حدف محدوديت‌ها و واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس كالا

۱۴۰۲/۰۹/۲۱ - ۰۱:۲۰:۴۰
کد خبر: ۳۰۲۶۷۸

مهدي بيات منش كارشناس حوزه بورس كالا گفت: اينكه شرايطي فراهم شود كه بر اساس عرضه و تقاضا كشف نرخ صورت گيرد اقدامي ايده آل است كه بر همين پايه هم قيمت واقعي كشف خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران| مهدي بيات منش كارشناس حوزه بورس كالا گفت: اينكه شرايطي فراهم شود كه بر اساس عرضه و تقاضا كشف نرخ صورت گيرد اقدامي ايده آل است كه بر همين پايه هم قيمت واقعي كشف خواهد شد. عرضه زعفران در بورس كالا نيز اقدامي در جهت كشف نرخ واقعي است از سوي ديگر بر اساس اينكه معاملات مشخص است در نتيجه جامعه آماري دقيق و شفافي هم به دست خواهد آمد. او همچنين مي‌گويد: كشاورز با عرضه زعفران در بورس كالا مي‌تواند محصول خود را بدون واسطه‌هايي كه سر زمين هستند بدون محدوديتي به كل كشور عرضه كند علاوه بر اين از امنيت محصول خود هم اطمينان خاطر داشته باشد.
بيات منش در ادامه افزود: اما عرضه شرط لازم است، اما كافي نيست در صورتي كه سياست قيمت‌گذاري با نظارت بورس كالا و با هدف جذب معاملات و تقويت بازار بورس كالا باشد مي‌توان با سياست‌گذاري‌هاي درست مانع جمع هزينه‌هاي دلالي در قيمت نهايي شد و تارگت (هدف) قيمت‌گذاري را براي بازار گردان با ايجاد رقابت و نيز ابزار‌هاي مشتقه پوشش ريسك قيمت از جمله قرارداد آتي و اختيار معامله، به صورت محدودتري تعريف نمود. گفتني است، زعفران يكي از دارايي‌هاي پايه اصلي در بازار گواهي سپرده كالايي است و به لحاظ آماري، حدود ۱۷ درصد ارزش معاملات گواهي سپرده كالايي بورس كالا را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر