واردات گندم گزينه روي ميز

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۰۱:۳۱:۱۲
کد خبر: ۳۰۳۳۳۷
واردات گندم گزينه روي ميز

جنگ روسيه و اوكراين، قيمت جهاني گندم را به حدود دو برابر افزايش داد و در مقطعي كشورها را براي تامين اين كالا با بحران مواجه كرد. در ايران نيز دولت تحت تاثير اين شرايط و همچنين به دليل افزايش قيمت نهاده‌ها، قيمت خريد تضميني گندم را به 15 هزار تومان افزايش داد كه البته براي تامين منابع ريالي آن فشار زيادي را متحمل شد.

عطاالله اشرفي اصفهاني

جنگ روسيه و اوكراين، قيمت جهاني گندم را به حدود دو برابر افزايش داد و در مقطعي كشورها را براي تامين اين كالا با بحران مواجه كرد. در ايران نيز دولت تحت تاثير اين شرايط و همچنين به دليل افزايش قيمت نهاده‌ها، قيمت خريد تضميني گندم را به 15 هزار تومان افزايش داد كه البته براي تامين منابع ريالي آن فشار زيادي را متحمل شد. اما اين جذابيت قيمتي سبب شد كه توليد گندم به سطح خودكفايي برسد و بيش از 10 ميليون تن گندم از محل توليد داخل تامين شود. اكنون حدود شش ماه است كه قيمت جهاني گندم در شرايط باثباتي قرار گرفته و به نرخ‌هاي سه سال پيش بازگشته است. به‌طوري كه در حال حاضر گندم در بازارهاي جهاني معادل 220 تا 250 دلار عرضه مي‌شود. بنابراين لازم است كه دولت در تعيين قيمت گندم به تحولات جهاني توجه نشان داده و ملاحظات صنايع تبديلي را در نظر بگيرد. از 10 ميليون تن گندم خريداري شده، حدود 7 ميليون تن در حوزه خبازي و حدود 3 ميليون تن به مصرف صنايع تبديلي مي‌رسد. درخواست ما اين است كه دولت براي سياست‌گذاري در حوزه گندم و آرد، دو حوزه خبازي و صنايع تبديلي را از يكديگر تفكيك كند. به بيان ديگر، اگر قرار است كه همچنان جذابيت قيمت خريد تضميني گندم را براي كشاورزان حفظ كند، اجازه واردات اين كالا با قيمت‌هاي رقابتي را براي صنعت صادر كند. اين سياست نه‌تنها به متعادل شدن قيمت‌ها در داخل كمك مي‌كند كه دسترسي به گندم كيفي با قيمت مناسب‌تر را براي فعالان صنعت فراهم و براي صادرات نيز مزيت ايجاد مي‌كند. حفظ قيمت گندم در اين سطح و ممانعت از واردات اين كالا با وجود تورم توليدكننده در صنايع تبديلي و معضل تامين نقدينگي در اين واحدها صاحبان اين صنعت را در بازار داخل و در بازارهاي صادراتي با مشكل مواجه خواهد كرد

توجه به اين نكته ضروري است كه پس از خشكبار و گياهان دارويي، شيريني و شكلات در رتبه بعدي صادرات در صنايع غذايي قرار مي‌گيرد. دولت براي حفظ اين مزيت يا بايد به صنايع تبديلي يارانه اختصاص دهد يا اجازه واردات با هر ارزي را صادر كند. جالب اينكه كه اگر گندم با ارز 50 هزار توماني نيز وارد شود، قيمت هر كيلو از اين كالا معادل 13 هزار تومان خواهد شد كه از قيمت فعلي آن دو هزار تومان كمتر است. بنابراين، اميدواريم دولت و شوراي قيمت‌گذاري محصولات اساسي كشاورزي اين ملاحظات را در نظر گرفته و با توجه به اقتضائات كل زنجيره، قيمت مناسبي را براي گندم صنايع تبديلي تعيين كنند.

ارسال نظر