آلودگي هوا راه تنفس كلان‌شهرهاي كشور را همچنان بسته است

سيطره دود بر هواي پايتخت تا ظهر فردا

۱۴۰۲/۰۹/۱۴ - ۰۱:۲۷:۰۷
کد خبر: ۳۰۲۳۰۸

بر اساس اعلام اداره كل هوانشاسي استان با توجه به عدم وزش باد قابل ملاحظه، شرايط براي انباشت ذرات آلاينده هوا مهياست. از اين رو كاهش كيفيت هوا در سطح استان و افزايش غلظت آلاينده‌ها در نواحي شهري و پرتردد، تا ظهر چهارشنبه (۱۳ تا ۱۵ آذر) مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره كل هوانشاسي استان با توجه به عدم وزش باد قابل ملاحظه، شرايط براي انباشت ذرات آلاينده هوا مهياست. از اين رو كاهش كيفيت هوا در سطح استان و افزايش غلظت آلاينده‌ها در نواحي شهري و پرتردد، تا ظهر چهارشنبه (۱۳ تا ۱۵ آذر) مورد انتظار است. بر اساس اين گزارش، ساير كلان‌شهرهاي كشور نيز به دليل پايداري جو، همچنان گرفتار آلودگي هوا خواهند بود. در اين ميان، مسوولان همچنان بر تكذيب «مازوت سوزي» در نيروگاه‌هاي برق اصرار دارند، از جمله عليرضا فخاري، استاندار تهران گفته تاكنون گزارش موثقي از مازوت سوزي در نيروگاه‌هاي تهران نداشته‌ايم.

 

مازوت‌سوزي، فضاسازي رسانه‌اي است

به گزارش ايسنا، فخاري در تشريح انتشار اخباري مبني بر استفاده از مازوت در نيروگاه‌هاي تهران گفت: تاكنون خبر موثقي مبني بر استفاده از مازوت در نيروگاه‌ها نداشتيم. وي تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد در اين خصوص كمي فضاسازي شده است همه مراكز توليد انرژي به ويژه نيروگاه‌ها سوخت دوگانه دارند اما هنوز به شرايط حاد براي عدم استفاده از سوخت گاز نرسيده‌ايم و به نظر مي‌رسد كمي فضاسازي غير واقعي در برخي رسانه‌ها انجام شده است.

 

تداوم آلودگي هوا در تهران

تا ظهرچهارشنبه

بر اساس بررسي نقشه‌هاي پيش‌يابي و تحليل الگوهاي همديدي وضعيت جوي استان تهران طي دو روز آينده آسماني صاف تا قسمتي ابري گاهي با وزش ملايم باد در ارتفاعات گاهي وزش متوسط باد پيش‌بيني مي‌شود. با توجه به استقرار جوي پايدار و عدم وزش باد قابل ملاحظه، شرايط براي انباشت ذرات آلاينده هوا و افزايش غبار مهياست. از اين رو كاهش كيفيت هوا در سطح استان و افزايش غلظت آلاينده‌ها در نواحي شهري و پرتردد، از امروز تا ظهر چهارشنبه (۱۳ تا ۱۵ آذر) مورد انتظار است. از عصر چهارشنبه تا جمعه (۱۵ تا ۱۷ آذر) با گذر موجي از استان رخداد ناپايداري‌هايي به‌شكل افزايش ابر، وزش باد و بارش پراكنده، در بعضي نواحي گاهي رگبار باران مورد انتظار است كه بهبود كيفيت هوا در اين مدت را در پي دارد. در بعضي ساعت‌هاي پنجشنبه و جمعه وزش باد شديد در نيمه‌جنوبي و نواحي غربي پيش‌بيني مي‌شود. همچنين از چهارشنبه تا پنجشنبه كاهش نسبي دما در سطح استان تهران مورد انتظار است. آسمان تهران در
سه شنبه (۱۴ آذر) صاف وغبارآلود و گاهي وزش باد ملايم با حداقل دماي ۶ و حداكثر دماي ۱۹ درجه سانتيگراد و طي چهارشنبه (۱۵ آذر) كمي ابري و غبار محلي، از بعد از ظهر نيمه‌ابري و گاهي وزش باد با حداقل دماي ۷ و حداكثر دماي ۱۶ درجه سانتيگراد پيش‌بيني مي‌شود.

