«تعادل» از اختلال در سامانه هوشمند بنزين برخي جايگاه‌ها گزارش مي‌دهد

«هَك » پمپ بنزين‌ها

۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۰۰:۳۳:۲۰
کد خبر: ۳۰۲۹۶۵
«هَك »  پمپ بنزين‌ها

روز گذشته 27 آذر ماه 1402 بروز اختلال در سامانه هوشمند بنزين برخي جايگاه‌ها صدر اخبار رسانه‌ها شد. اين وضعيت موجي از بحث‌هاي حاشيه‌اي را در فضاي مجازي رقم زد به‌طوري كه برخي كاربران ماجرا را مرتبط با افزايش قيمت سوخت دانستند؛ موضوعي كه به سرعت از سوي جواد اوجي، وزير نفت تكذيب شد .

روز گذشته 27 آذر ماه 1402 بروز اختلال در سامانه هوشمند بنزين برخي جايگاه‌ها صدر اخبار رسانه‌ها شد. اين وضعيت موجي از بحث‌هاي حاشيه‌اي را در فضاي مجازي رقم زد به‌طوري كه برخي كاربران ماجرا را مرتبط با افزايش قيمت سوخت دانستند؛ موضوعي كه به سرعت از سوي جواد اوجي، وزير نفت تكذيب شد .

به گزارش خبرنگار«تعادل»، وزير نفت تاكيد كرد: هيچ طرح قيمت جديدي در دستور كار قرار ندارد. با اين حال حضور پررنگ كساني كه بنزين را در دبه‌ها و ظرف‌هايي در اطراف جايگاه‌ها به فروش مي‌رساندند اين شائبه را بيش از پيش ميان افكار عمومي قوت بخشيد. در عين حال فروش بنزين آزاد در جايگاه‌ها نيز از سوي برخي كاربران دليلي براي افزايش قيمت بنزين عنوان مي‌شد.

اين در حالي بود كه ‌رييس صنف جايگاه‌داران كشور اعلام كرد كه اختلال نرم‌افزاري در سامانه‌ هوشمند در برخي جايگاه‌هاي سوخت به وجود آمده و تمام متخصصان مربوطه در حال تلاش براي حل اين مشكل هستند.

او همچنين اعلام كرد كه ۳۵ درصد جايگاه‌ها در كل كشور بدون مشكل در حال فعاليت هستند و جايگاه‌هايي كه دچار اختلال شده‌اند نيز به تدريج به‌صورت دستي فعال مي‌شوند و هيچ افزايش قيمتي در دستور كار نيست و مردم به شايعات بي‌اساس در اين خصوص توجه نكنند.

 

فروش آفلاين بنزين در جايگاه‌ها

همچنين جليل سالاري، مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي نيز در توضيحي در اين باره با تكرار درخواست از مردم براي عدم مراجعه به
پمپ بنزين‌ها در صورت نبود نياز فوري در اين خصوص گفت: در حال حاضر سوخت‌رساني در برخي جايگاه‌ها به صورت آفلاين انجام مي‌شود و شش تا هفت ساعت زمان لازم است تا همه جايگاه‌ها وارد مدار شوند.

وي با بيان اينكه چالشي را در مسير كارتخوان‌ها داشتيم به‌طوري كه ۶۰ درصد جايگاه‌ها دچار مشكل شدند، تاكيد كرده با همكاري كه صورت گرفته تيم‌هاي تخصصي شكل گرفته است و با توجه به تجربه‌اي كه داشتيم در حال حل مشكل هستيم.

به گفته وي، تقاضاي ما از مردم اين است كه همكاري لازم را داشته باشند و در حال حاضر سيستم به صورت آفلاين است و مردم مي‌توانند با نرخ دوم سوخت‌گيري كنند. سهميه سوخت همه افراد برقرار بوده و بعد از اينكه شرايط به حالت عادي برگشت مي‌توانند از سهميه موجود در كارت سوخت استفاده كنند.

كمبود بنزين و گازوئيل به‌هيچ‌وجه مطرح نيست و افزايش قيمتي در دستور كار نيست، اين اختلال يك مشكل فني است و از مردم خواهش مي‌كنيم اگر نيازمند ضروري به بنزين نيستند، فعلا تا رفع كامل مشكل، به جايگاه‌هاي عرضه مراجعه نكنند.

 

هك؛ عامل اختلال جايگاه‌هاي سوخت ؟

اما ساعاتي بعد از اين اتفاق گروه هكري گنجشك درنده مسووليت هك شدن جايگاه‌هاي سوخت در سراسر ايران را بر عهده گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاين، روزنامه جروزالم پست در خبري اعلام كرد گروه هكري گنجشك درنده مسووليت هك شدن جايگاه‌هاي سوخت در سراسر ايران را بر عهده گرفت.

 

واكنش يك نماينده مجلس

به هك شدن سامانه توزيع سوخت

مالك شريعتي، عضو كميسيون انرژي در واكنش به هك شدن سامانه توزيع سوخت نوشت: منتظر برخورد باشيد!

