فعاليت نامحدود آنان در اجتماع، سياست و مديريت‌هاي سطوح گوناگون پرداختند و تاكيد كردند: در اسلام راه هر نوع فعاليت اجتماعي براي زنان هم‌چون مردان باز است به شرط رعايت دو حساسيت مهم يعني موضوع خانواده و مراقبت از خطر جاذبه‌هاي جنسي.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار كه در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) انجام شد، عظمت شخصيت بانوي دوعالم را غيرقابل درك خواندند و افزودند: براساس حديثي معتبر، خداوند از خشم حضرت فاطمه(س) به خشم مي‌آيد و از خشنودي او خشنود مي‌شود كه بالاتر از اين، هيچ فضيلتي براي انسان قابل‌تصور نيست؛ بنابراين هركس رضايت پروردگار را مي‌خواهد بايد به توصيه‌ها، درس‌ها و جهت‌گيري‌هاي آن حضرت در خانواده و درجايگاه دختري، مادري، همسري، و در عرصه اجتماع و سياست عمل كند.
ايشان هويت‌ زن، ارزش‌ها، حقوق، تكاليف، آزادي‌ها و محدوديت‌هاي او را مساله حياتي و بسيار تعيين‌كننده دانستند و گفتند در قبال اين مساله بسيار مهم، دو رويكرد كلي غربي و اسلامي در جهان وجود دارد كه مقابل هم هستند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به گريز نظام تمدني و فرهنگي غرب از مباحثه درباره مسائل مهم زنان افزودند: غربي‌ها چون درباره زنان منطقي ندارند، در قبال هر سوال و موضوعي، تلاش مي‌كنند حرف خود را با جنجال و هوچي‌گري، خريدن شخصيت‌هاي سياسي و غيرسياسي استفاده ابزاري از هنر و ادبيات و فضاي مجازي، و تسلط بر مراكز بين‌المللي مربوط به زنان به‌پيش ببرند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به آمار رسمي وحشت‌آفرين فساد اخلاقي در غرب گفتند: چرا هر مساله كه خانواده را منهدم مي‌كند روزبه‌روز در غرب برجسته‌تر مي‌شود و در مقابل، هيچ تقبيح و برخورد جدي با متعرضان به زنان محجبه صورت نمي‌گيرد. 
ايشان مواجهه اسلام با مساله زن را درست برعكس برخورد غرب، منطقي و استدلالي خواندند و افزودند: مساله زن يكي از نقاط قوت اسلام است و نبايد تصور شود كه ما بايد در مساله زن پاسخگو باشيم.
رهبر انقلاب اسلامي برابري زن و مرد در مساله كرامت و ارزش‌هاي انساني را از مولفه‌هاي منطق قوي و عقلاني اسلام دانستند و گفتند: در ارزش‌هاي انساني و عروج معنوي، زن و مرد مطلقاً بر يكديگر ترجيح ندارند و هر دو با استعداد مشابه و به ميزان همت خود قادر به طي كردن مراتب عروج معنوي هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در زمينه‌هاي معنوي، خداوند در قرآن حتي گاهي زن را بر مرد ترجيح داده و زناني مانند همسر فرعون و حضرت مريم را به عنوان الگو براي همه انسان‌هاي مومن معرفي كرده است كه اين رويكرد براي نفي حالت برتري‌طلبي مردان به دليل شرايط مادي و جسماني آنها است.
ايشان حضور در جامعه و مسووليت‌هاي اجتماعي را از ديگر عرصه‌هاي نقش‌آفريني يكسان زن و مرد خواندند و افزودند: به تعبير امام بزرگوار، دخالت در سياست و مقدرات اساسي كشور حق و تكليف زنان است ضمن اينكه بر اساس روايات، پرداختن به امور جامعه از جمله اهتمام به امور مسلمين مانند مساله امروز غزه، وظيفه همگان است، بنابراين در احساس وظيفه و مسووليت عمومي، تفاوتي بين زن و مرد وجود ندارد.
