سازمان‌ پسماند از اتباع خارجي خالي مي‌شود؟

روايت رسمي از درآمد بالاي برخي زباله‌گردها

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۰۱:۵۸:۵۴
کد خبر: ۳۰۳۳۴۷
روايت رسمي از درآمد بالاي برخي زباله‌گردها

زباله‌گردها در سطل‌هاي آشغال دنبال غذا مي‌گردند؟ يا تلاش مي‌كنند از ميان زباله‌ها، برخي مواد و لوازم ضايعاتي را با هدف فروش و كسب روزي بردارند؟ آيا تمام كساني كه مبادرت به زباله‌گردي مي‌كنند، به اين طريق امرار معاش مي‌كنند و پولدار هستند؟ معاون شهردار تهران بر اين باور است كه اغلب زباله‌گردها از درآمدهاي بالايي برخوردارند و كسي براي يافتن غذا اين كار را انجام نمي‌دهد. بر اساس اين گزارش، آيين انعقاد تفاهمنامه همكاري مشترك بين معاونت امور اجتماعي و فرهنگي و معاونت خدمات شهري شهرداري پايتخت صبح روز چهارم دي ماه ۱۴۰۲ با حضور حسين نظري معاون خدمات شهري و محيط زيست شهرداري تهران و جمعي از مديران شهري برگزار شد.

