اتاق اصناف ايران گزارش مي‌دهد

وضعيت بازار در آستانه شب يلدا

۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۰۱:۴۰:۳۳
کد خبر: ۳۰۲۹۹۱

عرضه مايحتاج شب يلدا در استان‌ها و شهرهاي مختلف كشور زيرنظر اتحاديه‌هاي صنفي و اتاق‌هاي اصناف آغاز شده است و همزمان طرح تشديد نظارت و بازرسي در ايام شب يلدا با هدف تثبيت قيمت و حفظ آرامش بازار و صيانت از حقوق مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي برخي از افراد فرصت‌طلب و سودجو از ۲۰ آذر ماه در دستور كار اتاق‌هاي اصناف سراسر كشور قرار گرفته است. اتاق اصناف ايران در گفت‌وگو با روساي اتحاديه‌هاي صنفي ميوه‌وتره‌بار، خشكبار و آجيل و قنادان در استان‌هاي مختلف، نمايي كلي از وضعيت اقلام و ملزومات شب يلدا ارايه كرده است.

عرضه مايحتاج شب يلدا در استان‌ها و شهرهاي مختلف كشور زيرنظر اتحاديه‌هاي صنفي و اتاق‌هاي اصناف آغاز شده است و همزمان طرح تشديد نظارت و بازرسي در ايام شب يلدا با هدف تثبيت قيمت و حفظ آرامش بازار و صيانت از حقوق مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي برخي از افراد فرصت‌طلب و سودجو از ۲۰ آذر ماه در دستور كار اتاق‌هاي اصناف سراسر كشور قرار گرفته است. اتاق اصناف ايران در گفت‌وگو با روساي اتحاديه‌هاي صنفي ميوه‌وتره‌بار، خشكبار و آجيل و قنادان در استان‌هاي مختلف، نمايي كلي از وضعيت اقلام و ملزومات شب يلدا ارايه كرده است.

 

كمبود هندوانه در بازار رشت

رييس اتحاديه بارفروشان ميوه‌وتره بار رشت با اشاره به فراواني ميوه در بازار رشت مي‌گويد: امسال ميوه‌هايي مانند انار، به و نارنگي در بازار به وفور عرضه شده است، اما ممكن است هندوانه نسبت به سال گذشته كمتر عرضه شود. به گفته ابراهيم حسني بوساري امسال قيمت ميوه در بازار شب يلدا افزايش نخواهد يافت. اما با نزديك شدن به شب يلدا و كاهش عرضه ميوه در بازار اين احتمال وجود دارد كه قيمت ميوه كمي افزايش يابد. يا كيفيت ميوه‌هاي عرضه شده، به دليل افزايش تقاضا اندكي كاهش يابد. وي افزود: متاسفانه در سال‌هاي اخير قدرت خريد مردم كاهش يافته است و اين امر باعث شده تا ميادين ميوه و تره‌بار همواره مملو از ميوه باشد. اميدواريم كه امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته شب يلدا با رونق بازار ميوه و تره‌بار همراه باشد.

 

معضل كمبود شكر در كرمان

رييس اتحاديه صنف قنادان وشيريني فروشان كرمان از عدم تخصيص شكر به قنادي‌هاي استان خبر داد و گفت: در حال حاضر مشكل اصلي صنف قنادان كرمان، كمبود شكر در بازار است كه موجب شده قنادان شكر مورد نياز خود را از بازار آزاد تهيه كنند. به گفته امير رنجبر، علي‌رغم اينكه تلاش مي‌شود شيريني مورد نياز شب يلدا با كيفيت مطلوب و قيمت مناسب به دست مردم برسد، اما عدم تخصيص سهمیه شكر قنادي‌ها و تأمين شكر از بازار آزاد بر قيمت تمام شده شيريني تأثير مي‌گذارد. وي در ادامه به گراني آجيل و خشكبار نيز اشاره كرد و گفت: خوشبختانه انواع آجيل و خشكبار در كرمان عرضه مي‌شود و كمبودي در اين حوزه نيست، منتها افزايش بسيار زياد قيمت اين محصولات از يك طرف و كاهش قدرت خريد مردم از طرف ديگر، تقاضا در اين بازار را كم كرده است.

نبود آرد مرغوب در سمنان

رييس اتحاديه قنادان سمنان نيز با اشاره به عرضه فراوان انواع شيريني و خشكبار در بازار شب يلدا گفت: در حال حاضر يكي از مشكلات قنادان سمنان، تأمين آرد مرغوب براي توليد انواع شيريني است.

البته تلاش كرده‌ايم آرد باكيفيت را از استان‌هاي ديگر وارد كنيم تا به مناسب شب يلدا با كمبود و افزايش قيمت شيريني مواجه نشويم.

حسن ارجنه افزود: در بخش عرضه آجيل و خشكبار نيز تنها معضل بازار، افزايش قيمت انواع خشكبار است كه امسال بازار اين اقلام را با ركود مواجه كرده است. اين ركود، موجب شده تا محصولات در واحدهاي صنفي انبار شود.

