زاكاني در سالروز زلزله بم عنوان كرد

۱۷ درصد مساحت شهر تهران بافت ناپايدار است

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۲۲:۵۲:۱۵
کد خبر: ۳۰۳۴۰۴

عليرضا زاكاني شهردار تهران در حاشيه دويست و سومين جلسه شوراي شهر تهران با بيان اينكه امروز بيستمين سالروز زلزله بم است، يادآور شد: اميدواريم با مصونيت بخشيدن، علاج مقابله با بحران‌ها را داشته باشيم. در تهران چند دسته اقدام داريم كه يك دسته مربوط با كالبد شهر است. شهردار تهران تاكيد كرد: ۱۷ درصد مساحت شهر تهران بافت ناپايدار است كه بخشي از آن در بافت فرسوده قرار دارد. بافت فرسوده با بافتي جايگزين مي‌شود كه با چارچوب‌هاي درست ساخته مي‌شود كه ايمني، آسايش و رفاه را به دنبال خواهد داشت. زاكاني با بيان اينكه بازيابي شناخت در مورد ساختمان‌ها با محوريت ۱۶ هزار ساختمان در دستور كار قرار گرفته است، گفت: نزديك به دو هزار ساختمان بررسي شدند و مشخص شد كه هريك چه وضعيتي دارند. لذا علاوه بر نوسازي به دنبال بازسازي و مقاوم‌سازي هستيم.

شناسايي نقاط حادثه‌خيز و بحران‌زا 
وي افزود: گام سوم ما رفع خطر است كه تمهيدات جدي صورت گرفته و عارضه يابي انجام شده است، به‌طوري كه شناسايي نقاط حادثه خيز و بحران‌زا در مواقع حوادث توسط سازمان مديريت بحران در حال انجام است.
زاكاني با اشاره به آموزش‌هاي گسترده ايمني در تهران، خاطرنشان كرد: امروز تفاهم نامه‌اي بين شورا، شهرداري و هلال احمر منعقد شد تا آموزش‌ها در بهترين سطح و گسترده‌ترين جغرافيا دنبال شود.
وي ادامه داد: سالانه مانورهاي مختلفي برگزار مي‌شود كه به دنبال اين هستيم كه به صورت جدي آن را دنبال كنيم. لذا ما در مصونيت بخشي، آموزش و... گام برداشته‌ايم و اميدواريم بتوانيم امور را تسريع ببخشيم.
شهردار تهران با تأكيد بر اينكه ما در حوزه كالبد شهر اقداماتي را انجام مي‌دهيم، گفت: بهره مندي از لرزه‌نگارها را براي پيش بيني حواث زودتر از زمان وقوع دنبال كرده‌ايم تا بتوانيم اقدامات لازم را انجام دهيم. سازمان مديريت بحران گلوگاه‌هايي داشت و سوله‌ها درگير اموري غير از بحران شده بود كه پيگيري كرديم تا سوله‌ها كاركرد خود را داشته باشند.
وي در خصوص حضور مجريان ذي صلاح در ساختمان‌ها، گفت: در سال‌هاي اخير تصميمات سختگيرانه بسيار درستي صورت گرفت و وظايف تفكيك شد كه بخشي از آن برعهده شهرداري و بخشي برعهده سازمان نظام مهندسي و وزارت راه و شهرسازي است. ساخت و ساز جديد بر مبناي ايمني و استحكام است. آنچه در مقررات ملي ساختمان وجود دارد بايد اعمال شود و هرجا غير از اين عمل شود تخلف است. اگر استثنايي وجود داشته باشد از ظرفيت قانوني خود استفاده خواهيم كرد.
وي با اشاره به نامه‌نگاري شهرداري با ارتش، يادآور شد: انتظار داريم فارغ از سلايق آنچه در شهرداري مي‌گذرد را علمي دنبال كنيم. در دوشان تپه، ده‌ها سال فرود هواپيما به دليل وجود ساختمان‌هاي پيرامون انجام نشده و اين مجموعه از حيض انتفاع خارج شده است.

