رييس‌جمهور:

دانشگاه نبايد به باشگاه احزاب سياسي تبديل شود

۱۴۰۲/۰۹/۱۶ - ۰۰:۱۹:۳۴
کد خبر: ۳۰۲۴۱۰

رييس‌جمهور در مراسم روز دانشجو با بيان اينكه دانشجو فقط در روز دانشجو نبايد مورد توجه قرار بگيرد، گفت: دانشجو بايد نسبت به اصلاح امور حساس باشد. سيد ابراهيم رييسي در مراسم بزرگداشت روز دانشجو كه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، اظهار كرد: دانشگاه مركز توليد علم است و به كشور قدرت مي‌دهد، كشورهاي قدرتمند نيز با استفاده از همين ظرفيت دانشگاهي ترقي كردند، نيروهاي آموزش ديده، ‌دانشمند، نخبه و كساني كه هم تخصص و تعهد دارند مي‌تواند در عرصه‌هاي مختلف تحول ايجاد كنند.

رييس‌جمهور در مراسم روز دانشجو با بيان اينكه دانشجو فقط در روز دانشجو نبايد مورد توجه قرار بگيرد، گفت: دانشجو بايد نسبت به اصلاح امور حساس باشد. سيد ابراهيم رييسي در مراسم بزرگداشت روز دانشجو كه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، اظهار كرد: دانشگاه مركز توليد علم است و به كشور قدرت مي‌دهد، كشورهاي قدرتمند نيز با استفاده از همين ظرفيت دانشگاهي ترقي كردند، نيروهاي آموزش ديده، ‌دانشمند، نخبه و كساني كه هم تخصص و تعهد دارند مي‌تواند در عرصه‌هاي مختلف تحول ايجاد كنند.
وي افزود: قدرت علمي پيشرفت و توسعه كشور است، ‌قدرت علمي براي كشور يكي از مولفه‌هاي قدرت محسوب مي‌شود و توانمندي كشور علم ودانش فناوري اهميت دارد؛ آينده ايران را استفاده از علم و دانش و تخصص و تعهد رقم خواهد زد ودانشگاه متكلف اين مسووليت مهم است.
رييس‌جمهور با بيان اينكه دانشگاه تحول آفرين است، بيان كرد: دانشگاه اتاق فكر و انديشه ورزي براي دولت است، دانشگاه مي‌تواند اين تحول را رصد كند و مسير را براي رسيدن به اهداف ترسيم كند.
رييسي بيان كرد: دانشجو با تلاش و كوشش مي‌تواند در مسائل جاري كشور مانند معضلات فرهنگي، ‌اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي كشور نسبت به حل مساله نقش مهمي را ايفا كند، ‌دانشگاه به عنوان كانون فضيلت خواهي مي‌تواند در ترويج توجه به ديگران و دگرخواهي، اجراي قانون و عدالت، ‌قانونمداري به دانشجويان نقش داشته باشد.
وي ادامه داد: جنبش دانشجويي يك جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است آنچه كه پيشينيان آموختند اين است كه دانشجويي سياسي و فعال جنبشي است كه هم مي‌تواند ضد استبداد داخلي و ضد استعمار خارجي باشد كما اينكه دانشجويان در طول اين سال‌ها نقش‌هايي متعددي در جريان دفاع مقدس، ‌مدافعان حرم داشتند و بر همين اساس بازخواني اين نقش براي بخش دانشگاه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. رييسي عنوان كرد: دشمن با آگاهي از نقش دانشگاه در جامعه تلاش كرد نظم اين نهاد آموزشي را برهم بريزد، به همين دليل سال گذشته با هدف‌گيري دانشگاه به دنبال اخلال در جريان كسب علم و معرفت بود. اما دانشجويان با آگاهي اين توطئه دشمن را ناكام گذاشتند.
رييس‌جمهور با بيان اينكه دانشگاه تمدن ساز است، گفت: دانشگاهي سياسي است اما سياسي‌كار نيست؛ به عبارت ديگر دانشجو نسبت به فضاي سياسي جامعه شناخت دارد و آماده ايفاي نقش است. اين دانشجو آگاه بازيچه و پياده نظامي سياسيون نخواهد بود. وي افزود: دانشگاه سياسي بايد نسبت به مسائل جامعه حساس باشد، اين حساسيت امري مبارك است. دانشجوپروري، نخبه پروري، ارايه چهره محقق و پژوهشگر از وظايف دانشگاه است كه متاسفانه برخي از دانشگاه‌ها دچار مدرك گرايي شده است. رييس بيان كرد: دانشجويان نبايد تنها در روز دانشجو مورد توجه قرار گيرند، دانشجو به عنوان قشري پيشتاز و كسي كه نسبت به جامعه و نياز آن شناخت دارد و آماده است در براي حل موضوعات اجتماعي و سياسي كشور وارد عمل شود. وي افزود: دانشجويان در جايگاه روشنفكري قرار دارند و كه اين جايگاه مستلزم داشتن نگاهي تيزبينانه و درك شرايط جامعه پيش از ديگران به منظور حق خواهي است.
