اساسنامه سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران در شوراي شهر تصويب شد

مديريت پسماند از مبدا يا از شهرداري؟

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۲۲:۵۲:۰۱
کد خبر: ۳۰۳۴۰۳
مديريت پسماند از مبدا يا از شهرداري؟

اعضاي شوراي شهر ديروز ضمن تصويب اساسنامه سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران، بهاي خدمات خطوط مكانيزه معاينه فني را نيز اصلاح كردند. انعقاد تفاهم نامه سه جانبه ميان شوراي شهر، شهرداري و هلال احمر نيز يكي ديگر از رويدادهاي ديروز پارلمان شهري پايتخت بود.

گروه راه و شهرسازي|
اعضاي شوراي شهر ديروز ضمن تصويب اساسنامه سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران، بهاي خدمات خطوط مكانيزه معاينه فني را نيز اصلاح كردند. انعقاد تفاهم نامه سه جانبه ميان شوراي شهر، شهرداري و هلال احمر نيز يكي ديگر از رويدادهاي ديروز پارلمان شهري پايتخت بود.
بر اساس اين گزارش، ديروز اعضاي شوراي شهر تهران در حالي به تبديل وضعيت سازمان پسماند شهرداري تهران از يك سازمان «برنامه‌ريز» به يك سازمان «اجرايي» راي دادند كه به باور كارشناسان، چنين تغييراتي شكلي و كاركردي نمي‌تواند مشكلات مربوط به پسماند در ابرشهر تهران از جمله زباله گردي، رشد و رونق مافياي طلاي كثيف (زباله)، ازدياد مغازه‌هاي خريد انواع ضايعات خانگي و ... را حل كند. كارشناسان بر اين باورند كه تمام مصايب مربوط به زباله در تهران، با تفكيك زباله از مبدا يعني از واحدهاي مسكوني، تجاري، صنعتي و درماني حل و فصل مي‌شود و تا زماني كه شهرداري تمهيدات لازم براي اجرايي شدن اين تجربه جهاني را فراهم نياورد، وضعيت پسماند و عوايد ناشي از آن به جيب مافياي زباله مي‌رود و براي شهر و شهروندان عايدي نخواهد داشت، بلكه سيما و منظر شهر را نيز نابهنجار تصوير خواهد كرد. در چنين شرايطي، ديروز اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه علني خود بررسي اساسنامه سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران را بررسي كردند. در اين جلسه ناصر اماني با قرائت بندهاي اساسنامه، گفت: در ادامه بررسي اساسنامه سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري تهران به سازمان پسماند رسيديم و در اساسنامه سازمان مديريت پسماند براساس ماده دوم و سوم در مورد اهداف سازمان مديريت بهينه، تفكيك در مبدا، بازيافت مواد قابل استفاده، دفع بهداشتي زباله‌ها، افزايش آگاهي مردم در چارچوب قوانين و مقررات مدنظر قرار گرفته است. مهدي پيرهادي پس از قرائت تغييرات اساسنامه اعلام كرد: من تعجب مي‌كنم كه تغييرات مورد نظر كميسيون خدمات شهري در اين متني كه قرائت شده، نيست. پرويز سروري نايب‌رييس شوراي شهر تهران كه اداره جلسه را برعهده داشت در واكنش به درخواست برخي از اعضا مبني بر برگشت لايحه پسماند براي بررسي بيشتر گفت: ما در تنگناي زماني هستيم و درست نيست كه مدام طرح و لايحه‌اي به صحن بيايد اما براي بررسي بيشتر به كميسيون برگشت داده شود. رضا محمدي مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران نيز با حضور در صحن شوراي شهر تهران در دفاع از اين اساسنامه با تأكيد بر اينكه اساسنامه مورد بررسي با اساسنامه ارايه شده تفاوت چنداني ندارد، گفت: برخي از تغييرات اعمالي نيز عين تكليف قانوني است كه به ما ابلاغ شده است و نمي‌توانيم تغيير بدهيم.
وي با بيان اينكه در اساسنامه فعلي سازمان مديريت پسماند يك سازمان اجرايي ديده نشده است، ادامه داد: در دهه ۸۰ كه اين سازمان اجرايي بود، ما موفق بوديم و حتي به الگوي ساير شهرها بدل شده بوديم؛ اما اواخر سال ۹۴ ماموريت اجرايي مديريت پسماند را گرفتند و اساسنامه‌اي كه ابلاغ شده هم عمدتا مربوط به برنامه‌ريزي است. با اينكه اداره كل برنامه‌ريزي براي اين اقدام كفايت مي‌كند، در واقع اصلي‌ترين تغيير ما اجرايي كردن سازمان است و در قراردادهاي جديد عملكردمان را عملياتي ديده‌ايم. مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران با بيان اينكه امروز نبايد از ما توقع مديريت پسماند داشته باشيد، چون با اساسنامه فعلي سازمان هيچ جزيي از قرارداد با پيمانكاران نيست، گفت: ما در قراردادهاي جديد دوباره به اصل خود بازگشته‌ايم و اين اساسنامه‌اي كه تدوين شده به ما كمك مي‌كند سازمان را از حالت برنامه‌ريزي خارج و به اجرايي تبديل كنيم. چون حرف ۳۶ هزار تن پسماند است كه از شهر خارج مي‌شده و مديريت واحدي نداشته است و حتي مناطق هم كمك نبودند. محمدي با اشاره به فعاليتش در سازمان پسماند در سال‌هاي قبل گفت: آسيب‌شناسي شد كه اين ۱۵۰ پيمانكاري كه با ما همكاري مي‌كنند قابليت و توانايي مديريت ندارند. بنابراين تصميم گرفته شد به اينها سر و سامان داده شود. با اين حال اساسنامه فعلي به پيشبرد اين كار كمك نمي‌كند و با اين هدف مغاير است و از شورا مي‌خواهيم ما را كمك كند تا ۱۶ دي ماه اساسنامه ابلاغ شود و ما با قراردادهاي جديد فعاليت خود را شروع كنيم.
بر اساس اين گزارش، در نهايت، اعضاي شوراي شهر با رأي مثبت خود اساسنامه سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران را تصويب كردند.

   نرخ خدمات خطوط مكانيزه معاينه فني 
اصلاح شد
اعضاي شوراي شهر تهران لايحه اصلاح مصوبه نرخ بهاي خدمات اعزام و استقرار خطوط مكانيزه سيار معـاينه فني را تصويب كردند. اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه علني ديروز صبح بررسي لايحه «اصلاح مصوبه نرخ بهاي خدمات اعزام و استقرار خطوط مكانيزه سيار معـاينه فني» را بررسي كردند و جعفر تشكري هاشمي رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه ستاد معاينه فني دو لايحه به شوراي شهر ارسال كرده است، گفت: به شهرداري اجازه داده مي‌شود براي اعزام و استقرار خطوط مكانيزه سيار معاينه فني به محل مورد نظر اشخاص حقيقي و حقوقي متقاضي مبالغي را در نظر بگيرند. وي ادامه داد: در اين لايحه آمده است، نرخ بهاي اعزام خطوط مكانيز به ازاي يك‌بار اعزام مبلغ ۵۰ ميليون ريال باشد كه از روز دوم به ازاي هر روز 10 درصد مبالغ مندرج دريافت خواهد شد و نرخ اعلامي صرفا در مورد خطوط مكانيزه معاينه فني بنا به درخواست اشخاص حقيقي و حقوقي ارسال مي‌شود؛ اما در استقرار خطوط مكانيزه در سطح شهر كه برابر برنامه‌ريزي‌هاي قبلي انجام مي‌شود، هيچ گونه هزينه‌اي علاوه بر تعرفه مصوب دريافت نخواهد شد و همچنين بهاي خدمات صرفا براي اعزام و ارسال خطوط است و براي معاينه فني نيز مبلغی دريافت مي‌شود. بر اساس اين گزارش، اعضاي شوراي شهر تهران با رأي مثبت خود لايحه اصلاح مصوبه نرخ بهاي خدمات اعزام و استقرار خطوط مكانيزه سيار معـاينه فني را تصويب كردند. همچنين در ادامه بررسي لايحه، بهاي خدمات كارشناسي و فني ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران را در دستور كار قرار دادند و جعفر تشكري هاشمي رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران گفت: در اجراي اين لايحه به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود براي بهاي خدمات آزمون معاينه فني برتر علاوه بر بهاي خدمات معاينه فني عمومي، مبلغ ۵۰۰ هزار ريال اضافه دريافت كند و در نوبت دهي نرخ‌ها را به شهروندان اعلام و حسب درخواست شهروند معاينه فني برتر يا عادي را انجام دهد. وي ادامه داد: معاينه فني برتر خدمت مضاعف‌تر است، اما ماشين آلات و دستگاه‌هاي مخصوص مي‌خواهد.
شادي مالكي مديرعامل ستاد معاينه فني نيز با حضور در جلسه شوراي شهر تهران با بيان اينكه تهران جزو پيشگامان معاينه فني برتر است، گفت: شهرداري‌ها اجازه دارند كه معاينه فني برتر را در محدوده‌ها اجرايي كنند كه حدود مجاز آلايندگي سختگيرانه‌تر است؛ اما تنها ۳۵ درصد متقاضيان درخواست معاينه فني برتر دارند و حدود ۵ تا ۶ دقيقه هم صرف معاينه خودروها مي‌شود و براي مراكز بخش خصوصي اين مبالغ به صرفه نيست و در معاينه‌هاي فني برتر نيازمند دستگاه‌هاي مختلفي هستيم و درخواست داريم كه با افزايش تعرفه و نرخ معاينه فني برتر، نسبت به عادي موافقت كنند. بر اساس اين گزارش، اعضاي شوراي شهر تهران با رأي مثبت خود لايحه بهاي خدمات كارشناسي و فني ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران را تصويب كردند.