 

آلودگي هوا در كلان‌شهرها

سازمان هواشناسي كشور نيز در اطلاعيه‌اي با اشاره به تداوم جو پايدار در اغلب مناطق و آلودگي در كلان‌شهرها، اعلام كرد: اواخر وقت سه شنبه با شمالي شدن جريانات بر روي درياي خزر، در استان‌هاي ساحلي خزر بارش پراكنده و كاهش نسبي دما رخ مي‌دهد. به گزارش ايرنا، سازمان هواشناسي اعلام كرد: بر اساس تحليل آخرين نقشه‌هاي پيش يابي هواشناسي، طي دو روز آينده در غالب مناطق كشور جوي آرام و پايدار حاكم است كه اين وضعيت در كلان‌شهرها سبب افزايش و تداوم آلاينده‌هاي جوي خواهد شد. اين سازمان همچنين از آغاز بارش‌ها در نوار شمالي از اواخر سه شنبه خبر داد و اعلام كرد: اواخر وقت سه شنبه با شمالي شدن جريانات روي درياي خزر، در استان‌هاي ساحلي خزر بارش پراكنده و كاهش نسبي دما رخ مي‌دهد. چهارشنبه تا جمعه در سواحل درياي خزر و پنجشنبه علاوه بر مناطق ياد شده در ارتفاعات البرز، شمال غرب و برخي مناطق غرب كشور، بارش پراكنده كاهش رعد و برق و وزش باد پيش‌بيني مي‌شود.هواشناسي همچنين اعلام كرد: از بعد از ظهر چهارشنبه، درياي خزر مواج و متلاطم است.

 

هشدار ۲ روزه به پايتخت‌نشين‌ها

ورزش نكنيد!

در اين حال، رييس فدراسيون پزشكي ورزشي ضمن هشدار نسبت به انجام فعاليت‌هاي ورزشي در فضاي باز به دليل كاهش چشمگير كيفيت هوا، گفت: توصيه اين است كه در شرايط جوي‌ اينچنيني، مسابقات ورزشي در فضاي باز برگزار نشود و افراد از انجام فعاليت بدني در فضاي باز پرهيز و به ورزش كردن در منازل و سالن‌هاي سرپوشيده، مبادرت كنند. به گزارش ايسنا، بر اساس بررسي نقشه‌هاي پيش‌يابي و تحليل الگوهاي همديدي وضعيت جوي استان تهران طي پنج روز آينده آسماني صاف تا قسمتي ابري، گاهي با وزش ملايم باد پيش‌بيني مي‌شود و با توجه به ماندگاري هواي پايدار و عدم وزش باد قابل ملاحظه، آلودگي انباشت ذرات آلاينده هوا و افزايش غلظت آلاينده‌ها در نواحي شهري و پرتردد و روند كاهش كيفيت هوا در سطح استان به‌ويژه تا صبح چهارشنبه (۱۵ آذر) مورد انتظار است. بر اساس اعلام اداره كل هواشناسي استان تهران روز پنجشنبه (۱۶ آذر) با نزديك شدن سامانه و بروز ناپايداري ضعيف در بيشتر نواحي استان افزايش ابر، وزش باد و بارش پراكنده دور از انتظار نيست. در همين رابطه غلامرضا نوروزي، رييس فدراسيون پزشكي ورزشي در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن هشدار به افرادي كه قصد دارند طي دو تا سه روز آينده در فضاي باز ورزش كنند، اظهار كرد: از تبعات تنفس ذرات معلق كم‌تر از ۱۰ ميكرون به بيماري‌هاي قلبي و ريوي، كاهش سيستم ايمني بدن در مقابل بيماري‌ها، از بين رفتن بافت‌هاي ريه، آسم كودكان، مرگ و مير زودرس و سرطان مي‌توان اشاره كرد. وي افزود: در وضعيت آب‌وهوايي نامناسب و كاهش كيفيت هوا به موجب آلودگي انباشت ذرات آلاينده هوا و افزايش غلظت آلاينده‌ها در نواحي شهري بر برگزار نكردن مسابقات ورزشي و ورزش در فضاي باز تاكيد مي‌شود.

 

ضرورت انجام فعاليت بدني در منزل

رييس فدراسيون پزشكي ورزشي بيان كرد: بر اين اساس به افراد توصيه مي‌شود كه در فضاي باز از انجام ورزش پرهيز كنند و اگر قصد انجام تمرين ورزش و فعاليت بدني دارند در منزل يا سالن‌هاي سرپوشيده اين مساله را مدنظر قرار دهند، همچنين در صورتي كه قرار است مسابقه ورزشي برگزار شود، بهتر است در راستاي لغو آن و برگزاري آن در موعد زماني ديگري اقدام كرد تا سلامت ورزشكاران با خطر مواجه نشود.

ارسال نظر