روزهاي خوش بورس رسيد؟

۱۴۰۲/۰۹/۱۵ - ۰۲:۰۲:۲۱
کد خبر: ۳۰۲۳۷۰
روزهاي خوش بورس رسيد؟

همانطور كه شاهد بوديم بازارسرمايه از آبان سال گذشته تا به امروز يك دوره 6ماهه در مسير رشد و سپس در هفت ماهه دوم در محدوده بالاي دوميليون واحد تثبيت خوبي انجام داد و با موج اخبار مثبت در روزهاي اخير در ارتباط با تجديد ارزيابي دارايي‌ها و ديگر موارد، منجر شد تا بازار سرمايه در مقابل ديگر بازار‌هايي كه با سياست‌هاي كنترل تورم و... در ركود قرار گرفته‌اند مورد استقبال سرمايه‌گذاران قرار گيرد كه منجر به ثبت بيشترين ارزش معاملات از ابتداي تابستان گرديد.

نيلوفر اقوامي

همانطور كه شاهد بوديم بازارسرمايه از آبان سال گذشته تا به امروز يك دوره 6ماهه در مسير رشد و سپس در هفت ماهه دوم در محدوده بالاي دوميليون واحد تثبيت خوبي انجام داد و با موج اخبار مثبت در روزهاي اخير در ارتباط با تجديد ارزيابي دارايي‌ها و ديگر موارد، منجر شد تا بازار سرمايه در مقابل ديگر بازار‌هايي كه با سياست‌هاي كنترل تورم و... در ركود قرار گرفته‌اند مورد استقبال سرمايه‌گذاران قرار گيرد كه منجر به ثبت بيشترين ارزش معاملات از ابتداي تابستان گرديد.همچنين خالص جريان ورود نقدينگي به بازار سرمايه طبق آخرين آمار سنا نشان از آن مي‌دهد كه 15976ميليارد ريال پول، توسط حقيقي‌ها به كارگزاري‌ها وارد شده است و مجموع ورود پول توسط افراد حقيقي و حقوقي به كارگزاري‌ها 10159ميليارد ريال بوده است، به علاوه در روزهاي اخير شاهد خروج پول‌هاي سنگين از صندوق‌هاي درآمد ثابت و افزايش تقاضاي اعتبار از كارگزاري‌ها بوديم كه نكته‌اي مثبت در روند صعودي بازار مي‌باشد و ارزش دلاري بازار نيز افزايشي و به محدوده 186ميليارد دلار رسيد. اين نكته را نيز بايد اضافه كرد كه بازار سرمايه از سال  99 در مسير تثبيت اصلاح زماني به سر مي‌برد اما ساير بازارها پس از رشد‌هاي خود وارد فاز ركودي شده‌اند فلذا يكي از جذابيت‌هاي بازار سرمايه جاماندگي از رشد، نسبت به ساير بازارها و رسيدن سهم‌ها به نقاط جذاب و ارزنده براي سرمايه‌گذاري مي‌باشد، در ابتداي روند مسير صعودي ممكن است به دليل نااطميناني، بسياري از سرمايه‌گذاران روند پرقدرت و متداوم نباشد و پس از گذر زمان مناسب روند صعودي به تثبيت برسد و همچنين در روند‌هاي صعودي بسياري از نوسان‌گيران بازار سرمايه به دليل شناسايي سود اقدام به فروش دارايي‌هاي خود مي‌كنند فلذا عرضه‌هاي كوتاه‌مدت در روند‌هاي صعودي و در نزديكي به مقاومت‌هاي پيش روي بازار امري طبيعي مي‌باشد كه بايد ديد كلي را به روند داشته باشيم. بازارسرمايه در محدوده بالاي دو ميليون واحد تثبيت زماني خوبي را ثبت كرد و به نظر مي‌رسد با حفظ اخبار مثبت شركت‌ها خصوصا شركت‌هاي بزرگ بازار كه با خبر تجديد ارزيابي دارايي‌هاي خود كمك‌كننده روند صعودي بازار خواهند بود ديگر شركت‌ها نيز مي‌توانند با اخبار متدام به بازار كمك كنند. اگر بخواهيم به تجديد ارزيابي دارايي‌ها نگاه دقيق‌تري بيندازيم به‌طور كلي تجديد ارزيابي دارايي به معني به‌روزرساني ارزش دفتري دارايي‌ها مي‌باشد چراكه شركت‌ها دارايي‌هاي خود را برمبناي بهاي تمام شده ثبت مي‌كنند و در كشور تورمي با تجديد ارزيابي دارايي‌ها مي‌توانيم به كاهش فاصله ارزش بازار شركت‌ها نسبت به ارزش دفتري آنها اشاره كنيم كه به تحليل بهتر صورت‌هاي مالي كمك مي‌كند. 

 به‌طور مثال شركتي با دارايي زمين كه 100برابر كمتر از ارزش روز دارايي خود در گزارشات بر مبناي بهاي تمام شده به ثبت رسانده است، با تجديد ارزيابي به قيمت كارشناسي درج نموده و كمك شاياني به تحليل بهتر مي‌نمايد. اين امر مي‌تواند از محل‌هاي مختلف صورت گيرد به مانند اينكه شركت‌هاي هلدينگ و سرمايه‌گذاري مي‌توانند از سرفصل سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت خود انجام دهند يا شركت‌هايي كه دارايي‌محور هستند مي‌توانند از سرفصل دارايي‌هاي ثابت خود همچون زمين و ساختمان اقدام نمايند و يا شركت‌هايي كه سرمايه‌گذاري در سهام ديگر شركت‌ها انجام مي‌دهند و مي‌توانند از محل سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت اقدام نمايند. برخي از شركت‌ها همچون گروه بانك و خودرو از محدوديت 5ساله تجديد برخوردار هستند و بايد ديد چه تصميمي در اين زمينه گرفته خواهد شد. اگر اين محدوديت رفع گردد مي‌تواند كمك‌كننده بيشتري در رالي صعودي بازار سرمايه باشد. در مجموع هميشه اشاره كرده‌ام بازار سرمايه در اين محدوده‌ها ارزنده مي‌باشد و باچينش سبد بورسي مناسب و صبوري و پايبندي به فرهنگ سهامداري مي‌توانيم پاداش سرمايه‌گذاري خود را به صورت مستمر دريافت  نماييم.

ارسال نظر