رييس‌جمهور تاكيد كرد: با تاكيد بر اينكه دوكار و دو ابر پروژه را دشمن دنبال كرد، بيان داشت: نخست منزوي كردن ايران در جهان بود. رصد كنيد و ببينيد شرايط در جهان و منطقه چگونه است، با توجه به تلاشي كه جمهوري اسلامي در همكاري و ارتباط با كشورهاي همسايه و مسلمان و همسو و حضور در مجامع بين‌المللي كرد، آيا امروز دشمن منزوي شده يا جمهوري اسلامي ايران؟ حقيقتا دشمن منزوي شده و ايران در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و اجتماعي در منطقه و جهان‌ مي‌درخشد. روساي جمهور كشورها بارها اذعان داشتند كه ايران را 
ابر قدرت در منطقه و كشوري مستقل مي‌دانند و رسما مي‌گويند كه بنا دارند مسائل منطقه را با ايران حل كنند. رييس‌جمهور اظهار داشت: با وجود آنكه دشمن به دنبال نااميد كردن مردم ايران بود، اما امروز ۱۰ هزار شركت دانش‌بنيان داريم و صادرات اين شركت‌ها به مرز ۲ ميليارد دلار رسيده است. در تجارت منطقه طي ۴۰ سال گذشته ركورد زديم.بيش از ۶ هزار كارگاه و كارخانه تعطيل و نيمه تعطيل را در عرصه توليد فعال كرديم.دولت دنبال اين است كه در عرصه‌هاي مختلف فعاليت داشته باشد و در اين جهت دشمن موفق نشد مردم را نااميد كنند.
آيت‌الله رييسي با تاكيد براينكه مقاومت با اقدامات خود در منطقه زير ميزي زده است كه دشمنان گزينه‌هاي مختلفي بر روي آن‌چيده بودند، گفت: مقاومت محاسبات دشمن در منطقه و جهان را بهم زد. به تعبير مقام معظم رهبري در منطقه دشمن خواست و نتوانست و ما خواستيم و توانستيم. وي تصريح كرد: پروژه ديگر دشمن مايوس‌سازي مردم بود كه باز هم شكست خوردند، مي‌خواستند نوعي بن بست نمايي كنند غافل از اينكه در نظام و كشور بن بستي وجود ندارد. القا مي‌كردند كه مردم با اين شرايط بايد منتظر قحطي، تورم ۳ رقمي، قطعي آب آشاميدني باشند اما زهي خيال باطل.
رييس‌جمهور با بيان اينكه زياده خواهي، سوداگري، فساد موانع قابل توجهي پيش روي ماست، گفت: در دستگاه قضايي هم كه بودم اعلام كردم كه افراد سوداگر در عرصه‌هاي مختلف به دنبال اين هستند كه با فساد جيب خود را پر كنند و اين موضوع حتي در زمان جنگ هم وجود داشت. از روز اول در دولت اعلام كرديم كه حتما سر اژدهاي هفت سر فساد را قطع خواهيم كرد و اجازه نخواهيم داد فساد در هيچ جايي از كشور لانه كند. هرجا كه من فساد ببينم و دولتمردان ما در هر جايي از ادارات و سازمان‌ها فساد را ببينند موظف به برخورد با آن هستند. وي با بيان اينكه در ايام انتخابات وعده دادم كه رييس دولت بايد اولين مدعي فساد در كشور باشد و اين در دولت سيزدهم‌ محقق شد، افزود: تمام كساني كه به نام دولت كار مي‌كنند بايد نسبت به فساد حساسيت داشته باشند.در گزارش اخير فساد در واردات چاي نخست دولت پيشقدم شد و شناسايي و پيگيري كرد و دست اندركاران را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد. آيت‌الله رييسي يادآور شد: امروز ملت ايران با اقتدار اهداف خود را دنبال مي‌كنند و كار در عرصه‌هاي مختلف پيش مي‌رود. برخي به دنبال اين بودند كه بگويند اقتصاد كشور دچار فروپاشي خواهد شد اما امروز شاهديم كه قطار پيشرفت اقتصادي در عرصه‌هاي مختلف در كشور در حال حركت است و اين قطار پيشرفت با ريل‌گذاري كه انجام شده هرگز دچار وقفه و كندي نخواهد شد. وي گفت: اراده مردم آن است كه اين قطار پيشرفت حركت كند. موانع دشمن موجب كندي حركت كشور نخواهد شد زيرا به سخن رهبر معظم انقلاب ايمان داريم و خسته و نااميد نخواهيم شد. رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز ۵۲ هزار هكتار زمين در سراسر كشور آماده براي واگذاري به متقاضيان داريم، گفت: در ابتداي دولت ۲۴۰ هزار مسكن مهر ناتمام وجود داشت.