دبيركل انجمن كشتيراني و خدمات وابسته: هند تمايلي به توسعه كريدور شمال-جنوب ندارد

تمايل اعراب خليج‌فارس به كريدور شمال‌-جنوب

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۰۱:۰۲:۲۹
کد خبر: ۳۰۲۲۴۲
تمايل اعراب خليج‌فارس به كريدور شمال‌-جنوب

يك مقام مسوول سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به مذاكرات با كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس براي استفاده از كريدور شمال‌-جنوب و ابراز تمايل آنها براي توسعه اين كريدور گفت: به‌دنبال تبديل ايران به پل ارتباطي شمال و جنوب هستيم. در عين حال، دبيركل انجمن كشتيراني و خدمات وابسته اعلام كرد: هند تمايلي به توسعه اين كريدور ندارد.

يك مقام مسوول سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به مذاكرات با كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس براي استفاده از كريدور شمال‌-جنوب و ابراز تمايل آنها براي توسعه اين كريدور گفت: به‌دنبال تبديل ايران به پل ارتباطي شمال و جنوب هستيم. در عين حال، دبيركل انجمن كشتيراني و خدمات وابسته اعلام كرد: هند تمايلي به توسعه اين كريدور ندارد. خسرو سرايي، مديركل امور لجستيكي و جذب سرمايه‌گذاري سازمان بنادر و دريانوردي در نشست خبري همايش بين‌المللي اقتصاد دريامحور ايران با محوريت كريدور شمال‌-جنوب در پاسخ به پرسش تسنيم در خصوص آخرين وضعيت مذاكره با برخي كشورها براي سرمايه‌گذاري در كريدور شمال‌-جنوب ايران، اظهار كرد: با توجه به اينكه يكي از اولويت‌هاي دولت سيزدهم توسعه روابط با كشورهاي همسايه است، مذاكراتي را با كشورهاي عرب خليج‌فارس انجام داده‌ايم. اين كشورها خواستار استفاده از قلمرو ايران براي دسترسي به كشورهاي شمالي هستند. وي ادامه داد: همزمان مذاكراتي با روس‌ها انجام شده تا ايران به عنوان پل ارتباطي شمال و جنوب عمل كند، گرچه كريدور شمال‌-جنوب محدود به اين كشورها نيست.

وي افزود: گفت‌وگو و مذاكرات جذب سرمايه‌گذاري با كشورهاي عرب خليج فارس در حال انجام است كه ترجيح مي‌دهيم تا زماني كه نهايي نشده آن را اعلام نكنيم. به گزارش تسنيم، مديركل امور لجستيكي و جذب سرمايه‌گذاري سازمان بنادر و دريانوردي با تاكيد براينكه بايد حمل و نقل ترانزيتي را در كشور پيگيري كنيم در خصوص حضور هندي‌ها در بندر چابهار گفت: حضور هند در فاز يك توسعه بندر چابهار مانع حضور ساير كشورها در فازهاي توسعه‌اي اين بندر نيست. نقش هند و روسيه در كريدور شمال‌-جنوب كاملا به تسهيلاتي بستگي دارد كه ايران براي آنها فراهم مي‌كند. سرايي با اشاره به اينكه امروز بحثي تحت عنوان جنگ كريدورها مطرح است، اضافه كرد: مطمئنا هر چه در كريدور شمال‌-جنوب بتوانيم تسهيلات فراهم كنيم تمام كشورهاي ذي نفع ترجيح مي‌دهند از اين مسير تردد داشته باشند.در اين راستا هماهنگي‌هاي خوبي بين دستگاه‌هاي دولتي و بخش خصوصي شكل گرفته است. وي يادآور شد: ترانزيت در كشورهاي همسايه در بالاترين سطح پيگيري مي‌شود تا اگر نياز به همواره‌سازي مسير به لحاظ ديپلماسي وجود داشته باشد، انجام شود. از سوي ديگر ترانزيت يك موضوع چند وجهي است كه نيازمند هماهنگي‌هاي زيادي است و بخش خصوصي مي‌تواند نقش بالايي در اين موضوع داشته باشد.

 

هند تمايلي به توسعه

كريدور شمال-جنوب ندارد

در اين حال، مسعود پل مه، دبيركل انجمن كشتيراني و خدمات گفت: هند تمايلي به توسعه اين كريدور ندارد.