   تفاهم‌نامه سه‌جانبه شورا، شهرداري
و هلال احمر
رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران جزييات 
تفاهم نامه سه جانبه شهرداري، شوراي شهر و جمعيت هلال احمر را تشريح كرد. به گزارش ايسنا، مهدي بابايي صبح ديروز در جلسه علني شوراي شهر تهران با اشاره به حضور رييس جمعيت هلال احمر به مناسبت روز ايمني در برابر زلزله و كاهش اثرات بلاياي طبيعي و امضاي تفاهم نامه در صحن علني شوراي شهر، گفت: امروز قرار شده است تا تفاهم نامه سه جانبه‌اي در حوزه آموزش همگاني در بخش ايمني و مديريت بحران منعقد شود؛ چرا كه يكي از اقدامات براي ايجاد شهر آماده، آموزش همگاني است و مسووليت آموزش هم بر اساس قانون مديريت بحران كشور بر عهده جمعيت هلال احمر گذاشته شده و نيروهاي اين جمعيت تلاش مي‌كنند كه اين مهم در تهران حاصل شود، اما توسعه آموزش‌هاي همگاني به هم افزايي نياز دارد. وي با اشاره به لزوم هم افزايي جمعيت هلال احمر با مديريت شهري براي رفع خلأها، تصريح كرد: يكي از خلأهاي موجود وجود مربيان تخصصي است و يكي از اهداف اين تفاهم نامه آموزش سالانه ۱۰۰۰ مربي تخصصي است تا بتوانيم در پويش شهر ايمن و آماده، اهداف خود را به ثمر برسانيم و در تشريح اهداف اين تفاهم نامه نيز بايد عنوان كنم كه انسجام در اجراي سياست‌هاي آموزش همگاني، افزايش اثربخشي فعاليت‌ها، ارتقای سطح دانش و آگاهي عمومي شهروندان و ترويج فرهنگ ايمني و پيشگيري براي كاهش آسيب‌پذيري، افزايش توان فردي در خود امدادي و دگر امدادي، تقويت مشاركت اجتماعي و توسعه مردمي‌سازي گروه‌هاي داوطلب از اهداف اين تفاهم نامه است، يادآور شد: پاسخگويي اجتماعي محور در سوانح شهر تهران از ديگر اهداف اين تفاهم نامه است. وي با بيان اينكه اميدواريم سالانه هزار مربي آموزش ببینيد تا پويش «شهر آماده» محقق شود، گفت: ضمن تقدير از همكاري شهردار تهران و رييس جمعيت هلال احمر بايد بگويم كه تمام تلاش ما اين بود كه تفاهم نامه مورد نظر، امروز(روزگذشته) پنجم دي ماه همزمان با روز ايمني منعقد شود و اميدواريم شاهد ارتقای سطح ايمني در شهر باشيم. مهدي چمران نيز درباره اين تفاهم نامه سه جانبه شهرداري، شوراي شهر و جمعيت هلال احمر، گفت: به مناسب روز ايمني در برابر زلزله از دكتر كوليوند و شهردار تهران دعوت شد تا تفاهم نامه سه جانبه‌اي براي آموزش خدماتي كه وظيفه هلال احمر است و مي‌تواند به محلات و مردم ما كمك كند، امضا شود.
بر اساس اين گزارش، در ادامه تفاهم‌نامه سه‌جانبه بين جمعيت هلال‌احمر، شهرداري و شوراي شهر تهران با محوريت آموزش همگاني در حوزه ايمني با حضور عليرضا زاكاني شهردار تهران، كوليوند رييس جمعيت هلال احمر و مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران منعقد شد.

ارسال نظر