 

كاهش عرضه آجيل در بازار ساري

رييس اتحاديه صنف قنادان و شيريني‌فروشان ساري نيز در خصوص بازار شيريني و خشكبار شب يلدا در شهرستان ساري گفت: امسال بسياري از واحدهاي صنفي عرضه‌كننده آجيل و خشكبار به دليل افزايش قيمت و گراني اين اقلام، از عرضه آن صرف‌نظر كرده‌اند.

به گفته منصور اسماعيلي علاوه بر كاهش عرضه آجيل و خشكبار در بازار؛ تقاضا براي خريد اين اقلام نيز كاهش يافته است.

وي در خصوص وضعيت عرضه شيريني در بازار شب يلدا نيز گفت: در حال حاضر عرضه شيريني با مشكل خاصي مواجه نيست و شيريني مورد نياز شب يلدا به وفور عرضه مي‌شود.

 

افزايش نسبي قيمت شيريني در خرم‌آباد

رييس اتحاديه صنف قنادان و شيريني فروشان خرم‌آباد در خصوص وضعيت عرضه مايحتاج شب يلدا در بازار خرم‌آباد گفت: در حال حاضر قنادي‌ها به دليل كمبود شكر در مضيقه هستند و لذا براي تأمين شكر مورد نياز خود، مجبور به خريد شكر از بازار آزاد هستند.

به گفته صادق ناصري در صورتي كه سهميه شكر به موقع به دست قنادان نرسد، افزايش قيمت شيريني چندان دور از انتظار نيست.

 

قيمت‌گذاري شيريني دستوري نيست

رييس اتحاديه قنادان، شيريني‌فروشان و كافه قنادي تهران با اشاره به اينكه هيچ كمبودي در مواد اوليه و شيريني براي شب يلدا در بازار وجود ندارد، گفت: با توجه به آزادسازي نرخ كالاهاي اساسي و افزايش قيمت ساير مواد اوليه توليد كيك و شيريني، هيچ قيمت‌گذاري دستوري براي شيريني نداريم، اما مردم مي‌توانند هرگونه گرانفروشي شب يلدا را گزارش كنند. به گفته علي بهره‌مند شيريني‌فروشي‌هاي درجه يك و دو و سه بر اساس متريال مورد استفاده و عرضه و تقاضا قيمت‌ها را تعيين مي‌كنند با اين حال انتظار مي‌رود قنادان محصول باكيفيت را با قيمت‌هاي مناسب به دست مردم برسانند.

وي توصيه كرد: هموطنان شيريني شب يلدا را از قنادي‌ها و شيريني فروشي‌هايي كه پروانه فعاليت دارند، خريداري كنند و در صورتي كه شهروندان در خصوص كيفيت و قيمت محصولات عرضه‌ شده در قنادي‌ها و شيريني فروشي‌هاي تهران شكايتي داشته باشند، مي‌توانند با اتحاديه قنادان مربوطه تماس بگيرند.

 

قيمت ميوه متعادل است

رييس اتحاديه ميوه و سبزي تهران در خصوص وضعيت بازار ميوه شب يلدا گفت: بر اساس سنوات گذشته بخش خصوصي تلاش دارد مايحتاج سفره شب يلداي مردم را تأمين كند و در حال حاضر نيز قيمت‌ محصولات ارايه شده در بازار متعادل است.

به گفته اسدالله كارگر در مناسبت‌هايي مانند شب يلدا از اقلامي مانند انار، هندوانه و خرمالو بيشتر استفاده مي‌شود كه در حال حاضر اين اقلام به ميزان كافي و با انواع قيمت‌ها در بازار موجود است.

رييس اتحاديه بارفروشان كرمانشاه در خصوص وضعيت بازار ميوه شب يلدا در كرمانشاه گفت: هيچ كمبودي از نظر ميوه در بازار وجود ندارد. به گفته عزت‌الله گوهرباري با نزديك شدن به شب يلدا انار و هندوانه كه دو ميوه اصلي شب يلدا است در بازار به وفور عرضه مي‌شود.

ساير ميوه‌ها مانند پرتقال، سيب، نارنگي و موز نيز با قيمت‌هاي متفاوت در بازار موجود است. وي با بيان اينكه قيمت ميوه‌ شب يلداي امسال در كرمانشاه نسبت به سال قبل تغيير چنداني نداشته، اظهار كرد: تنها قيمت هندوانه امسال تا حدودي افزايش يافته، اما قيمت ساير ميوه‌ها تغييري نداشته و برخي از انواع ميوه از جمله پرتقال كاهش قيمت نيز داشته است.

به گفته رييس اتحاديه بارفروشان كرمانشاه با توجه به حجم بالاي عرضه ميوه بعيد است در روزهاي مانده به شب يلدا كمبود يا افزايش قيمت داشته باشيم.

ارسال نظر