افزايش ۱۵ درصدي حضور دانش‌آموزان در شبكه شاد

۱۴۰۲/۰۹/۲۱ - ۰۲:۱۹:۱۲
کد خبر: ۳۰۲۷۰۳
افزايش ۱۵ درصدي حضور دانش‌آموزان در شبكه شاد

آلودگي هواي برخي كلان‌شهر باعث شد تا بر خلاف وعده‌اي كه وزير آموزش و پرورش در مورد عدم غير حضوري شدن مدارس به دليل آلودگي هوا داده بود اجرايي نشود. در واقع ميزان آلودگي به حدي افزايش پيدا كرد كه راه ديگري جز تعطيلي مدارس و غير حضوري كردن كلاس‌هاي درس براي مسوولان وجود نداشت. بماند كه در اين وانفسا سرعت كم اينترنت به يكي از معضلات براي وصل شدن دانش‌آموزان به كلاس‌هاي مجازي تبديل شد اما استفاده از شبكه شاد كه در زمان كرونا راه‌اندازي شده بود و البته اشكالات زيادي هم داشت در بين دانش‌آموزان افزايش پيدا كرده است.

آلودگي هواي برخي كلان‌شهر باعث شد تا بر خلاف وعده‌اي كه وزير آموزش و پرورش در مورد عدم غير حضوري شدن مدارس به دليل آلودگي هوا داده بود اجرايي نشود. در واقع ميزان آلودگي به حدي افزايش پيدا كرد كه راه ديگري جز تعطيلي مدارس و غير حضوري كردن كلاس‌هاي درس براي مسوولان وجود نداشت. بماند كه در اين وانفسا سرعت كم اينترنت به يكي از معضلات براي وصل شدن دانش‌آموزان به كلاس‌هاي مجازي تبديل شد اما استفاده از شبكه شاد كه در زمان كرونا راه‌اندازي شده بود و البته اشكالات زيادي هم داشت در بين دانش‌آموزان افزايش پيدا كرده است. مدير اجرايي شبكه شاد گفت: در تعطيلات پيش آمده به دليل آلودگي هوا و غيرحضوري شدن مدارس تقريبا با افزايش ۱۵ درصدي حضور دانش‌آموزان در فضاي شبكه شاد مواجه بوديم و بيش از دو ميليون كاربر همزمان را در هفته‌اي كه گذشت تجربه كرديم همچنين ركوردي در شاد زده شد و ۱۲ آذر ماه مصرف ترافيك هزار ترابايت بود.

 

ركورد حضور در شاد زده شد

حسن قاسم‌زاده مدير اجرايي شبكه شاد در مورد ميزان حضور دانش‌آموزان در اين شبكه در تعطيلات ناشي از آلودگي هوا توضيح داد: در تعطيلات پيش آمده به دليل آلودگي هوا و غيرحضوري شدن مدارس تقريبا با افزايش ۱۵ درصدي حضور دانش‌آموزان در فضاي شبكه شاد مواجه بوديم و بيش از دو ميليون كاربرِ همزمان را در هفته‌اي كه گذشت تجربه كرديم. همچنين ركوردي در شاد زده شد و ۱۲ آذر ماه مصرف ترافيك هزار ترابايت بود. قاسم‌زاده اظهار كرد: اين هزار ترابايت براي اينترنت رايگان در جهت توسعه عدالت آموزشي در شبكه شاد براي اولين‌بار رخ داده و آموزش ها؛ ارسال يا دريافت فايل‌ها و تماشاي ويدئوهاي آموزشي در اين شبكه از اين طريق اتفاق افتاده است. او افزود: از ۲۴ آبان ماه ميزان گفت‌وگوهاي صوتي نيز تحت تاثير قرار گرفت و دچار تحولاتي شد؛ ميزان گفت‌وگوهاي صوتي به ۴۷ هزار مورد در تاريخ ۲۴ آبان رسيد. پيش از اين به صورت متوسط ما روزانه چهار هزار گفت‌وگو را ثبت مي‌كرديم. مدير اجرايي شبكه شاد در ادامه بيان كرد: طي روزهاي بعد اين آمار بيشتر هم شد و در برخي روزها ما به رقم ۱۱۷ هزار گفت‌وگوي صوتي هم رسيديم كه نشان مي‌دهد كاربران به صورت ويژه از اين شبكه براي ارسال و دريافت انواع پيام‌ها استفاده كرده‌اند. هم‌اكنون نيز ميزان كاربران روزانه ما بيش از ۱۰ ميليون و نزديك به ۱۱ ميليون است.

