بيمارستان‌هاي خصوصي بخش سوختگي ندارند و بيمار را پذيرش نمي‌كنند

سهم فقرا هم سوختن است

۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۰۱:۴۵:۲۱
کد خبر: ۳۰۳۰۵۸
سهم فقرا هم سوختن است

اگر پيگير اخبار حوادث باشيد حتما ديده‌ايد كه بيشتر آتش‌سوزي‌ها در خانه‌هایی اتفاق مي‌افتد كه در نقاط محروم شهر هستند. حتما ديده‌ايد كه بيشتر گازگرفتگي‌ها در خانه‌هايي اتفاق مي‌افتد كه ساكنانش از داشتن وسايل گرمايشي استاندارد محروم بوده‌اند. حتي مدارسی در آتش مي‌سوزد كه در مناطق محروم و با بي‌كيفيت‌ترين و غيراستاندارد‌ترين وسايل گرمايشي سعي در گرم نگه داشتن دانش‌آموزان دارند. تا حال چند كلاس درس دچار آتش شده‌اند؟ چند دانش‌آموز جان خود را از دست داده‌اند يا جاي سوختگي تا ابد بر پيكرشان به جام مانده است؟اما ماجراي فقر به همين جا ختم نمي‌شود.

اگر پيگير اخبار حوادث باشيد حتما ديده‌ايد كه بيشتر آتش‌سوزي‌ها در خانه‌هایی اتفاق مي‌افتد كه در نقاط محروم شهر هستند. حتما ديده‌ايد كه بيشتر گازگرفتگي‌ها در خانه‌هايي اتفاق مي‌افتد كه ساكنانش از داشتن وسايل گرمايشي استاندارد محروم بوده‌اند. حتي مدارسی در آتش مي‌سوزد كه در مناطق محروم و با بي‌كيفيت‌ترين و غيراستاندارد‌ترين وسايل گرمايشي سعي در گرم نگه داشتن دانش‌آموزان دارند. تا حال چند كلاس درس دچار آتش شده‌اند؟ چند دانش‌آموز جان خود را از دست داده‌اند يا جاي سوختگي تا ابد بر پيكرشان به جام مانده است؟اما ماجراي فقر به همين جا ختم نمي‌شود. وقتي پاي سوختگي در ميان باشد هيچ بيمارستان خصوصي بيمار را پذيرش نمي‌كند چون بيمارستان‌هاي خصوصي بخش سوختگي ندارند. بيمارستان‌هاي دولتي هم كه تكليف‌شان معلوم است. اصلا گويا قرار است آنها كه بضاعت كمتري دارند درد بيشتري را تحمل كنند. وزير بهداشت كه مدعي داشتن بهترين سيستم درماني در كل جهان است گويا از اين موضوعات خبر ندارد يا اگر هم خبر دارد ترجيح مي‌دهد خيلي خود را درگير اين مسائل نكند. چرا كه وقتي پاي اقشار ضعيف جامعه وسط باشد نبايد خيلي درگير ماجرا شد چون آنها هم تاب‌آوري را خوب ياد گرفته‌اند و هم از حقوق شهروندي خود چندان اطلاعي ندارند پس همه‌چيز به خير و خوشي مي‌گذرد و باز هم وزير بهداشت مي‌تواند ادعا كند وضعيت بهداشت و درمان در كشور ما بسيار هم خوب است. أصلا نه كمبود دارو وجود دارد،نه بيماران به دليل نرسيدن دارو با مرگ دست و پنجه نرم مي‌كنند و نه نوزادان براي دريافت طبيعي‌ترين حق خود كه شير خشك است دست به گريبان مشكلات مي‌شوند.

 

ورشكستگي همه بيمارستان‌هاي سوختگي

در اين شرايط رييس جمعيت حمايت از بيماران سوخته (ققنوس) در نشست خبري خود به مناسبت روز ملي پيشگيري از سوختگي گفت: هيچ بيمارستان خصوصي در ايران بخش سوختگي ندارد چراكه سوختگي متعلق به فقرا است، فقط بيمارستان چمران پذيرش بيمار سوخته دارد آن هم به دليل اينكه وابسته به وزارت دفاع است. محمد جواد فاطمي افزود: همه ما در معرض سوختگي هستيم اما بيشتر فقرا درگير آن مي‌شوند چراكه معمولا به دليل فقر از وسايل غيراستاندارد استفاده مي‌كنند. او ادامه داد: يك بخاري غيراستاندارد در يك مدرسه باعث شد ۲۴ كودك بي‌گناه بسوزند و تا پايان عمر درگير باشند. فاطمي با اشاره به كميته پيشگيري از سوختگي گفت: ارگان‌هايي كه بايد در اين كميته فعال باشند به ۴۰ دستگاه رسيده و از جمله سازمان استاندارد، مجلس، شوراي شهر، وزارت بهداشت و... اما باتوجه به اينكه سوختگي هزينه بر است در ايران مشكل سوختگي را از روي تخته پاك كرده‌اند. تا اتفاقي مي‌افتد يك جنجالي به پا مي‌شود و بعد رها مي‌شود هيچ سياست‌گذاري كلان و برنامه‌اي براي پيشگيري از سوختگي وجود ندارد.

 

بي‌توجهي به درمان قشر سوخته

او درباره درمان بيماران سوخته گفت: در زمينه درمان نيز با توجه به اينكه قشر سوخته، قشر ضعيف هستند به درمان آنها توجه نمي‌شود هيچ بيمارستان خصوصي در ايران بخش سوختگي ندارد چراكه سوختگي متعلق به فقرا است فقط بيمارستان چمران پذيرش بيمار سوخته دارد آن هم به دليل اينكه وابسته به وزارت دفاع است. فاطمي تصريح كرد: سازمان تامين اجتماعي در سراسر كشور ۲۳۸ بيمارستان دارد و تعداد زيادي كارگاه و كارخانه تحت پوشش اين نهاد است اما يك تخت سوختگي در بيمارستان تامين اجتماعي وجود ندارد چراكه هزينه‌هاي سنگيني دارد و اين باعث شده هيچ كدام از آنها زير بار بخش سوختگي نروند. او با بيان اينكه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران و شهيد بهشتي هيچ بخش سوختگي در بيمارستان‌هاي وابسته ندارند، گفت: دانشگاه علوم پزشكي ايران فقط بخش سوختگي در تهران دارد فقط در بيمارستان شهيد مطهري و يافت آباد و همه بخش‌هاي سوختگي با مشكلات مواجه هستند و به گفته يكي از وزراي بهداشت حتي يك تخت استاندارد سوختگي در ايران نداريم. بيماران سوخته بعد از درمان مورد حمايت قرار نمي‌گيرند. سوختگي يك معضلي است كه حركت بسيار كندي درخصوص آن انجام مي‌شود.

 

نبود برنامه مدون در پيشگيري از سوختگي

رييس جمعيت حمايت از بيماران سوخته ادامه داد: همه كشورهاي توسعه يافته مانند كشورهاي آلمان، امريكا، هلند، دانمارك، نيوزلند و استراليا روز ملي پيشگيري از سوختگي يا هفته پيشگيري از سوختگي دارند در حالي كه مدت‌هاست مشكل سوختگي را رفع كرده‌اند و آموزش قانونگذاري و استانداردسازي در اين كشورها مانند آلمان به خوبي انجام شده است.اين جاي تاسف است كه يكي از كشورهايي كه يكي از مشكلات اصلي‌اش سوختگي است و يك دلار سرمايه‌گذاري در سوختگي ۲۸ دلار سودرساني دارد اما برنامه مدوني در اين خصوص ندارد در حالي كه عاقلانه است در زمينه پيشگيري از سوختگي كار كنيم اما كشورهايي مانند ما درباره اين موضوع اطلاع‌رساني نمي‌كنند و برنامه‌اي ندارند و ديد ملي نسبت به اين موضوع وجود ندارد. فاطمي گفت: اميدواريم روزي برسد كه تعداد افراد سوخته به صفر برسد. در برنامه دوم توسعه مصوب شده بود تمام بيمارستان‌های جنرال در سراسر كشور بايد ده درصد به بيماران سوختگي و اعصاب و روان اختصاص مي‌دادند و هنوز اين اتفاق نيفتاده است.

 

بخش سوختگي بيمارستان زاهدان تعطيل شد

او ادامه داد: طبق آخرين آمار ۱۳۵۰ تخت سوختگي در سراسر كشور داريم كه طبق برآورد وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۴ بايد ۲۴۰۰ تخت سوختگي داشته باشيم. بخش سوختگي زاهدان نيز تعطيل و به بخش كودكان تبديل شده است و بيماران بايد به مشهد بروند. قرار بود تا پايان سال ۹۴، ۴۵۰ تخت‌اي سي يو بخش ويژه سوختگي داشته باشيم كه در حال حاضر ۱۵۰ تخت در اين بخش داريم. فاطمي با تاكيد بر اينكه سوختگي قابل پيشگيري است گفت: ۳۰ درصد سوختگي‌ها كودكان هستند كه به دليل عدم آموزش والدين دچار سوختگي شده‌اند. وقتي كودك مي‌سوزد سال‌هاي طولاني‌تري با سوختگي مواجه است. او با بيان اينكه ۵۰ درصد تخت‌هاي سوختگي بايد براي حوادث احتمالي خالي باشد، گفت: سوختگي در وزارت بهداشت اولويت نيست همه بيمارستان‌هاي سوختگي ورشكسته هستند و ميان وعده بيماران سوختگي كه از نيازهاي اصلي است حذف شده و از طريق انجمن ققنوس پرداخت مي‌شود.

 

سالانه ۳۰۰ هزار مورد سوختگي

در كشور ثبت مي‌شود

فاطمي با اشاره به بيماران سوختگي گفت: در كشور سالانه ۳۰۰ هزار مورد سوختگي داريم كه ۳۰ هزار مورد منجر به بستري و ۳ هزار نفر هم جان خود را در كشور از دست مي‌دهند. اگر بخواهيم درمان استاندارد براي اين بيماران در نظر بگيريم نفري ۱۰۰ ميليون تومان است كه در مجموع سالانه به سه هزار ميليارد تومان براي بيمارستان‌هاي سوختگي و بخش‌هاي سوختگي نياز داريم و وزارت بهداشت يك دهم آن را هم اختصاص نمي‌دهد از همين رو درمان ما استاندارد نيست.

او ادامه داد: درمان سوختگي در ايران چهل سال از دنيا عقب است. نياز است كه با پيشگيري، بيمار سوختگي را كم كنيم و بعد از آن بيمارستان استاندارد داشته باشيم‌. بيمارستان مطهري اصلا براي درمان بيماران سوخته استاندارد نيست. ۲۰ تخت هم در بيمارستان يافت‌آباد داريم كه وضعيت خوبي ندارد. از سال ۱۳۸۳ بيمارستان سوختگي كن را مي‌سازند كه نماي آن ناقص درست شده اما در آن هيچ چيزي نيست اين در حالي است كه نيكان غرب كه يك بيمارستان خصوصي است ۴ ساله ساخته شد.

 

استفاده از وسايل استاندارد

مانع آتش‌سوزي مي‌شود

مهدي مومني مدير پيشگيري منطقه دو سازمان آتش‌نشاني در ادامه گفت: ما معتقديم بايد پيشگيري در زمينه سوختگي داشته باشيم. توصيه ما اين است كه از وسايل استاندارد استفاده كنيم تا دچار آتش‌سوزي نشويم.

او ادامه داد: يكي از مهم‌ترين اتفاقات كه باعث سوختگي مي‌شود چهارشنبه‌سوري است كه هميشه دو روز قبل از آن اطلاع‌رساني مي‌شود چرا نبايد اين اطلاع‌رساني در طول سال ادامه داشته باشد تا باعث پيشگيري شود.

 

نداشتن مدارك هويتي فرد

دچار سوختي در كارگاه‌ها

در ادامه مصطفي ده مرده‌اي رييس بيمارستان شهيد مطهري گفت: اين بيمارستان ده درصد بيماران سوختگي كشور را پذيرش دارد بيشترين مشكلات سوختگي كشور به بيمارستان شهيد مطهري مراجعه مي‌كنند. او ادامه داد: يكي از مشكلات ما اين است كه برخي از بيماران سوخته مدارك هويتي ندارند و در كارگاه دچار حادثه شده و كارفرما زير بار نمي‌رود. رييس بيمارستان شهيد مطهري با اشاره به هزينه درمان بيماران سوخته گفت: هزينه‌هاي سوختگي بسيار بالاست. در كشورهاي اروپايي روزانه 10 تا ۱۵ هزار يورو براي درمان بيماران سوخته برآورد كرده‌اند. ما براي يك مريض حدود ۲۰ روز بستري ۲۰۰ ميليون تومان هزينه مي‌كنيم. ما توان پرداخت هزينه پانسمان نوين را نداريم و علي‌رغم اينكه دولت اعلام كرده بيمار هزينه‌اي پرداخت نكند اما اگر بيمار تهيه نكند ما توان پرداخت هزينه اين پانسمان را نداريم.

 

يك هزار و ۶۰۰ مورد سوختي از ابتداي سال

در ادامه شاكري رييس اداره سلامت نيروهاي اورژانس استان تهران گفت: از ابتداي ۱۴۰۲ هزار و ۶۰۰ مورد ماموريت سوختگي و ۵۱۰ نفر اعزام به بيمارستان داشتيم.

او ادامه داد: يكي از مشكلات ما اين است كه بيمارستان‌هاي سوختگي در نقاط پر ترافيك هستند و مسكن قوي هم براي بخش پيش بيمارستاني نداريم تا زمان رسيدن به بيمارستان بيمار درد نكشد. از سوي ديگر بيمار سوخته با ساير تروماها همراه است و اين باز مشكلاتي را ايجاد مي‌كند. شاكري با اشاره به اهميت آموزش گفت: قطعا اگر آموزش در اين زمينه داشته باشيم در خصوص پيشگيري از سوختگي كودكان موثر خواهد بود. از سوي ديگر در جشن‌ها استفاده از بادكنك‌هايي كه گفته مي‌شود با گاز هليوم پر شده است باعث سوختگي و مشكلاتي در اين خصوص مي‌شود.

ارسال نظر