رهبر انقلاب اسلامي وظايف خانوادگي را مقوله‌اي دانستند كه زن و مرد با توجه به امكانات و ظرفيت‌هاي جسمي و روحي خود وظايف متفاوتي دارند و افزودند: بر اين اساس شعار «برابري جنسيتي» كه برخي به صورت مطلق بيان مي‌كنند غلط، و آنچه صحيح است «عدالت جنسيتي» است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مفهوم عدالت يعني قرار دادن هر چيز در جاي خود، وظايف اختصاصي زن مانند فرزندآوري و پرورش فرزند را متناسب با ساخت روحي، جسمي و عاطفي زن خواندند و گفتند: اگرچه وظايف خانوادگي زن و مرد متفاوت است اما حقوق خانوادگي آنها بنا بر تصريح قرآن كريم يكسان است.
ايشان خانه را محل آرامش و آسايش زن خواندند و تأكيد كردند: رفتارهاي بد شوهر مانند بددهاني يا آسيب زدن جسمي به هيچ‌وجه قابل قبول نيست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي راه مواجهه با اينگونه آسيب‌هاي درون خانواده را تصويب قوانين حاوي مجازات سخت دانستند و با اشاره به در جريان تصويب بودن قانوني در مجلس، گفتند: اين قانون بايد دنبال شود و ما هم سفارش مي‌كنيم تا مجازات سختي براي مرداني كه محيط خانه را براي زن ناامن مي‌كنند، در نظر گرفته شود.
ايشان با اشاره به وجود سوال‌هايي درباره حضور زنان در مشاغل گوناگون و مديريت‌هاي اجتماعي و دولتي، تأكيد كردند: در اين عرصه نيز مساله جنسيت مطرح نيست و هيچ محدوديتي براي حضور زنان وجود ندارد.
رهبر انقلاب شايسته‌سالاري را تنها ملاك واگذاري مسووليت‌هاي اجتماعي و سياسي به زنان و مردان دانستند و گفتند: در جايي مانند وزارت يا نمايندگي مجلس اگر بانوي مجرّب و كارآمد بهتر و شايسته‌تري وجود دارد، از نظر اسلام هيچ محدوديتي براي تصدّي او وجود ندارد.
ايشان شرط حضور زنان در مشاغل را محروم نشدن آنها از مشغله اساسي زنانه يعني خانه‌داري و فرزندآوري و مادري خواندند و گفتند: حتي برخي مشاغل مانند پزشكي و معلمي براي زنان و دختران واجب كفايي است و اگر گاهي اشتغال زن با خانه‌داري، فرزندآوري و لوازم آن، تعارض پيدا مي‌كند، مسوولان كشور بايد راه‌حلي پيدا كنند كه هيچ‌يك از اين دو وظيفه زمين نماند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته اين وظايف قابل جمع است همچنانكه زنان نخبه و موفقي را در بخش‌هاي علمي و اجرايي مي‌شناسيم كه فرزندان خوبي نيز تربيت كرده‌اند.
ايشان پس از تأكيد بر ايفاي وظايف خانوادگي زن، دومين حساسيت اسلام در مساله حضور اجتماعي زن را خطر و لغزشگاه جاذبه‌هاي جنسي دانستند و گفتند: يكي از جنبه‌هاي تأكيد اسلام بر روي حجاب ايجاد محدوديت براي خطر جاذبه جنسي است كه اين حساسيت بايد رعايت شود. بنابراين حجاب محروميت نيست بلكه نوعي برخورداري و باعث حفظ امنيت زن است.
رهبر انقلاب، نقش مادري را مهم‌ترين و برترينِ نقش‌ها در خلقت بشر به علت تضمين ادامه نسل و حيات انسان برشمردند و افزودند: اين تصور كه كارِ خانه از قبيل پخت و پز و شستشو وظيفه زن است، كاملاً غلط است و در خانواده كارها بايد با تفاهم انجام شود همچنانكه برخي مردها هستند كه در كار خانه به زنان كمك مي‌كنند.
مساله سنّ ازدواج موضوع ديگري بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، نظر اسلام درباره آن را پرهيز از موكول كردن به سنين بالا خواندند و گفتند: البته اين به معناي ازدواج كردن كودكان نيست بلكه يعني دختر و پسر هر چه به وقت ازدواج كنند بهتر است.