امكان فرود پرنده‌هاي بال متحرك در دوشان‌تپه 
شهردار تهران با بيان اينكه ارتش، ستاد فرماندهي كل قوا و دستگاه‌هاي مربوطه به اين موضوع اذعان دارند، گفت: ساخت شهري شرايط باند دوشان تپه را متفاوت كرده است. اينكه اين اقتضا در زمان بحران ضروري است كاملا درست است. در همين راستا با ارتش تفاهم كرديم كه احياي اين بافت به گونه‌اي باشد كه باند براي پرنده‌هاي بال متحرك امكان بهره‌برداري داشته باشد و كما في السابق امكان فرود پرنده‌هاي بال ثابت وجود ندارد.
زاكاني تاكيد كرد: ما به عنوان مديريت شهري دغدغه افزايش زمينه ارتقاء خدمات‌رساني و ايمني را داريم. در كميسيون ماده پنج توجه به حفظ باند داشتيم و هيچ تغييري در آن انجام نخواهد شد. اين فضا بسيار گسترده است و فقط براي يك بخش آن تصميم گرفتيم و آنچه فرض ثابت است حفظ باند است.

  طي مراتب طرح جامع ترافيك 
شهردار تهران در خصوص تصويب طرح جامع ترافيك در شورا نيز گفت: طرح جامع ترافيك روال خاصي دارد و توسط شهرداري تنظيم و تاييد مي‌شود و به شوراي ترافيك استان مي‌رود و در شوراي عالي به تصويب مي‌رسد. وي ادامه داد: اين قاعده كار در تمام كشور است و با طرح تفصيلي و تنظيم حدود شهر متفاوت است. در طرح جامع ترافيك هيچ الزامي ديده نشده و همه موارد مشخص است و در دفعات پيشين نيز به همين روند عمل شده است.
زاكاني افزود: در برنامه چهارم الزام در جهت ارجاع اين طرح به شورا ايجاد شده و ما عين قاعده رسما به شورا ارجاع داديم و پنج مرتبه در كميسيون مربوطه مراتب آن طي شد و آنچه رييس شورا بر آن تاكيد داشته عمل كرده‌ايم. به‌طوري كه بر اساس مر قانون عمل كرده‌ايم. برخي مصاحبه‌ها از اساس غلط است و خوب است از قانون تمكين كنيم. ما بر اساس قانون عمل كرده‌ايم.
وي افزود: ناظر بر طرح جامع عمل كرده‌ايم و مهرماه امسال به كميسيون تخصصي تقديم شد و از آن تمكين كرديم و آنچه قانون مي‌خواهد اجرايي كرده‌ايم. بنده كل قوانين را ديده‌ام و بسيار حسرت خوردم چرا كساني كه بايد بيشتر از همه از قانون صيانت كنند گفتند كه اين روند درست نيست.
زاكاني با بيان اينكه چارچوب قانوني بالادستي را با جزييات ديده‌ام، گفت: اقدامات ما كاملا منطبق با قانون بوده است.

تشكيل كميته ويژه براي تعيين تكليف تاكسي‌هاي اينترنتي
وي با بيان اينكه در نرخ‌گذاري تاكسي‌هاي اينترنتي اختلاف نظر وجود دارد، گفت: اين اختلاف نظر ناظر بر صدور مجوزهاست كه از وزارت صمت مجوز بگيرند يا بر اساس قانون بايد از شهرداري مجوز دريافت كنند كه محل سوءاستفاده شده است. نظر ما اين است كه‌ مجوز را از شهرداري بگيرند اما از اين موضوع سوءاستفاده مي‌شود. بنده موضوع را در هيات دولت مطرح كردم و قرار شد كميته‌اي شكل بگيرد كه بنده نيز عضو آن هستم. قرار شد استدلال كنيم كه مجوزها مبني بر حمل و نقل عمومي است و بايد شهرداري تصميم بگيرد.‌
شهردار پايتخت به موضوع زباله گردي هم پرداخت و گفت: در حوزه پسماند نيز اختلاف نظر وجود دارد و منجر به استثمار كودكان و پيدايش كولي كتفي‌ها شده كه ما در كميته‌هاي مربوطه عضو شديم تا امور اين دو حوزه را دنبال كنيم.

 پل حافظ حذف مي‌شود
وي با بيان اينكه برداشت پل حافظ با توجه به قدمت و شرايط، در دستور كار است، گفت: جايگزيني طرح جديد در صورت نهايي شدن اعلام خواهد شد.
زاكاني با اعلام اينكه پيگيري شهرك الگو را شهرداري انجام مي‌دهد، گفت: در اين مسير ما از تكنولوژي و منابع چين استفاده مي‌كنيم و الگو را خودمان به صورت بومي و ايراني- اسلامي ارايه مي‌دهيم و آنها اين طرح را مبتني بر صنعتي‌سازي قالب‌بندي مي‌كنند. تأمين مالي صورت گرفته و براي اجرا، بايد شركت تخصصي داخلي و خارجي را انتخاب كنيم.

ارسال نظر