گزارش آگهی

شاتکریت تری دی پانل چیست؟ انواع و کاربرد

۱۴۰۲/۰۹/۲۵ - ۱۷:۲۷:۰۱
کد خبر: ۳۰۲۸۷۸
شاتکریت تری دی پانل چیست؟ انواع و کاربرد

شاتکریت تری دی پانل در واقع نوعی بتن پاشی است که طی آن بتن و ملات با سرعت و فشار بالایی بر روی دیوارهای تری دی پانل پاشیده می‌شود.

دیوارهای تری دی پانل مدلی از دیوارهای پیش ساخته‌ هستند که در تولید آنها از یک لایه مرکزی یونولیت در میان شبکه‌های فولادی متصل به هم استفاده شده است. در حال حاضر این گونه دیوارها جایگزین دیوار چینی به سبک سنتی شده و ضمن افزایش استحکام ساختمان، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه‌های ساخت و ساز شده اند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا دیوارهای تری دی پنل بعد از نصب بایستی شاتکریت شوند؟ در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی بیشتر شاتکریت تری دی پنل، درباره انواع، مزایا و کاربرد شاتکریت توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

بررسی شاتکریت تری دی پانل

شاتکریت تری دی پانل از مراحل پایانی و بسیار مهم در اجرای دیوارهای تری دی پانل به شمار می‌آید. پاشش بتن و ملات با سرعت و فشار بسیار بالا بر روی این دیوارها باعث می‌شود تا لایه‌ای بسیار مقاوم و متراکم ایجاد شود. همانطور که اشاره شد دیوارهای تری دی پنل ساخته شده از دو لایه شبکه‌ فولادی و یک لایه هسته مرکزی از جنس یونولیت و یا پلی استایرن هستند. این لایه‌ها به وسیله مفتول‌های برشگیر و خرپاهای قطری به یکدیگر جوش داده شده‌اند. بنابراین با پاشش بتن بر روی دیوارهای تری دی پنل استحکام آنها افزایش یافته و می‌توانند به عنوان دیوار باربر و غیر باربر مورد استفاده قرار گیرند.

شاتکریت و انواع آن

انجام شاتکریت تری دی پانل مزایای بسیاری دارد که از اصلی‌ترین آنها این است که دیگر نیازی به انجام قالب بندی نخواهد بود. بهره‌گیری از شاتکریت برای سطوح مختلف هموار و ناهموار بسیار مناسب بوده و نتیجه فوق العاده‌ای را به دنبال دارد. شاترکیت به طور کلی در دو نوع شاتکریت خشک تحت عنوان Dry Mix Shotcrete و شاتکریت تر با عنوان Wet Mix Shotcrete تقسیم‌بندی می‌شود. هر یک از شاتکریت‌های خشک و مرطوب مزایای خاص خود را دارند و می‌توان از آنها در شرایط مختلف استفاده کرد.

از جمله مزایای شاتکریت مرطوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام شاتکریت تر آسان بوده و نیاز به تخصص و مهارت آنچنانی ندارد.
  • این نوع شاتکریت از کمترین میزان پس ریز برخوردار است.
  • به تجهیزات و امکانات زیادی نیاز ندارد.
  • در محل پروژه هیچگونه گرد و خاکی به دنبال ندارد.
  • به وسیله شاتکریت مرطوب آب بندی ساختمان به خوبی انجام می‌گیرد.

کیفیت شاتکریت با توجه به مواردی از جمله میزان آب مخلوط شده، مهارت اپراتور، تکنیک پاشیدن و سرعت نازل بستگی دارد.

در فرایند شاتکریت تری دی پانل تر، ابتدا تمام مواد با آب ترکیب شده و سپس سایر افزودنی‌ها به آن اضافه می‌شود. اما در فرایند شاتکریت خشک نخست کلیه مواد به شکل خشک و با میزان کمی آب ترکیب شده و پیش از پاشش توسط نازل، آب لازم به آنها اضافه می‌شود.

شاتکریت تری دی پانل چیست؟ انواع و کاربرد

شاتکریت تر بهتر است یا شاتکریت خشک؟

شاتکریت تری دی پنل در هر دو روش خشک و تر دارای مزایای و ویژگی‌های مخصوص خود هستند. اما برای انتخاب روش مناسب‌تر بایستی به چند نکته توجه کنید که عبارتند از:

  • در اختیار داشتن لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای انجام شاتکریت
  • در نظر گرفتن تخصص مهارت و توانایی اپراتور
  • در نظر گرفتن پایداری و میزان مقاومت در مقابل هوازدگی
  • میزان دورریز و پرتی
  • در نظر گرفتن هزینه‌های اجرایی شاتکریت
  • توجه به محل انجام پروژه

بررسی مزایای و کاربرد شاتکریت تری دی پنل

شاتکریت تری دی پانل یا بتن پاشی از روش‌های مناسب در امر ساختمان سازی است که اغلب برای استحکام سازی و رفع معایب 3d پانل کاربرد دارد. از دیگر مزیت‌ها و کاربردهای شاتکریت می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • انجام شاتکریت بدون نیاز به هیچگونه قالب بندی صورت می‌گیرد. در مواقع مورد لزوم نیز میتوان از یک چوب یا سپر جهت جلوگیری استفاده کرد.
  • با به کارگیری این روش افراد می‌توانند شکل‌های مدور، منحنی و نامتقارن را توسط بتن اجرا کنند.
  • شاتکریت دیوارهای باربر را توسط پاشش بتن و شبکه مش در جای خود ثابت می‌کند.
  • در فرایند شاتکریت می‌توان حجم بتن بخش‌های ضعیف ساختمان را افزایش داد.

بررسی قیمت شاتکریت تری دی پنل

شاتکریت تری دی پنل از جمله روش‌های مناسبی است که می‌تواند زمان و هزینه‌های ساخت و ساز را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. اما قیمت شاتکریت نیز با توجه به فاکتورهای مختلفی از جمله روش خشک یا تر، ابعاد و سایز دیوارها، ضخامت بتن و افزودنی‌های بتن تعیین می‌شود.

سخن پایانی

شاتکریت تری دی پانل از مهم‌ترین عملیات برای استحکام و تثبیت دیوارهای تری دی پانل در ساختمان به شمار می‌آید. شاتکریت در دو نوع خشک و تر برای سطوح مختلف از جمله دیوارهای تری دی پانل قابل انجام است. برای خرید بهترین دیوارهای تری دی پنل و اطلاع از قیمت 3d پانل می‌توانید به وبسایت فروشگاه ویلا ۲۰ مراجعه کنید.

ارسال نظر