پاسخ شرکت برق حرارتی به گزارش «تعادل»

۱۴۰۲/۰۹/۱۹ - ۰۱:۴۳:۱۱
کد خبر: ۳۰۲۵۷۲

پيرو مطلب مندرج در روزنامه تعادل با عنوان «غليان آلودگي هوا در تاييد و تكذيب مازوت‌سوزي» در روز دوشنبه مورخ 13 آذر 1402 توضيحات زير جهت استحضار و بهره‌برداري ارسال مي‌گردد. خواهشمند است دستور فرماييد اين توضيحات طبق قانون مطبوعات در آن روزنامه منتشر گردد. 

جناب آقاي الياس حضرتي
مدير مسوول محترم روزنامه تعادل
موضوع: ارسال توضيحات
با سلام و احترام، 
پيرو مطلب مندرج در روزنامه تعادل با عنوان «غليان آلودگي هوا در تاييد و تكذيب مازوت‌سوزي» در روز دوشنبه مورخ 13 آذر 1402 توضيحات زير جهت استحضار و بهره‌برداري ارسال مي‌گردد. خواهشمند است دستور فرماييد اين توضيحات طبق قانون مطبوعات در آن روزنامه منتشر گردد. 
در بخشي از اين گزارش به اظهارت جناب آقاي «مهدي پيرهادي»، رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شهر تهران اشاره شده است كه وي ادعا كرده است كه نماينده شركت پخش و پالايش در جلسه استانداري تهران خبر از مصرف مازوت در نيروگاه را داده است. بديهي است كه اين فرد بايد مستندات دقيق و قانوني درباره ادعاهاي خود ارايه نمايند. زيرا در حدود 10 سال است كه نيروگاه بخاري بعثت تهران كه به عنوان سوخت جايگزين، قابليت مصرف مازوت را دارد از اين سوخت مصرف نكرده و مخازن مازوت آن توسط مقامات قضايي در سال 92 پلمب شده است. ساير نيروگاه‌هاي شهر تهران مانند ري  گازي است. نيروگاه طرشت نيز كه هنوز بخش بخار آن در كنار واحد25 مگاواتي گازي فعال است، ازسوخت گاز استفاده مي‌كند و مخازن مازوت آن حدود 30 سال پيش جمع‌آوري شده و هم‌اكنون به جاي آن زمين ورزشي قرار دارد.  درخصوص نيروگاه‌هاي اطراف تهران كه رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شهر تهران در اظهارات بعدي خود به آن اشاره كرد و مدعي مصرف مازوت در آن شد، به اطلاع مي‌رساند نيروگاه منتظرقائم از ابتداي سال جاري از سوخت گاز استفاده كرده است كه اين مطلب توسط شركت پخش و پالايش و سازمان محيط زيست نيز بارها عنوان گرديده است. نيروگاه‌هاي پرند و شهداي پاكدشت نيز به دليل ماهيت سيكل تركيبي بودن اساسا قابليت مصرف مازوت را ندارند و براي توليد برق از تركيب گاز و گازوئيل استفاده مي‌كنند. در اين مطلب همچنين به گزارش كميسيون اصل 90 در سال  1401 اشاره شده است و در آن آمده است «از 16 نيروگاه كشور، 14نيروگاه مازوت مصرف مي‌كنند»، اين جمله عبارت دقيقي نيست زيرا براساس اطلاعات موجود در حال حاضر از ميان 141 نيروگاه حرارتي، 16 نيروگاه بخاري است و از اين ميزان نيز 14 نيروگاه بخاري به عنوان سوخت جايگزين، قابليت مصرف سوخت مازوت را دارند. اين قابليت به معناي تاييد مصرف مازوت در حال حاضر در اين نيروگاه‌ها نيست. شايان ذكر است نيروگاه‌هاي بخاري بعثت و اسلام‌آباد اصفهان سال‌هاي زيادي است كه به دليل واقع شدن در داخل شهر، به هيچ‌وجه از سوخت جايگزين (مازوت) استفاده نمي‌كنند و تنها سوخت مصرفي آنها گاز است. 
خاطرنشان مي‌گردد بهره‌برداري با سوخت مازوت باعث كاهش ضريب بهره‌وري و افزايش خوردگي تجهيزات مي‌شود و هيچگونه مزيت مالي براي نيروگاه‌ها نداشته و با نرخي مشابه ساير سوخت‌ها براي نيروگاه‌ها محاسبه مي‌گردد و در سال‌هاي گذشته در دوره محدود به دليل تراز منفي سوخت گاز در كشور پس از ابلاغ مراجع بالادستي مصرف مازوت به ناچار در دستور كار برخي نيروگاه‌هاي بخاري كشور (خارج از شهرها) قرار گرفته است. 

ارسال نظر