بورس نيازمند احتياط براي ورود

۱۴۰۲/۰۹/۱۵ - ۰۱:۵۹:۴۹
کد خبر: ۳۰۲۳۶۷
بورس نيازمند احتياط براي ورود

سازمان بورس چراغ سبز بزرگي به شركت‌ها براي شفاف‌سازي ارايه داده و شركت‌ها و ناشران نيز بايد در كدال اين موضوع را شفاف و روشن بيان كنند با گذر زمان صف‌بندي شركت‌ها در تجديد و اطلاع‌رساني‌هاي كدال روشن‌تر شده و باعث خواهد شد بازار نيز اين موضوع را با دقت بيشتري مورد تجزيه و تحليل قرار دهد. پس از اين بايد چشم به كدال و رويدادهاي آن و همچنين اطلاع‌رساني دقيق و درست و حساب شده شركت‌ها داشت تا مسير تجديد را براي بازار شفاف‌تر كند.

سازمان بورس چراغ سبز بزرگي به شركت‌ها براي شفاف‌سازي ارايه داده و شركت‌ها و ناشران نيز بايد در كدال اين موضوع را شفاف و روشن بيان كنند با گذر زمان صف‌بندي شركت‌ها در تجديد و اطلاع‌رساني‌هاي كدال روشن‌تر شده و باعث خواهد شد بازار نيز اين موضوع را با دقت بيشتري مورد تجزيه و تحليل قرار دهد. پس از اين بايد چشم به كدال و رويدادهاي آن و همچنين اطلاع‌رساني دقيق و درست و حساب شده شركت‌ها داشت تا مسير تجديد را براي بازار شفاف‌تر كند.

به گفته سارا فلاح ارزش معاملات خرد سهام بالاتر از آمار شش ماهه گذشته شده است، در واقع در دو روز گذشته خروج پول از صندوق‌هاي درآمد ثابت به حدود ۲ هزار ميليارد تومان رسيده كه نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران معتقدند كه بازدهي بازار سهام بيشتر از صندوق‌هاي درآمد ثابت خواهد بود.

اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه حجم معاملات در دومين روز كاري هفته به حدود ۸.۵ هزار ميليارد تومان رسيد و اين نشان‌دهنده آغاز روندي جديد در بورس است، گفت: در حال حاضر اخبار مثبت درباره تجديد ارزيابي‌ها منجر به ورود پول حقيقي به بازار شده به‌طوري كه تراز ورود پول به ۶ هزار ميليارد تومان رسيده است.

او با تاكيد بر اينكه چرخش رشد از نمادهاي كوچك به سمت نمادهاي بزرگ‌تر بود، افزود: در روز يكشنبه رشد شاخص كل بورس بسيار بيشتر از شاخص هم وزن بود و همين موضوع منجر به تشكيل صف خريد براي برخي نمادهاي بورسي بزرگ شد.

فلاح با بيان اينكه ارزش معاملات خرد سهام بالاتر از آمار شش ماهه گذشته شده است، اظهار كرد: در دو روز گذشته خروج پول از صندوق‌هاي درآمد ثابت به حدود ۲ هزار ميليارد تومان رسيده است كه نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران معتقدند كه بازدهي بازار سهام بيشتر از صندوق‌هاي درآمد ثابت خواهد بود.

در حال حاضر تجديد فقط به هلدينگ‌ها و سرفصل سرمايه‌گذاري بلندمدت محدود نشده و شركت‌ها مي‌توانند از محل زمين و هر دارايي غير استهلاك‌پذير افزايش سرمايه را اعمال كنند بنابراين تكليف بازار و سهامداران تا حدودي مشخص شده كه به دنبال چه گزينه‌هايي بايد باشند يعني شركت‌هايي كه زمين دارند يا مهلت آنها تمام شده و اصلاً افزايش سرمايه ندادند و هلدينگ‌هايي كه در سرفصل سرمايه‌گذاري بلندمدت قابليت تجديد دارند و همچنين شركت‌هايي كه در دل خود سهم‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي مختلف را داشته قابليت تجديد كردن آن را دارند گزينه‌هاي اصلي اين ماجرا بود و تجديد پيش رو مي‌تواند شامل آنها شود نكته ديگر اينكه طبق بودجه شركت‌هايي كه تجديد كنند از ماليات معاف مي‌شوند باعث شكل‌گيري پيشران قوي براي بازار شده است كه گروه خودرو و بانك ليدر اين ماجرا خواهند بود.

يعني در سال ۱۴۰۳ صنايع و شركت‌هايي كه حتي كمتر از ۵ سال گذشته سراغ تجديد رفتند باز هم مي‌توانند با معافيت مالياتي موضوع را انجام دهند كه خبر بسيار مهمي براي دو گروه پيشران و محرك قوي بازار يعني خودرو و بانك است.

