رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي اپراتورهاي ارايه‌دهنده اينترنت شرط گذاشت

اول توسعه، بعد افزايش قيمت

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۲۳:۴۰:۰۵
کد خبر: ۳۰۳۴۰۹
اول توسعه، بعد افزايش قيمت

اپراتورهاي ارايه‌دهنده اينترنت چندي پيش در نامه‌اي به رييس‌جمهور خواستار افزايش تعرفه براي بسته‌هاي اينترنتي شدند و اكنون رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تاكيد كرد تا زماني كه اپراتورها شاخص‌هاي توسعه‌اي شبكه را نپذيرند افزايش تعرفه اينترنت اتفاق نمي‌افتد.

اپراتورهاي ارايه‌دهنده اينترنت چندي پيش در نامه‌اي به رييس‌جمهور خواستار افزايش تعرفه براي بسته‌هاي اينترنتي شدند و اكنون رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تاكيد كرد تا زماني كه اپراتورها شاخص‌هاي توسعه‌اي شبكه را نپذيرند افزايش تعرفه اينترنت اتفاق نمي‌افتد.
تورم در ايران در طول دهه‌هاي اخير عاملي بوده كه مردم ايران را هميشه درگير قيمت‌ها نگه داشته است. شايد در بسياري كشورها كه غالباً نرخ‌هاي تورم تك‌رقمي است توجه افراد به نوسان قيمت‌ها چندان زياد نباشد اما در ايران شرايط فرق مي‌كند. كالاهاي حوزه ارتباطات از جمله اينترنت جزو مواردي هستند كه طي سال‌هاي اخير تغيير قيمت چنداني پيدا نكرده‌اند، با وجود اين، كاربران رضايت چنداني از كيفيت آن ندارند. اينترنت ثابت پهن‌باند نيز از اين قاعده مستثني نيست. در عين حال كه در سال‌هاي گذشته، اپراتورهاي ثابت و همراه همواره از تعرفه پايين گلايه كرده و خواستار تغيير بوده‌اند؛ هرچند در دولت گذشته، محمدجواد آذري جهرمي در قامت وزير ارتباطات، مخالف اين نظر بود و اصرار داشت كه توسعه ارتباطات را نبايد از جيب مردم برداشت كرد و همين موضوع، منجر به ثابت ماندن تعرفه‌ها براي چند سال و تا همين حالا شده؛ اكنون بايد ديد وزير ارتباطات دولت سيزدهم چه رويكردي نسبت به تعرفه‌هاي اينترنتي دارد. آن هم در شرايطي كه فيلترشكن‌هايي كه بلاي كيفيت و قاتل بسته‌هاي اينترنتي است، بيشتر به گوشي‌هاي مردم نفوذ كرده و با وجود تلاش براي توسعه فيبر نوري از سوي مسوولان، خبري هم از توسعه كيفي اينترنت در عمل نيست. باوجود اين، اپراتورهاي ارايه‌دهنده اينترنت چندي پيش در نامه‌اي به رييس‌جمهور خواستار افزايش صددرصدي تعرفه براي بسته‌هاي ديتاي همراه بالاتر از دو گيگابايت شدند. اپراتورهاي اينترنت ثابت و همراه براي افزايش تعرفه خدمات به رييس‌جمهور نامه زدند. آنها با گلايه از عدم افزايش تعرفه اينترنت طي 5 سال گذشته، خواهان تغيير تعرفه‌ها شدند. آنها با بيان اينكه نسبت تعرفه اينترنت به قدرت خريد در كشورهاي پيرامون، چندين برابر در ايران است، به‌طور رسمي از رييس‌جمهور خواستند تا تعرفه بسته‌هاي ديتا همراه بالاتر از دو گيگابايت، صد درصد افزايش يابد. به گفته اپراتورها، نيمي از مردم شامل اقشار كم‌برخوردار، ماهانه مصرفي كمتر از دو گيگابايت در ماه براي خدمات ديتاي همراه دارند. آنها همچنين به رييس‌جمهور اعلام كرده‌اند در صورت موافقت با افزايش تعرفه، براي حمايت از اقشار كم برخوردار امكان ارايه بسته‌هاي رايگان و ارزان قيمت براي اين قشر از كاربران با هماهنگي و مديريت دولت محترم فراهم است. آنها با تأكيد براينكه عمده درآمد اپراتور از مشتركين پر مصرف است، اعتقاد دارند اين افراد هيچ گونه حساسيتي در خصوص افزايش تعرفه آن هم به ميزان حتي دوبرابري ندارند و پرداخت يارانه به اين بخش از محل درآمدهاي اپراتور يا دولت هيچ ضرورتي ندارد. در اين نامه آمده است كه صنعت ارتباطات و اپراتورها از نظر مالي به هيچ‌وجه وضعيت مناسبي ندارند.