تا امروز ۱۰۷ هزار مسكن را تحويل متقاضيان داديم و الباقي آن را هم تا اوايل سال آينده برنامه‌ريزي كرده‌ايم. آيت‌الله رييسي ادامه داد: مسكن وعده دولت است برخي در ده روز اول دولت مي‌گفتند از وعده ۴ ميليون مسكن چه خبر! درحالي كه هنوز دولت تشكيل نشده بود. رشد مسكن در كشور در سال‌هاي ۹۸، ۹۹ منفي ۱۵و ۱۳ درصد بود و امروز رشد منفي به رشد مثبت ۳.۲درصد رسيده است كمبود و نساختن مسكن در سنواتي كه مغفول مانده بود بايد جبران شود.دولت شجاعانه در اين عرصه وارد شد.۱ميليون و ۹۰۰ هزار مسكن در حال ساخت است.
رييسي با بيان اينكه در اشتغال عقب نيستيم و آمار كاهش بيكاري را نشان مي‌ده، افزود: اكنون نرخ بيكاري به‌طور متوسط ۷.۹ درصد است كه در بعضي از استان‌ها اين آمار ۵ يا ۶ درصد است و حتي برخي از استان‌ها به دنبال نيروي كار هستند. درباره اشتغال نيروهاي تحصيلكرده نيز اقداماتي كرديم مانند آنچه در بخش صنعت انجام داديم و ۵ هزار بورسيه صنعت داريم. درباره نخبگان تمام كساني كه تحت پوشش بنياد ملي نخبگان هستند به عنوان هيات‌هاي علمي در حال جذب در دانشگاه‌هاي كشور هستند. رييس‌جمهور تصريح كرد: بدون تعارف مي‌گويم يكي از شاخص‌هاي نخبگي را وطن دوستي مي‌دانم. نخبگي اجازه مي‌دهد كه خدمت به كشور را رها كنيد و به اين بهانه كه فلان جا مقداري بيشتر به من پول مي‌دهد پس به آنجا بروم؟ آيت‌الله رييسي گفت: در ۲۳ استان كشور مشكل بيكاري از وضعيت حاد خارج شده است.️ جذب دانشجو بايد متناسب با نيازهاي كشور باشد تا اشتغال آنها در آينده با مشكل مواجه نشود. وي با بيان اينكه جلوه‌هاي خوبي از پيشرفت كار را شاهد هستيم، افزود: به‌پيمان‌هاي خود با مردم و دانشجويان پايبند و مقيد هستيم، رفع موانع را دنبال مي‌كنيم. رشد اقتصادي در كشور در ده سال گذشته ۴دهم درصد بوده است، در برخي سال‌ها ۷ دهم درصد و برخي سال‌ها ۱.۵ درصد اما دولت سيزدهم در سال نخست فعاليت خود ۴درصد رشد اقتصادي داشته است و اين رشد در سه ماهه اول ۱۴۰۲ به ۷ درصد رسيده است.جمله معروف ما مي‌توانيم شعار دولت است. آينده پيش روي درخشان و اميدوار‌كننده است . آيت‌الله رييسي با اشاره به اينكه در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱ميليون تن گندم از كشاورزان خريداري شد و سال قبل اين عدد ۷ ميليون تن بود، ادامه داد: دو درصد افزايش توليد كالاهاي اساسي در كشور را شاهد هستيم، اين‌ نشان از برنامه‌دار بودن دولت است. كشت قراردادي در اين دولت كليد خورده است. آبرساني زيرسطحي در اين دولت آغاز شده است.
رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: هروقت به اين موضوع برسيم كه يك مديري در جايي ضرورت دارد تغيير كند، بدانيد كوچك‌ترين تأملي نخواهيم كرد و به سرعت او را جابه‌جا خواهيم كرد. اين ادعا نيست در اين دو سال عمل كرديم در سطوح مختلف هر جا احساس كرديم كارآمدي او دچار آسيب شده او را جابه‌جا كرديم. اين موضوع برخلاف دولت‌هاي پيشين است كه مي‌گفتند فلان مسوول جزو فلان حزب، گروه و ... است يا فلان شخص او را سفارش كرده است.

ارسال نظر