 

پليس هم به قطعي پمپ بنزين‌ها

واكنش نشان داد

رييس پليس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست كه در مقابل پمپ بنزين‌هاي دچار اخلال توقف نكنند.

سرهنگ سيد ابوالفضل موسوي پور در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اختلال پيش‌آمده در روند فعاليت برخي از پمپ‌هاي بنزين تهران، گفت: با توجه به اينكه برخي از پمپ بنزين‌هاي پايتخت دچار مشكل شده‌اند و نمي‌توانند به شهروندان خدمات دهند، از رانندگان مي‌خواهم كه از توقف در مقابل اين پمپ‌ها خودداري كنند.

 

واكنش سازمان پدافند غيرعامل

به ادعاي هك پمپ بنزين‌ها

روابط عمومي سازمان پدافند غيرعامل كشور در خصوص بروز اختلال در سامانه سوخت اطلاعيه‌اي صادر كرده است. از لحظات اوليه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزيع سوخت، تيم‌هاي واكنش اضطراري وزارت نفت با همكاري مجموعه پدافند غيرعامل وارد عمل شده و تصميم‌هاي لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زيرساخت سوخت صورت گرفت.

با توجه به رعايت الزامات و ضوابط پدافند غيرعامل، در تمامي سكوهاي سوخت رساني امكان سوخت رساني به صورت دستي و خارج از شبكه وجود دارد و مشكل سوخت رساني در برخي سكوها تا پايان امروز برطرف مي‌شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نيز ظرف روزهاي آينده برطرف مي‌گردد.

در خصوص دلايل بروز اختلال، سازمان پدافند غيرعامل كشور تمام گزينه‌هاي محتمل از جمله نفوذ و هك را در نظر و تحت بررسي دارد اما در شرايط فعلي نمي‌توان ادعاهاي مطرح شده دشمن را تاييد كرد.

به گزارش‌ فارس، كانال ۱۲ اسراييل مدعي حمله گروه هكر اسراييلي به نام «گنجشك درنده» به سامانه سوخت ايران شد و نوشت: حمله سايبري به سيستم ملي تامين سوخت ايران انجام داديم و اغلب پمپ‌هاي سوخت آن را از كار انداختيم.

مشاهدات ميداني در دقايق اوليه، حكايت از تعطيلي جايگاه‌هاي عرضه سوخت ميدان فردوسي، وصال شيرازي و پل حافظ در تهران داشت‌ اما با آفلاين‌شدن سامانه، عرضه سوخت به صورت دستي و با نرخ دوم بلافاصله آغاز شد.

 

دستور رييس‌جمهور به وزير نفت

ضمن بررسي علت وقوع اختلال در برخي جايگاه‌هاي سوخت، نسبت به رفع فوري آن اقدام كنيد.

رييس‌جمهور وزير نفت را موظف كرد به نحو مقتضي نسبت رفع فوري اختلال در برخي جايگاه‌هاي سوخت‌رساني اقدام كند. سيد ابراهيم رييسي به مهندس جواد اوجي وزير نفت دستور داد ضمن بررسي «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخي جايگاه‌هاي سوخت‌رساني، به نحو مقتضي نسبت به «رفع فوري» اختلال پيش آمده اقدام كند.

رييس‌جمهور همچنين وزير نفت را موظف كرد نسبت به «اطلاع‌رساني مناسب و به موقع» به مردم اقدام نمايد.

در همين زمينه سعيد ساويز، كارشناس حوزه انرژي، به خبرنگار «تعادل» گفت: ما در منطقه‌اي زندگي مي‌كنيم كه تنش‌هاي سياسي ونظامي بسيار شديدي در جريان است پس بايد رعايت اصول پدافند غيرعامل مخصوصا پدافند سايبري را به عنوان مهم‌ترين پيش فرض‌ها براي ادراه كردن صنايع بزرگ و حساس مد نظر قراردهيم.

وي تصريح كرد: اخيرا يكي از مديران نفتي اعلام كرده بود هك وجود ندارد و اتفاق ديروز نشان داد كه مديران از جزييات كار مطلع نيستند يا گمان مي‌كنند بدون انجام دادن اقدامات مورد نياز و تنها با حرف درماني و خلاف گويي مي‌توانند صنعت را مديريت كنند.

وي خاطرنشان كرد: اتفاق ديروز نشان‌دهنده عمق بحران و فاجعه در خصوص عدم وجود زيرساخت و الزامات امنيتي در كشور است.

پيش از اين در آبان ماه سال 1400 نيز حمله سايبري به جايگاه‌هاي پمپ‌بنزين در ايران سبب بروز اختلالات جدي در روند سوخت‌گيري در سراسر كشور شد. سال گذشته نيز در آذرماه در بيشتر جايگاه‌هاي سوخت اختلالي در سيستم پرداخت الكترونيكي بهاي سوخت مربوط به شركت پرداخت الكترونيك متعلق به يك بانك به وجود آمد كه پس از ساعاتي رفع شد .

ارسال نظر