ايشان پيشرفت‌هاي زنان در بخش‌هاي مختلف علمي، ادبي، ورزشي و هنري در دوره جمهوري اسلامي را بيش از ده برابر قبل از انقلاب خواندند و گفتند: با وجودي كه ما هنوز نتوانسته‌ايم كشور را به معني واقعي اسلامي كنيم و كشور، اسلامي نيمه‌كاره است، اين موفقيت‌ها حاصل شده است و در صورت اجراي كامل اسلام اين توفيقات چند برابر خواهد شد.
رهبر انقلاب در پايان سخنانشان با اشاره به در پيش بودن انتخابات مهم اسفند ۱۴۰۲، نقش‌آفريني بانوان در اين عرصه را در اجتماع و خانواده ضروري خواندند و گفتند: مهم‌ترين نقش شما در داخل خانه و ترغيب كردن همسر و فرزندان به فعال بودن در مساله انتخابات و تحقيق درست است به خصوص كه زنان در برخي مسائل از جمله شناخت اشخاص و راهبردها و جريان‌ها، دقيق‌تر و ظريف‌تر از مردها به صحنه نگاه مي‌كنند، بنابراين مي‌توانيد در شناخت نامزدهاي انتخاباتي و تشويق به حضور در پاي صندوق‌هاي رأي، نقش مهمي ايفا كنيد.
در اين ديدار ۱۰ تن از زنان و دختران فعال و كنشگر در بخش‌هاي مختلف، خانم‌ها: 
   زينا ابراهيم؛ مادر شش شهيد و همسر جناب آقاي شيخ ابراهيم زكزاكي
    مريم شعباني؛ مدير اولين و تنها گروه تئاتر حرفه‌اي بانوان
    اِسراء البُحيصي؛ خبرنگار شبكه العالم (كه به صورت ويديويي از غزه مطالب خود را بيان كرد) 
    رقيه سادات مومن؛ دكتراي مطالعات زنان- حقوق زن
    فاطمه شريف نوقابي؛ مربي سابق تيم ملي فوتسال زنان
   مينا مهرنوش؛ دكتراي اقتصاد و عضو هيات علمي دانشگاه تهران
   شقايق حق‌جو؛ استاد تمام دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان
   فائضه غفارحدادي؛ نويسنده و مادر چهار فرزند
   ريحانه سادات محمودي؛ دانش‌آموز استعدادهاي درخشان
   زهرا موحدنيا؛ دستيار تخصصي پزشكي اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي ايران
به بيان ديدگاه‌ها و پيشنهادهاي خود پرداختند. سخنرانان مراسم به اين نكات و محورها اشاره كردند: 
   ضرورت تنقيح قوانين و مقررات مربوط به زنان و خانواده و تسريع در تصويب برخي قوانين حمايتي كه چندين سال معطل مانده است. 
   بيان مشكلات و محدوديت‌هاي زنان براي ورود به عرصه هنرهاي نمايشي
   تشكر خبرنگار فلسطيني از حمايت‌هاي بي‌نظير مردم ايران و نظام جمهوري اسلامي از ملت مظلوم فلسطين و غزه و تاكيد بر ايستادگي مردم غزه و ترك نكردن سرزمين با وجود جنايات بي‌سابقه اشغالگران
   تبديل شدن ورزشكاران زن ايراني به يك رسانه بزرگ و افتخارآفرين براي جمهوري اسلامي در مقابل تصويرسازي‌هاي دروغين بدخواهان ايران
   درخواست رسيدگي بيشتر به ورزش زنان و حمايت از ورزشكاران زن
   لزوم توانمندسازي زنان براي جلوگيري از آسيب ديدن در فضاي مجازي
   ضرورت توليد و توسعه هوش مصنوعي تخصصي زنان
   لزوم افزايش ظرفيت كنشگري اجتماعي زنان متناسب با رشد دانش، تحصيلات و توانايي‌هاي زنان پس از انقلاب اسلامي
   ضرورت فعاليت بيشتر در رساندن جايگاه زن در اسلام و انقلاب اسلامي به جوانان غرب با تسهيل استفاده از ابزارهاي ارتباطي
   ضرورت اجراي قوانين ناظر به حفظ حريم زنان در بخش‌هاي مختلف از جمله بهداشت و درمان و توليد و توزيع پوشاك مناسب.

ارسال نظر