شرط افزايش تعرفه اينترنت ز سوي سازمان تنظيم مقررات 
حالا به نظر مي‌رسد نامه اپراتورها به مرحله جديدي رسيده است؛ امير لاجوردي روز گذشته و در حاشيه چهارمين روز برگزاري بيست و چهارمين نمايشگاه تلكام در خصوص افزايش تعرفه اپراتورها گفت: بحث افزايش تعرفه‌ها هميشه مطالبه اپراتورها بوده و هست. در ساليان اخير اين مطالبه بيشتر هم شده است. ما در بازه‌هاي مختلف داده‌هايشان را دريافت و ارزيابي مي‌كنيم و متناسب با شرايط تصميم مي‌گيريم. وي افزود: در حال حاضر نيز اپراتورها درخواست دادند و داده‌هاي آماري را در اختيار ما قرار دادند. ما امكان و اختيارش را براي تغيير تعرفه داريم اما هرگونه تغيير تعرفه‌اي مشروط بر اين است كه بدانيم اپراتور اين افزايش درآمد را چگونه قرار است هزينه كند. بنابراين از اپراتورها برنامه توسعه‌اي خواسته‌ايم و شاخص‌هاي ارتقاي كيفيت شبكه را به آنها اعلام كرديم.

 شاخص‌هاي افزايش تعرفه اينترنت
وي در خصوص شاخص‌ها افزود: شاخص‌ها متفاوت است از شاخص افزايش سرعت تا ساير شاخص‌هاي كيفي شبكه شاخص‌ها را به اپراتورها اعلام كرديم و گفتيم كه تا انتهاي سال چقدر بايد افزايش پيدا كند و تا شهريور ماه چقدر بايد افزايش يابد و تا انتهاي سال به چه صورت بايد باشد. لاجوردي ادامه داد: همچنين در حوزه توسعه فناوري ۵G برنامه‌اي به اپراتورها اعلام شده كه به‌طور مثال در حوزه توسعه ۵G برنامه‌ريزي وجود دارد كه سال آينده بايد به چه هدفي برسيم. نيازمندي‌هاي ديگري نيز داريم تا زيرساخت‌ها توسعه پيدا كند. وي گفت: شاخص‌ها را بر اساس شرايط موجود براي اپراتورها مشخص مي‌كنيم و معتقديم اپراتور بايد به اين اهداف برسد به عنوان مثال در حوزه شبكه ملي اطلاعات شاخص داريم كه بايد ده درصد جمعيت شهري ما تا انتهاي سال ۱۴۰۴ تحت پوشش ۵G قرار بگيرند كه اين را اپراتورها بايد رعايت كند. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر در زمين اپراتورهاي ارتباطي هستيم كه آيا اين شاخص‌ها را مي‌توانند پاس كنند، افزود: شاخص‌ها سخت‌گيرانه است و اپراتورها بايد آنها را رعايت كنند.

 مي توان اپراتورها را روزانه و تا ۵ درصد درآمد جريمه كرد
لاجوردي همچنين گفت: در سال ۹۶ ميزان سرمايه‌گذاري يك اپراتور يك ميليارد دلار بود كه الان سرمايه‌گذاري اپراتور ما نزديك ۳۰۰ ميليارد دلار است بنابراين سرمايه‌گذاري اپراتورها بايد افزايش يابد اما قرار نيست تعرفه‌اي را تغيير بدهيم و اپراتور هيچ تغييري در زيرساخت و كيفيت شبكه نداشته باشد اين موضوع جديد نيست يعني سال گذشته نيز اين شاخص‌ها در اختيارشان گذاشته شده است. ما اصرار داريم كه اين شاخص‌ها بايد الحاقيه پروانه شود كه در اين صورت وقتي اپراتور تعهدي كه داده را انجام ندهد، مي‌تواند جريمه شود. اپراتور در روز بارها مي‌تواند جريمه شود و هر بار هم تا ۵ درصد درآمد اپراتور را مي‌توان جريمه كرد.

 گزارش انجمن الكترونيك درباره كيفيت اينترنت داراي اشكالات زيادي است
وي در خصوص گزارش انجمن تجارت الكترونيك مبني بر كيفيت اينترنت گفت: گزارش داراي اشكالات فراواني است و با جست‌وجو در اينترنت مي‌توان متوجه شد كه افراد مختلف نقد كردند و درخواست دارم جلسه چند ساعته را مرور كنيد و متوجه شويد كه چقدر از اين گزارش صحت داشته است. وي در خصوص نقش هوش مصنوعي گفت: بايد بپذيرم كه هوش مصنوعي ابعاد زندگي كاربران را تغيير مي‌دهد و طبيعتا مقاومت‌هايي هم وجود دارد به خصوص در سازمان‌هاي دولت كه در بحث بهره‌برداري با بخش خصوصي متفاوت است و عملا مقاومتي وجود دارد. در وزارت ارتباطات و پژوهشكده مركزي به نام هوش مصنوعي راه‌اندازي شده است. ما مصمم هستيم با پروژه‌هايي كه در دست انجام است براي اولين‌بار در خود وزارت ارتباطات موضوع هوشمند‌سازي را دنبال كنيم.

ارسال نظر