رييس‌جمهور:

امريكا و رژيم صهيونيستي بايد محاكمه شوند

۱۴۰۲/۱۰/۰۲ - ۲۳:۲۱:۵۰
کد خبر: ۳۰۳۱۹۴

رييس‌جمهور با بيان اينكه امريكايي‌ها با ادعاي دموكراسي اولين و بزرگ‌ترين ناقض دموكراسي در جهان هستند، تأكيد كرد: امريكايي‌ها براي آينده غزه نقشه نكشند چرا كه آينده اين منطقه به دست مردمان و دولت قانوني آن رقم خواهد خورد.

رييس‌جمهور با بيان اينكه امريكايي‌ها با ادعاي دموكراسي اولين و بزرگ‌ترين ناقض دموكراسي در جهان هستند، تأكيد كرد: امريكايي‌ها براي آينده غزه نقشه نكشند چرا كه آينده اين منطقه به دست مردمان و دولت قانوني آن رقم خواهد خورد. سيد ابراهيم رييسي در «كنفرانس بين‌المللي تهران در خصوص فلسطين» با تشكر از حضور نمايندگان كشورهاي مختلف در اين نشست براي همدلي و همفكري در خصوص مهم‌ترين دغدغه امروز جهان اسلام و بلكه همه جهان بشريت تصريح كرد: امروز نگاه همه انسان‌هاي بيدار، آگاه و باوجدان در سراسر عالم به مساله فلسطين و نقض همه حقوق انساني در غزه از سوي نظام سلطه است كه در مسير اعمال سلطه خودش هيچ توجهي به اخلاق، قانون و انسانيت ندارد. وي با تاكيد بر اينكه «اين رويه بايد همه را به فكر و انديشه وادارد»، افزود: كشتار گسترده زنان و كودكان و ويراني خانه و كاشانه مردم مايه تاسف عميق است، اما از آن بالاتر حمايت‌هاي بي‌چون و چراي كشورهاي مدعي حقوق بشر چون امريكا و چند كشور غربي از اين جنايات است. تاسف بالاتر نيز ناكارآمدي همه سازمان‌هاي بين‌المللي مدعي در برابر آنچه در غزه مي‌گذرد، است. وي با بيان اينكه «امروز همه شاهد هستند كه محصول نظم ناعادلانه فعلي جهان جنايات جنگي هولناك و قتل‌عام زنان و كودكان در غزه است»، اظهار داشت: بشريت بايد براي شكل‌دهي به يك نظم نوين جهاني انديشه كند و اين دست نشست‌هاي فكري و هم‌انديشي بايد براي شكل دادن به يك نظم نوين جهاني مساعدت، همكاري و تلاش جدي داشته باشند.
رييس‌جمهور تحليل مساله فلسطين از مبدا هفتم اكتبر را كاملا ناقص و نادرست توصيف و تصريح كرد: مساله فلسطين را بايد از تاريخي كه انگليسي‌ها براي اشغال اين سرزمين و كشتار و آوارگي فلسطينيان اقدام كردند تا امروز كه ۷۵ سال از تداوم كشتار، جنايت و آدمكشي در اين سرزمين از سوي صهيونيست‌ها مي‌گذرد، تحليل كرد. وي گفت: صهيونيست‌ها در ماه‌هاي اخير فقط بيش از ۲۰۰ نفر را در كرانه باختري به شهادت رسانده‌اند، در حالي كه مردم در اين منطقه برخلاف ادعا و بهانه رژيم صهيونيستي براي حمله به غزه مسلح هم نيستند. در غزه نيز روزي بر مردم نمي‌گذشت مگر اينكه شاهد تخريب، تجاوز، شكنجه و كشتار از سوي رژيم صهيونيستي بودند. وي خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم عامل وقوع عمليات توفان الاقصي را معرفي كنيم، بايد بگوييم عامل وقوع اين عمليات ۷۵ سال جنايات هولناك رژيم صهيونيستي و به ستوه آمدن مردم فلسطين است. طبق هيچ اصل حقوقي تداوم اشغال، اشغالگري را مشروع و به اشغالگر حق مالكيت نمي‌دهد، بلكه راهكار رفع اشغالگري اخراج، مجازات و اجبار اشغالگر به پرداخت خسارت است.
رييسي با تاكيد بر اينكه «اشغالگري حتي اگر ۷۵ سال از آن بگذرد، باز هم مشروعيت نمي‌يابد»، گفت: كساني كه به دنبال مشروعيت بخشيدن به رژيم صهيونيستي هستند بايد پاسخ دهند كه در كدام مكتب حقوقي تداوم اشغالگري به آن مشروعيت يا مالكيت مي‌بخشد.
وي با بيان اينكه «برابر همه موازين حقوقي و بين‌المللي، دفاع، حق مشروع كساني است كه مورد ظلم واقع شده و خانه و كاشانه آنها اشغال شده است»، افزود: جمهوري اسلامي ايران از ابتداي تشكيل طبق اعلام امام خميني(ره) مهم‌ترين مساله جهان اسلام را مساله فلسطين و آزادي قدس شريف اعلام كرد و روز قدس نيز به عنوان نمادي براي وحدت جهان اسلام در اين مسير معرفي شد. وي با تاكيد بر اينكه «حمايت از آزادي قدس شريف و دفاع از مردم مظلوم و مقتدر فلسطين سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران بوده كه همواره با صداي بلند و بدون هيچ لكنت زباني از سوي امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامي و كليت جمهوري اسلامي ايران اعلام شده است»، اظهار داشت: امريكايي‌ها بارها تلاش كردند مساله فلسطين را پشت ميزهاي مذاكره حل و فصل كنند، اما رژيم صهيونيستي قراردادهايي چون اسلو، كمپ‌ديويد و شرم‌الشيخ را هم كه به آنها متعهد شده بود، نقض كرد. رييس‌جمهور تصريح كرد: رژيم صهيونيستي به هيچ قرارداد، پيمان و ميثاقي وفادار نبوده و بيش از ۴۰۰ بيانيه و قطعنامه‌اي را نيز كه عليه اين رژيم صادر شده، ناديده گرفته است. وي با اشاره به اقدامات پوچ و بي‌حاصل رژيم صهيونيستي و حاميانش براي سرپوش گذاشتن بر جنايات عليه ملت فلسطين، از جمله قراردادهاي صلح و روند عادي‌سازي، تصريح كرد: امروز همه ملت‌ها آگاه شده و دريافته‌اند كه تنها راه‌حل اين مساله احقاق حقوق ملت فلسطين است. وي با بيان اينكه «در وقايع اخير غزه دست امريكا و برخي كشورهاي غربي به عنوان حاميان و بانيان جنايات برعليه زنان و كودكان مظلوم فلسطيني رو شده است»، اظهار داشت: امروز بزرگ‌ترين جنايات به نام امريكايي‌ها ثبت شده و دست دولت امريكا به واسطه وتوي همه قطعنامه‌هاي آتش‌بس در شوراي امنيت و حمايت كامل و بي‌وقفه تسليحاتي از رژيم جنايتكار صهيونيستي، تا مرفق به خون زنان و كودكان مظلوم غزه آغشته است. رييسي همچنين با اشاره به رويكرد وقيحانه امريكايي‌ها براي ژست صلح‌طلبي در قبال مردم غزه تأكيد كرد: به هيچ عنوان طرفي كه خود عامل و شريك جنايت است نمي‌تواند طرف صلح باشد و امريكا و رژيم صهيونيستي بايد به اتهام نسل‌كشي و جنايت عليه بشريت در محاكم بين‌المللي محاكمه و مواخذه شوند تا عدالت حكمفرما شود. وي با بيان اينكه «وقايع غزه نقاب از چهره نفاق كنار زد و ماهيت جنگ‌افروز امريكا را براي جهانيان بيش از پيش عيان ساخت»، گفت: مدعيان آزادي و دموكراسي نشان دادند كه خود عامل بزرگ‌ترين جنايت‌ها، تبعيض نژادي و جنايت عليه حقوق انسان‌ها هستند و بر همه روشن شد كه امريكا نه تنها عامل ثبات در هيچ نقطه‌اي از جهان نيست، بلكه بزرگ‌ترين عامل بي‌ثباتي و ناامني در جاي جاي جهان از جمله افغانستان، عراق، سوريه، لبنان و ديگر نقاط عالم بوده و هست.

ارسال نظر