گروه راه و شهرسازي|

زباله‌گردها در سطل‌هاي آشغال دنبال غذا مي‌گردند؟ يا تلاش مي‌كنند از ميان زباله‌ها، برخي مواد و لوازم ضايعاتي را با هدف فروش و كسب روزي بردارند؟ آيا تمام كساني كه مبادرت به زباله‌گردي مي‌كنند، به اين طريق امرار معاش مي‌كنند و پولدار هستند؟ معاون شهردار تهران بر اين باور است كه اغلب زباله‌گردها از درآمدهاي بالايي برخوردارند و كسي براي يافتن غذا اين كار را انجام نمي‌دهد. بر اساس اين گزارش، آيين انعقاد تفاهمنامه همكاري مشترك بين معاونت امور اجتماعي و فرهنگي و معاونت خدمات شهري شهرداري پايتخت صبح روز چهارم دي ماه ۱۴۰۲ با حضور حسين نظري معاون خدمات شهري و محيط زيست شهرداري تهران و جمعي از مديران شهري برگزار شد.
به گزارش ايلنا، رضا محمدي، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران در اين مراسم درباره اقدامات 5 ماه دوره مديريت خود در سازمان مديريت پسماند گفت: در قرارداد جديد كه با پيمانكاران بستيم در تلاشيم شرايط نظافت بهبود پيدا كند. در اين پنج ماه زيرساخت قراردادي اصلاح شد، ۴۰۰ دستگاه ماشين جديد وارد ناوگان سازمان پسماند شد. قرارداد پيمانكاران را تجميع كرديم اما باز هم تاكيد مي‌كنم در بحث اطلاع‌رساني به كمك سازمان‌ فرهنگي و اجتماعي نياز داريم. محمدي تصريح كرد: در گام‌هاي بعدي به دنبال اين هستيم كه نيروي انساني سازمان‌ مديريت پسماند را در بخش پيمانكاران از نيروهاي اتباع خالي كنيم. وي با پرداختن به توليد زباله در شهر گفت: در بعضي نقاط روزي ۴ بار مخازن زباله تخليه مي‌شود و مديريت كاهش اين موضوع نيازمند همكاري شهروندان و اطلاع‌رساني براي فرهنگ‌سازي دارد. مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با بيان اينكه زيرساخت نوماند را ايجاد كرده‌ايم و در سه منطقه در حال فعاليت است كه زباله خشك را جمع‌آوري مي‌كنيم، گفت: در طول يك ماه براي ۱۰هزار خانواده در سه منطقه ۸، ۱۶ و ۱۴ اپليكيشن نوماند نصب كرده‌ايم و تنها ۵ درصد از اين شهروندان، زباله خشك خود را به ما تحويل دادند. وي ادامه داد: بابت زباله‌گردها قضاوت مي‌شويم، برخي مي‌گويند افرادي در زباله به دنبال غذا مي‌گردند، اما برخي از اين زباله‌گردها درآمد بالايي دارند. مردم ما دلسوز هستند و اگر ببينند كسي در مخزن زباله به دنبال غذا مي‌گردد با توجه به روحيه انسان دوست ايراني، حتما براي آن فرد غذا تهيه مي‌كنند. در ادامه اين نشست گزارشي از اقدامات معاونت فرهنگي و اجتماعي شهر تهران در مورد مديريت پسماند و توليد محتواي آموزشي درخصوص مديريت پسماند و مسائل شهري ارايه شد.  مهدي اميري، مديركل آموزش‌هاي شهروندي شهرداري تهران گفت: مردم به موضوع نظافت شهري به عنوان ويترين خدمات شهرداري تهران نگاه مي‌كنند. روزانه حدود ۵هزار تن زباله در تهران توليد مي‌شود و توليد زباله در تهران حدود ۳برابر ميانگين جهان است. از نظر توليد زباله هم در بين ۲۰ كشور جهان هستيم. وي افزود: هر فعاليتي در شهرداري تهران اگر پيوست اجتماعي نداشته باشد، ابتر است. سازمان زيباسازي ظرفيت بزرگي دارد و مي‌توان از آن استفاده كرد. ظرفيت‌هايي كه ما در مناطق ۲۲ گانه داريم، مي‌تواند مورد استفاده سازمان مديريت پسماند باشد. به نظر قسمتي از آشفتگي در جمع‌آوري زباله به اين دليل است كه پيمانكاران جمع‌آوري پسماند، آموزش كافي نديده‌اند.
حسين نظري، معاون خدمات شهري و محيط زيست شهرداري تهران هم در اين مراسم بيان كرد: قانون مديريت پسماند در كشور فراتر از شهرداري تهران است؛ به بعضي از قوانين در كشور بسيار پرداخته‌ايم و برخي از قوانين مغفول مانده است. ما به بحث آموزش شهروندي در كشور نياز داريم. نظري همچنين در مورد ماده ۶ قانون اساسي درباره لزوم همكاري صدا و سيما نكاتي را اظهار كرد و گفت: تعامل و تفاهم امروز يك نقطه عطف خواهد بود. وفاق و همدلي تأثيرات بسيار خوبي به همراه دارد كه برگزاري مراسم اربعين حسيني يك نمونه خوب از همدلي و وفاق بود.
معاون خدمات شهري و محيط زيست شهرداري تهران گفت: بحث پاكيزگي شهر مربوط به همه شهرداري تهران است و برگزاري هر مراسمي در شهرداري تهران بدون انجام نظافت، بي‌اثر است. نظري در ادامه در مورد اهميت شركت شهربان و حريم بان نكاتي را ارايه كرد و ادامه داد: پرسنل شركت شهربان و حريم بان نياز به آموزش دارند. بايد با شخصيت‌ترين و مودب‌ترين افراد در شركت حريم بان
 به كار گرفته شوند. دركل به آموزش‌هاي پرمحتوا و با رويكرد عملگرا در حوزه آموزش‌هاي شهروندي نيازداريم‌.
نظري ادامه داد: در بحث آموزش چند نكته بايد رعايت شود، مشاركت جويي و سرمايه اجتماعي، مسووليت‌پذيري و حس شراكت با مردم و قانون گرايي و رعايت قانون اهميت دارد. از مديران خواهش مي‌كنم كه آموزش‌هاي شهروندي را در برنامه كاري خود قرار دهند. بايد بخش‌هاي مختلف شهرداري تهران هماهنگ و منسجم عمل كنند.
در ادامه جلسه مجتبي شاكري، از جانبازان دفاع مقدس و همچنين نماينده دوره چهارم شوراي اسلامي شهر در مورد لزوم وفاق و هم‌افزايي مديران نكاتي را بيان كرد.
وي گفت: از ظرفيت صدا و سيما و همچنين تئاتر مي‌توان براي آموزش‌هاي شهروندي استفاده كرد. فرهنگ ايثار مي‌تواند در حل مشكلات راه‌گشا باشد. محمدامين توكلي زاده، معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران هم در اين جلسه با اشاره به اينكه اميرالمومنين(ع) و حضرت زهرا(س) بزرگ‌ترين توليدكنندگان ثروت به روايت اهل سنت بودند، گفت: در فدك فاطمي ۲۵۰۰كارگر كار مي‌كرد و اميرالمومنين چاه‌هاي زيادي حفر كرده بود اما كمترين مصرف را داشتند. جايگاه اجتماعي افراد در زندگي اسلامي و ايراني بايد به گونه‌اي باشد كه افرادي كه كمترين مصرف و ضرر را دارند، جايگاه بالايي داشته باشد. معاون شهردار تهران ادامه داد: در شهر نيز شهرونداني كه تفكيك زباله از مبدا دارند، بايد جايگاه بالايي داشته باشند به‌طوري كه به سمتي برويم كه شهروندان زباله را از مبدا تفكيك كنند. بايد افرادي كه زباله را از مبدا تفكيك مي‌كنند، الگوساز شوند. اگر ما نتوانيم نگرش افراد را تغيير دهيم به تغيير رفتار منجر نخواهد شد. ما با خدمات شهري و محيط زيست شهرداري تهران پيوستگي داريم و اين ذاتي است. در بحث ساماندهي معتادان متجاهر هم موضوع زباله‌گردي دخيل است. بنابراين بدون همكاري معاونت خدمات شهري به جايي نمي‌رسيم. توكلي‌زاده تاكيد كرد: در موضوع كودكان كار حدودا ۸۰ درصد اتباع خارجی هستند و پيمانكاران بعضا استثمار كودك و استعمار زباله را انجام مي‌دهند. يك عكس كه از زباله‌گردي متشر مي‌شود باعث تخريب چهره كشور مي‌شود. حدود ۷ ميليون افغانستاني در ايران زندگي مي‌كنند كه يك ميليون نفر از آنها در تهران هستند كه در مشاغل غير رسمي ورود مي‌كنند.
معاون اجتماعي شهرداري پايتخت همچنين بيان كرد: امروز با همه داشته‌هاي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در خدمت خدمات شهري شهرداري هستيم. وي با پرداختن به افزايش مخاطب در شهرداري ادامه داد: با بخش‌هاي صدا و سيما در حال همكاري هستيم. از ظرفيت مساجد و مدارس هم بايد در آموزش‌هاي شهروندي استفاده كنيم.

ارسال نظر