«تعادل» اثر بازارها بر بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

فرش سبز بورس براي سهامداران

۱۴۰۲/۰۹/۱۲ - ۰۲:۰۱:۵۱
کد خبر: ۳۰۲۱۸۴
فرش سبز بورس براي سهامداران

هفته گذشته بازار سرمايه با بازدهي مثبت بسته شد و شروع هفته جديد نيز براي بورس خوب بود و شاخص كل توانست در اين روز سبزپوش شود. تالار شيشه‌اي در ادامه عملكرد خود طي هفته اخير توانست بازدهي خوبي را در اولين روز هفته رقم بزند. كارشناسان عقيده دارند كه برخلاف اخبار منفي بازار در اين هفته وضعيت خوبي را پشت سر خواهد گذاشت.

هفته گذشته بازار سرمايه با بازدهي مثبت بسته شد و شروع هفته جديد نيز براي بورس خوب بود و شاخص كل توانست در اين روز سبزپوش شود. تالار شيشه‌اي در ادامه عملكرد خود طي هفته اخير توانست بازدهي خوبي را در اولين روز هفته رقم بزند. كارشناسان عقيده دارند كه برخلاف اخبار منفي بازار در اين هفته وضعيت خوبي را پشت سر خواهد گذاشت. بورس نيازمند اخبار مثبت و ورود پول جديد است و اين دو مولفه كنار يكديگر مسير بازار سهام را تغيير دهد. بسياري از كارشناسان بر اين عقيده هستند كه بازار سرمايه نسبت به ساير بازارهاي موازي مانند ارز، سكه، خودرو و مسكن پتانسيل بيشتري براي رشد دارد و مي‌تواند در آينده شرايط پررونقي را تجربه كند. به اعتقاد كارشناسان، يكي از عواملي كه همواره بر شرايط بازار سرمايه اثرگذار بوده است و آن را تحت ‌تاثير قرار مي‌دهد، نحوه سياستگذاري‌‌هاي اقتصادي و حتي سياسي در كشور است.

 

نفت سقوط كرد

در حال حاضر و براساس آمار جديد قيمت نفت روند كاهشي داشته است و فعالان حوزه اقتصادي عقيده دارند كه اگر روند كاهش قيمت نفت تقريبا يك هفته ادامه‌دار باشد آن زمان مي‌تواند روي بازارهاي مالي خصوصا بورس تاثير بگذارد.

بهاي معاملات نفت برنت با يك دلار و ۹۸ سنت معادل ۲.۴۵ درصد كاهش، در ۷۸ دلار و ۸۸ سنت در هر بشكه بسته شد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با يك دلار و ۸۹ سنت معادل ۲.۴۹ درصد كاهش، در ۷۴ دلار و هفت سنت در هر بشكه بسته شد. نفت برنت براي كل هفته، حدود ۲.۱ درصد و شاخص نفت امريكا بيش از ۱.۹ درصد كاهش داشت كه ششمين كاهش هفتگي متوالي بود. توليدكنندگان اوپك پلاس در نشستي كه پنجشنبه گذشته برگزار شد، توافق كردند حدود ۲.۲ ميليون بشكه در روز از عرضه خود را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، كاهش دهند و محدوديت عرضه ۱.۳ ميليون بشكه در روز كه به صورت يكجانبه توسط عربستان سعودي و روسيه انجام مي‌شود هم تمديد شد. كرگ ارلام، تحليلگر شركت OANDA در اين باره گفت: معامله‌گر ان اين خبر را به ديده بدبيني نگاه كردند. به نظر مي‌رسد معامله‌گران باور ندارند اعضاي اين گروه به محدوديت عرضه اعلام شده، پايبند باشند يا آن را كافي نمي‌دانند. توليدكنندگان اوپك پلاس كه بيش از ۴۳ ميليون بشكه در روز معادل بيش از ۴۰ درصد از عرضه جهاني، نفت توليد مي‌كنند، در واكنش به سقوط قيمت نفت از حدود ۹۸ دلار كه در اواخر سپتامبر مشاهده شده بود و با توجه به نگراني‌هايي كه نسبت به رشد اقتصادي و تقاضاي ضعيف‌تر براي نفت، مطرح است، سطح توليدشان را پايين‌تر مي‌آورند. جان ايوانز، تحليلگر شركت PVM گفت: اين كاهش توليد، سردرگمي كه هفته‌ها و ماه‌ها طول مي‌كشد تا بازار نفت حل كند را متوقف نخواهد كرد و تنها در صورتي مثبت خواهد بود كه داده‌هاي گزارش شده از سوي توليدكنندگان، واقعا معتبر باشند. كاهش توافق شده توسط اوپك پلاس، داوطلبانه است، بنابراين، هيچ تجديدنظر جمعي در اهداف توليد اوپك پلاس وجود ندارد. ماهيت داوطلبانه كاهش‌ها باعث ايجاد اين شك و ترديد شده است كه آيا توليدكنندگان به‌طور كامل آنها را اجرا مي‌كنند يا خير و بر چه اساس، اين كاهش‌ها ارزيابي مي‌شوند. در اين بين، جروم پاول، رييس فدرال رزرو امريكا، روز جمعه اظهار كرد: بانك مركزي با احتياط، روي نرخ‌هاي بهره حركت مي‌كند، زيرا ريسك‌ها، كم و بيش از حد در حال متعادل شدن هستند. نظرسنجي‌ها نشان داد سرمايه‌گذاران به نظاره فعاليت‌هاي توليدي جهاني نشسته‌اند كه در طول ماه گذشته، به دليل تقاضاي ضعيف، متزلزل ماند. روز جمعه، مذاكرات براي تمديد آتش بس يك هفته‌اي بين رژيم صهيونيستي و نيروهاي مقاومت فلسطين، بي‌نتيجه ماند و باعث از سرگيري جنگ در غزه شد. در نتيجه، قيمت نفت در ابتدا به دليل نگراني از مختل شدن عرضه خاورميانه در صورت تشديد جنگ، پشتيباني شد اما اين درگيري تاكنون، تاثير قابل توجهي بر جريان نفت در بازار جهاني نداشته است.

 

بدهي‌هاي دولت افزايش يافت

وزارت اقتصاد اعلام كرد: در پايان سال ۱۴۰۱ بدهي‌هاي دولت با هفت درصد رشد نسبت به پايان سال ۱۴۰۰ به ۱۲ هزار و ۴۷۶ هزار ميليارد ريال و بدهي‌هاي شركت‌هاي دولتي نيز با ۱۳ درصد رشد نسبت به پايان سال ۱۴۰۰، به ۱۸ هزار و ۹۰۷ هزار ميليارد ريال رسيده است. بدهي دولت از مبلغ ۱۱ هزار و ۶۲۵ هزار ميليارد ريال در پايان سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۱۲ هزار و ۴۷۶ هزار ميليارد ريال در پايان سال ۱۴۰۱ رسيده است كه در مجموع افزايش هفت درصدي را نشان مي‌دهد. بدهي شركت‌هاي دولتي نيز از مبلغ ۱۶ هزار و ۶۹۰ هزار ميليارد ريال در پايان سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۱۸ هزار و ۹۰۷ هزار ميليارد ريال در پايان سال ۱۴۰۱ رسيده است كه در مجموع افزايش ۱۳ درصدي را نشان مي‌دهد.

 

بازار از نگاه معاملات

در معاملات اولين روز كاري هفته يعني شنبه 11 آذر ماه، شاخص كل بورس تهران 27 هزار و 431 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 87 هزار و 777 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 8 هزار و 73 واحد در رقم 728 هزار و 718 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 280 واحدي به رقم 25 هزار و 591 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش هزار و 761 واحد به سطح 130 هزار و 912 واحد رسيد. روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي دومين روز مثبت شد و 140 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. در اين روز نماد وبصادر بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 43 ميليارد تومان بود. پس از وبصادر، نمادهاي قصفها، حكشتي، سفارس و خبنيان بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي وسالت، ذوب، شاوان، شستا و فملي تعلق داشت.

در اولين روز كاري هفته فولاد، فملي و ومعادن نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در مقابل سدشت، كنور و ثفارس از معدود نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي خاور، انتخاب و آريا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي تماوند، پارتا و وهور بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد خگستر بيشترين تراكنش را داشت و فولاد و شستا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فصبا، كروميت و خاور بيشترين تراكنش را داشتند. طي روز مذكور ارزش معاملات كل بازار سهام به 13 هزار و 279 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه هزارو 877 ميليارد تومان بود كه 14 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش يك درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 6 هزار و 360 ميليارد تومان رسيد كه دومين ركورد در پاييز امسال است. در معاملات اين روز نماد خاور بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 141 ميليارد تومان بود. پس از خاور، وبصادر بيشترين ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خودرو و بالبر در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام وبصادر با تعداد 530 ميليون و 266 هزار و 53 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به كرمان تعلق داشت. دو نماد خاور و خودرو نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 72 نماد صف خريد داشتند و 58 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 19 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 286 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 15 درصدي به 467 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر