قيمت نفت ساز افزايشي زد

۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۰۰:۴۸:۵۲
کد خبر: ۳۰۳۰۳۳

قيمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسيا در پي حمله به كشتي‌ها در درياي سرخ كه تجارت دريايي را مختل كرده و باعث شده است شركت‌هاي كشتيراني مسير كشتي‌ها را تغيير دهند، افزايش يافت.

قيمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسيا در پي حمله به كشتي‌ها در درياي سرخ كه تجارت دريايي را مختل كرده و باعث شده است شركت‌هاي كشتيراني مسير كشتي‌ها را تغيير دهند، افزايش يافت.
بهاي معاملات نفت برنت با ۲۱ سنت معادل ۰.۲۷ درصد افزايش، به ۷۸ دلار و ۱۶ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات ماه آتي وست 
تگزاس اينترمديت كه روز سه‌شنبه منقضي مي‌شود، با سه سنت افزايش، به ۷۲ دلار و ۵۰ سنت در هر بشكه رسيد. قراردادهاي ماه بعد اين شاخص با شش سنت معادل ۰.۰۸ درصد افزايش، به ۷۲ دلار و ۸۸ سنت در هر بشكه رسيد.
هر دو شاخص روز دوشنبه در پي نگراني‌هايي كه نسبت به تغيير مسير كشتي‌ها از درياي سرخ ايجاد شد، بيش از يك درصد صعود كردند.
تينا تِنگ، تحليلگر شركت سي‌ام سي ماركتس در اين باره گفت: با وجود ثبات قيمت در معاملات روز جاري، ريسك‌هاي احتمالي مربوط به اختلال عرضه و رويدادهاي ژئوپليتيكي در خاورميانه، ممكن است نوسان قابل ملاحظه‌اي را در بازارهاي نفت ايجاد كند. اگر تنش‌هاي ژئوپليتيكي شدت بگيرند، بازارهاي نفت ممكن است با فشار بيشتري براي صعود قيمت مواجه شوند.
در سيگنال‌هايي از گسترش بحران اختلال عبور و مرور كشتي‌ها به محموله‌هاي انرژي، غول نفتي بريتيش پتروليوم موقتا عبور همه كشتي‌هايش از مسير درياي سرخ را متوقف كرد و گروه نفتكش «فرونت لاين» هم اعلام كرد كشتي‌هاي اين شركت از عبور از اين مسير خودداري خواهند كرد.
حدود ۱۵ درصد از ترافيك كشتيراني جهان از كانال سوئز انجام مي‌شود كه درياي سرخ را به درياي مديترانه متصل مي‌كند و كوتاه‌ترين مسير كشتيراني بين اروپا و آسياست.
بر اساس گزارش رويترز، حمله به كشتي‌ها باعث شده است امريكا و متحدانش درباره ايجاد يك نيرو براي حمايت از مسيرهاي درياي سرخ گفت‌وگو كنند. به گفته جون رونگ ئيپ، استراتژيست بازار در شركت‌اي جي، اين واكنش، به معناي آن است كه اختلالات كشتيراني ممكن است طولاني نشود و اين امر در معاملات روز جاري بازار نفت منعكس شد.

ارسال نظر