 

داستان تجديد و سيگنال بازار سهام

از طرف ديگر افشاي فساد ارزي درباره بازار چاي هم در كنار موضوع بلوكه شدن ۶ ميليارد دلار ارز ايران در قطر باعث شده بازار ارز هم آماده يك روند صعودي شود. در واقع در مورد موضوع نرخ ارز شكاف عجيب تراز تجاري و تقويت واردات به جاي صادرات خود به خوبي نشان‌دهنده همين سياست است دلارهاي صادراتي كه مي‌تواند صرف افزايش ثروت جمعي و حتي افزايش ماليات و درآمد دولت شود به جيب رانتخواران سرازير مي‌شود و اثر آن بر بازار شركت‌هاي ريالي جز افزايش هزينه و كاهش سود سهامداران نيست. در واقع دولت و مردم به عنوان صاحبان شركت‌ها و صنايع بزرگ، شركت‌ها و ... همه كساني هستند كه در اين موضوع آسيب مي‌بينند.

محمود مرادي معتقد است كه ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته ۲ برابر شده است، از طرف ديگر سرانه‌هاي خريد ۲۶ ميليون تومان و سرانه‌هاي فروش ۲۹ ميليون تومان است و اين موضوع در نتيجه رشد سهام‌هاي خاص تحت تاثير تجديد ارزيابي است، به عبارت ديگر سهامداران برخي نمادهاي خود را مي‌فروشند تا نمادهاي داراي تجديد ارزيابي را بخرند

اين كارشناس بازار مالي با اشاره به اينكه در حال حاضر خروج پول از صندوق‌هاي درآمد ثابت به معني ورود پول به بازار طلا و بازار سهام است، اظهار كرد:؛ نرخ دلار و تورم در ماه‌هاي پاياني و سال بعد رشد سود شركت‌ها و تحولات آنها را رقم مي‌زند و موجب جريان پول ادامه‌دهنده در مسير رشد قيمت‌ها باشد.

او با بيان اينكه در حال حاضر با وجود رشد سرانه‌هاي فروشنده قوي‌تر است، افزود: تا روز شنبه رشد شاخص هم وزن بهتر بود اما بعد از انتشار خبر تجديد ارزيابي معاملات تغيير كرده است و به نظر نمي‌رسد كه اگر يك روز هم بازار منفي شد تغييري در روند ايجاد كند.

مرادي با اشاره به اينكه ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته ۲ برابر شده است، اظهار كرد: سرانه‌هاي خريد ۲۶ ميليون تومان و سرانه‌هاي فروش ۲۹ ميليون تومان است و اين موضوع در نتيجه رشد سهام‌هاي خاص تحت تاثير تجديد ارزيابي است، به عبارت ديگر سهامداران برخي نمادهاي خود را مي‌فروشند تا نمادهاي داراي تجديد ارزيابي را بخرند.

اين كارشناس بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه حجم معاملات صندوق‌هاي بازار تا ۴ برابر افزايش يافته است، اظهار كرد: در حال حاضر گروه بانكي و چند رشته اي‌ها و برخي نمادهاي فلزات تحت تاثير افزايش سرمايه روندي صعودي آغاز كرده‌اند.

دو سري اخبار و تحولات در بازار در جريان است كه هر دو بر محور و پايه تجديد مي‌چرخند و اين دو موضوع روند بازار را مي‌تواند تغيير دهد اما قبل از هر چيز مطابق روال هميشه ابتدا اشاره كنيم و به اين بپردازيم كه چه اتفاقات و رويدادهايي در اين هفته در انتظار بازار است به نظر رويدادهاي مهم بازار تمركزش از دنياي سياست كمتر و به سمت تحولات كدالي و اقتصادي بيشتر شده است.

ارزندگي سهام با تركيبي از اين سه عامل ايجاد مي‌شود و تجديد ارزيابي دارايي‌ها نمي‌تواند در ميان مدت و بلندمدت عاملي براي حفظ شرايط بازار شود و بايد تكيه بر جريان نقدينگي و همچنين ارزندگي زده شود. قطعاً انتخاب بين سهم‌هاي زيان ده با قيمت پايين و سهم‌هاي سودآور با قيمت پايين انتخاب جالب و جذابي خواهد بود و پس از برابر شدن شرايط تا حدودي گرايش بازار به نظر بر سهم‌هاي محدوده قيمت اسمي كه سودآور باشند بيشتر مي‌شود و اين نكته‌اي است كه از بعد معاملاتي و بازاري كم كم مورد بررسي و توجه قرار مي‌گيرد. هفته پرتراكنشي پيش رو داريم كه مهم‌ترين محرك كوتاه‌مدت آن بحث تجديد ارزيابي دارايي‌هاست. احتمالا اين هفته بالاترين هيجان مثبت چند ماه اخير را داشته باشد. هفته‌هايي كه هيجاني است و ارزش معاملات نيز بالاست براي اكثر تريدرها خوشايند است اما اگر حركت اشتباهي بزنيم و هيجان فروكش كند، آن موقع جبران آن بسيار زمان بر خواهد شد.

ارسال نظر