پل‌مه در نشست خبري همايش بين‌المللي اقتصاد دريامحور ايران با محوريت كريدور شمال-جنوب اظهار كرد: همايش مذكور با همكاري مستقيم سازمان بنادر و دريانوردي، اتاق ايران، بخش خصوصي و وزارت امور خارجه براي معرفي ظرفيت‌هاي داخلي كشور در كريدور شمال-جنوب به ذي‌نفعان برگزار خواهد شد. وي با يادآوري اينكه سال گذشته نشست بررسي فرصت‌ها و چالش‌هاي بندر چابهار در افق كريدور شمال-جنوب را در چابهار برگزار كرديم، افزود: در اين نشست 150 -شخص-موثر تجاري از بخش خصوصي و 70 مسوول مستقيم از سازمان‌هاي دولتي در حوزه مرتبط حضور داشتند. وي تصريح كرد: در اين همايش موضوعات متعدد اين بخش احصا و به استحضار مسوولان امر رسيد. برخي از اين مسائل اجرايي شده و اميدواريم با توجه به اهميت بندر چابهار ساير مسائل نيز با هدف توسعه كريدور شمال-جنوب اجرايي شود. دبيركل انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران با اشاره به محورهاي برگزاري همايش اقتصاد دريامحور ايران، گفت: كريدور شمال-جنوب و نقش آن در تسهيل تجارت بين‌المللي و افزايش كارايي حمل‌ و نقل تركيبي و بين وجهي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي، سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك و همكاري‌هاي منطقه‌اي در قالب در عملكرد كريدور شمال-جنوب با بهره‌گيري از ظرفيت‌ سازمان همكاري‌هاي شانگهاي و گروه بريكس، حمل‌ونقل ريلي زمينه‌ساز تنوع و توسعه مبادلات تجاري در كريدور شمال-جنوب، حمل‌ونقل جاده‌اي نقطه قوت كريدور شمال-جنوب، بندر چابهار دروازه‌اي جديد براي ارايه خدمات چندوجهي كريدور شمال-جنوب، بنادر پيشران ارزش‌افزوده زنجيره تامين و افزايش سهم ايران در حمل‌ونقل دريايي و ترانزيت در شبكه حمل‌ونقل تركيبي كريدور شمال-جنوب، نقش دولت‌ها در حكمراني براي توسعه پايدار اقتصادي، تنظيم‌گري قوانين و تسهيل‌گيري و مانع‌زدايي از فعاليت‌هاي لجستيكي كريدور شمال-جنوب از جمله محورهاي برگزاري همايش مذكور هستند.

پل‌مه با بيان اينكه انتظار داريم سازمان‌هاي تحت نظارت وزارت راه وشهرسازي كه مسووليت مُدهاي مختلف حمل‌ونقل را بر عهده دارند همكاري همه‌جانبه‌اي براي برگزاري اين همايش داشته باشند در پاسخ به پرسش تسنيم در خصوص خروجي همايش سال گذشته در بندر چابهار، گفت: يكي از نتايج همايش سال 1401 در چابهار، رقابتي شدن و تخفيف‌هاي بسيار خوب تعرفه‌هاي بندري بود. ضمن اينكه سازمان بنادر و دريانوردي براي تسهيل حضور بخش خصوصي تا 75 درصد در تعرفه‌هاي بندري تخفيف ارايه مي‌كند. وي گفت: به همين دليل مسيرهاي جديدي از مبدا و مقصد چابهار برقرار شده است، خوشبختانه بيش از سهمي كه در سال گذشته در حوزه بندر و دريا ابتياع شده بود فعاليت‌ها انجام مي‌شود. وي اضافه كرد: بخشي از تخفيف‌ها در گذشته برقرار بوده كه براي اعمال آن بايد افراد متقاضي مي‌شدند. پس از نشست چابهار و احصا مشكلات، سازمان بنادر و دريانوردي در حوزه‌هاي مختلف تجديدنظر كرد و براي چابهار به عنوان الگوي پيشرو تخفيفات بيشتري را در نظر گرفتند. وي همچنين با اشاره به عدم همكاري هند و روسيه در توسعه كريدور شمال-جنوب اظهار كرد: در سال 2022 ميلادي روسيه 841 ميليون تن بار «دريا برد» داشته كه تقريباً يك درصد از كريدور شمال-جنوب به‌ويژه از مسير دريا حمل شده است. بايد اين مساله را واكاوي كنيم؛ هدف از برگزاري همايش اين است كه اساسا آيا دست‌اندركاران بخش خصوصي و دولتي در ايران از مسووليت‌هايي كه بر عهده داشته‌اند خوب استيفا كرده‌اند كه صاحبان كالا تمايلي براي انتقال بار از قلمرو ايران نداشته‌اند. وي ادامه داد: يا اينكه به دليل نقصان در دريافت ارتباط و اطلاعات براي طرف خارجي، اين اتفاق افتاده است.

ارسال نظر