كارنامه بودجه‌اي شهرداري تهران در 8 ماهه نخست سال

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۲۳:۳۳:۰۶
کد خبر: ۳۰۳۴۰۵

خزانه‌دار شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه در آبان ماه شاهد رشد تحقق بودجه ۱۴۰۲ هستيم، از تحقق ۹۱ درصدي بودجه مصوب 8 ماهه شهرداري تهران خبر داد.

خزانه‌دار شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه در آبان ماه شاهد رشد تحقق بودجه ۱۴۰۲ هستيم، از تحقق ۹۱ درصدي بودجه مصوب 8 ماهه شهرداري تهران خبر داد.
حبيب كاشاني ديروز در دويست و سومين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران گفت: شهرداري تهران در امر خداپسندانه كمك به آزادي مادران زنداني وارد عمل شده است. اين اقدام سال‌هاست كه در شهرداري تهران دنبال مي‌شود.
البته رقم يك ميليارد تومان در گذشته به اندازه‌اي بود كه تعداد زيادي از زندانيان با اين رقم آزاد مي‌شدند، اما با توجه به حجم تورم و مشكلات اقتصادي، رقم 5 ميليارد تومان از سوي شهرداري تهران، 5 ميليارد تومان از سوي سازمان زندان‌ها و 5 ميليارد تومان نيز از سوي خانواده‌ها تأمين خواهد شد و خيرين نيز در اين زمينه وارد عمل مي‌شوند. اين اقدام كار خوبي است كه شهرداري منطقه 5 آغاز كرده و اميدواريم به بهترين شكل ادامه يابد.
وي با بيان اينكه بودجه امسال با رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ ميليارد تومان به تصويب رسيده بود، افزود: ۶۴ هزار ميليارد تومان به عنوان درآمدها به ميزان ۸۴ درصد، بيش از ۶ هزار ميليارد تومان واگذاري دارايي سرمايه‌اي به ميزان 8 درصد و بيش از 5 هزار ميليارد تومان به عنوان واگذاري دارايي‌هاي مالي است.
كاشاني با بيان اينكه در هشت ماه ابتدايي امسال مجموع منابع نقدي و غيرنقدي ۴۶ هزار و ۵۶۳ ميليارد تومان است كه نسبت وصول به كل بودجه ۶۱ درصد است، ادامه داد: در عملكرد نقد و غيرنقد، ۴۳ هزار و ۷۹۳ ميليارد تومان نقد و 2 هزار و ۷۷۲ ميليارد تومان نيز غيرنقد است. ميزان دريافتي ما در مهر ماه 4 هزار و ۳۷۰ ميليارد تومان بود كه از ماه‌هاي قبل كمتر بوده است.
خزانه‌دار شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه در آبان ماه 7 هزار و ۲۶۴ ميليارد تومان دريافتي داشته‌ايم، تأكيد كرد: دو هزار و ۷۹۴ ميليارد تومان درآمد داشتيم كه در دو كد پروژه كه ماه قبل صفر بوده عملياتي شده كه شامل سود ناشي از واگذاري سهام شهرداري به مبلغ ۶۵۹ ميليارد تومان و اوراق مشاركت به رقم هزار ميليارد تومان و همچنين وامي به رقم ۳۴۰ ميليارد تومان بوده است.
خزانه‌دار شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه با توجه به جداول بايد در هشت ماه منتهي به آبان ماه ۵۱ هزار و ۲۱۵ ميليارد تومان وصول مي‌شد، اظهار كرد: مبلغ ۴۶ هزار و ۵۶۳ ميليارد تومان وصول شده و درصد تحقق نسبت به بودجه مصوب هشت ماهه ۹۱ درصد بوده و تحقق هشت ماهه نسبت به مبلغ كل ۶۰ درصد است.
 نمودار تحقق بودجه در فروردين و ارديبهشت صعودي بوده و خرداد و تيرماه روند ثابت بوده، در شهريور و مهر سير نزولي داشته و مجدداً در آبان شاهد رشد تحقق بودجه هستيم.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه در فروردين و ارديبهشت ۱۰ هزار ميليارد تومان، خرداد 7 هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان، در تير 5 هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان، مرداد ۶ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان، شهريور 5 هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان، مهر 4 هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان و آبان 7 هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان درآمد كسب شده است، افزود: ميانگين جذب درآمدها در هشت ماهه ابتدايي سال 5 هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان بوده است و بايد در سال آينده آمار اصلاح شود.
وي ادامه داد: اگر اراده‌اي بر كسب درآمد در برخي رديف‌ها نيست، در بودجه لحاظ نكنيم. عوارض ارزش افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي توسعه شهري روند كاهشي دارد و عوارض ال.اي.زد، عوارض ناشي از ماده ۱۵، عوارض تجديد پروانه ساختماني صفر است؛ اگر كاركردي در بودجه ندارد، نبايد لحاظ شود.آيتم‌هاي افزايشي بايد در متمم بودجه افزايش داده شود و پيش بيني مي‌شود 8 هزار ميليارد تومان نيز اضافه شود.
كاشاني تاكيد كرد: در آيتم‌هاي كاهشي قرار بود از سود ناشي از واگذاري سهم شهرداري نتايجي حاصل شود. ۶۵۰ ميليارد تومان از اين مسير حاصل شده و از رقم اوراق مشاركت كه قرار بوده بيش از 3 هزار ميليارد تومان باشد، هزار ميليارد تومان كسب شده است. 
در اسفند قدرت خريد مردم بيشتر خواهد شد و پيش بيني مي‌شود كه رقم ماليات بر ارزش افزوده به ۲۱ هزار ميليارد تومان برسد. عوارض زيربناي غيرمسكوني قرار بوده ۲ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان باشد كه ۶۰ ميليارد تومان حاصل شده است.
وي با اشاره به اينكه جرايم كسر پاركينگ قرار بوده هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان درآمد داشته باشد كه ۲۱ هزار ميليارد تومان حاصل شده، گفت: در بخش هزينه‌ها در حوزه نقد و غيرنقد، اعتبار ابلاغي در سه بخش ۸۱ هزار و ۶۴۳ ميليارد تومان و بودجه ۷۵ هزار و ۹۹۰ ميليارد تومان بود؛ با ابلاغ ۶۹ هزار ميليارد تومان و نقدينگي ۴۷ هزار و ۴۹۶ ميليارد تومان، عملكرد ۲۷ هزار ميليارد توماني را داشته‌ايم و درصد جذب نسبت به تخصيص ۳۸ درصد است. اين رقم نسبت به سال قبل بهتر است اما بايد تلاش شود كه افزايش يابد.

ارسال نظر