 

بازديد مسوولان از فعاليت شبكه شاد

مدير اجرايي شبكه شاد در بخش ديگري از توضيحاتش در مورد توليد محتوا و بهسازي فضاي اين پلتفرم براي دانش‌آموزان استثنايي، با بيان اينكه معاون و مديران سازمان آموزش و پرورش استثنايي روز شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ از مركز مانيتورينگ پلتفرم‌هاي ديجيتال همراه اول بازديد كردند، گفت: مسوولان از نزديك فعاليت‌هاي شبكه شاد را مشاهده كردند. در اين ميزباني، مسوولان مربوطه سگمنت‌هاي مختلف قابل ارايه در سالن مانيتورينگ‌را به صورت ويژه مورد بازديد قرار دادند و جلسه هم انديشي هم برگزار شد. قاسم‌زاده با بيان اينكه مي‌توان بيش از گذشته از ظرفيت‌هاي شبكه شاد براي دانش‌آموزان استتثنايي استفاده كرد، گفت: بايد اين ظرفيت‌ها براي دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه بهينه‌سازي شود و روندي را پيش بگيريم كه نيازهاي اين دسته از دانش‌آموزان را پوشش دهد. او افزود: همانطور كه معاون آموزش و پرورش استثنايي نيز اعلام كردند، هم‌اكنون ۲۵۰ دانش‌آموز استثنايي در كشور داريم كه به دليل شرايط و معلوليت شديد حتي نمي‌توانند به صورت حضوري به مدارس دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه بيايند و شبكه شاد مي‌تواند دقيقا براي همين موارد برنامه‌هاي خاصي داشته باشد تا از حجم فشارهايي كه به خانواده اين دسته از دانش‌آموزان وارد مي‌شود بكاهيم. مدير اجرايي شبكه شاد اضافه كرد: از ما درخواست شده تا جامعه هدف شبكه شاد به خصوص معلمان دسترسي راحت‌تري به اين شبكه داشته باشند و تحقق اين امر معطوف به تعامل و تصميم‌گيري آموزش و پرورش است. قاسم‌زاده عنوان كرد: شاد امكانات و خدمات مختلفي را براي اهالي مدارس فراهم كرده كه از جمله آنها مي‌توان به كانال‌ها و گروه‌هاي سيستمي، پخش زنده، گفت‌وگوي صوتي، نظرسنجي، موتور جست‌وجوي امن (شادبين)، رمزينه خوان، نمونه تدريس‌ها، فيلم و سریال و ويدئوهاي آموزشي اشاره كرد. شاد هم‌اكنون براي گروه دانش‌آموزان با اختلال بينايي دستاوردهايي نيز داشته است؛ مثلا متون مورد نظر كاربر، به صورت گويا به او ارايه مي‌شود تا از طريق شنوايي به محتوا دستيابي پيدا كند البته كه اين امكانات بايد بهينه و تقويت شود تا بتوانيم بگوييم شبكه شاد به صورت ۱۰۰ درصد براي گروه كم بينايان و نابينايان گوياسازي شده است.

مدير اجرايي شبكه شاد گفت: قرار است آموزش و پرورش استثنايي نيازهايي طيف‌هاي مختلف دانش‌آموزان خود را به ما اعلام كنند و ما بتوانيم ظرفيت‌هاي شاد را به صورت اختصاصي و ويژه در اختيار دانش‌آموزان استثنايي قرار دهيم.

ارسال نظر