معاون وزير كشاورزي مطرح كرد

زراعت چوب در بيش از ۱۱۵ هزار هكتار اراضي كشور تاكنون

۱۴۰۲/۰۹/۰۹ - ۰۱:۰۳:۴۸
کد خبر: ۳۰۲۰۳۸

معاون وزير جهاد كشاورزي از انجام زراعت چوب در حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار هكتار عرصه در كشور تاكنون خبر داد. عباسعلي نوبخت در همايش ملي زراعت چوب كه (۸ آذرماه) در دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده توسط سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري، در كل كشور از سنوات گذشته تا به حال حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار هكتار عرصه داريم كه در آن زراعت چوب انجام شده است.

معاون وزير جهاد كشاورزي از انجام زراعت چوب در حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار هكتار عرصه در كشور تاكنون خبر داد.
عباسعلي نوبخت در همايش ملي زراعت چوب كه (۸ آذرماه) در دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده توسط سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري، در كل كشور از سنوات گذشته تا به حال حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار هكتار عرصه داريم كه در آن زراعت چوب انجام شده است.
به گزارش ايسنا، وي افزود: با توجه به دستور اجراي طرح كاشت مردمي يك ميليارد درخت از شهريورماه سال گذشته و از آنجا كه ۱۵ اسفندماه سال گذشته نيز مقام معظم رهبري فرمودند هر ايراني بايد سه درخت بكارد؛ وزارت جهاد كشاورزي توانسته است ۲۴۸ ميليون و ۶۰۰ هزار اصله نهال توليد كند كه جاي تقدير دو تشكر دارد. در اين راستا، مردم و به ويژه بانوان در برخي مناطق به صورت خودجوش توانسته‌اند هر خانه روستايي را تبديل به نهالستان كنند.
معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: در طرح مردمي كاشت يك ميليارد درخت، اهداف مختلفي دنبال مي‌شود از جمله احيا و غني‌سازي عرصه‌ها و افزايش سرانه فضاي سبز و زراعت چوب.
وي با اشاره به برگزاري همايش ملي زراعت چوب عنوان كرد: بر اساس مطالعاتي كه از قبل انجام شده است، استان خوزستان در اين خصوص ظرفيت دارد و عرصه‌هاي بسيار مستعدي دارد و دانشگاه كشاورزي خوزستان، صنايع، استانداري و منابع طبيعي استان خوزستان در اين خصوص بسيار خوب كار كرده‌اند.
نوبخت ادامه داد: سهم استان خوزستان حدود ۲۵ تا ۲۶ ميليون اصله نهال است كه بايد در مدت چهار سال توليد كند. همچنين يك هزار و ۵۰۰ هكتار عرصه براي زراعت چوب در خوزستان در نظر گرفته است.
وي گفت: در سطح ملي با وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه داريم و روز شنبه، آغاز رسمي طرح كاشت نهال است و با حضور وزير آموزش و پرورش و جهاد كشاورزي در يكي از مدارس استان تهران آغاز به كار خواهد كرد. در اين طرح دانش‌آموزان تشويق مي‌شوند و مدارسي كه ظرفيت توليد نهال دارند به نهالستان تبديل مي‌شوند. دانش‌آموزان، تشكيل‌دهندگان هيات دولت و تمام قوا در آينده هستند.
رييس سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور خطاب به دانشجويان عنوان كرد: اگر خودباوري داشته باشيد، مسائل كارشناسي را در تمام مراحل زندگي سرلوحه قرار دهيد با ياري خدا مي‌توانيد ايران را بهتر از ما بسازيد.
وي با اشاره به شرايط اراضي و طبيعت كشور افزود: ايران داراي ۱۶۵ ميليون هكتار است اما از اين ميزان، ۱۲۵ ميليون هكتار در قلمرو فرسايش آبي و حدود ۳۰ ميليون هكتار نيز در قلمرو فرسايش بادي قرار دارد. همچنين ۱۱ اقليم از ۱۳ دنيا و پنج منطقه رويشي و بيش از ۸ هزار و ۴۰۰ گونه گياهي داريم كه بيشترشان خواص دارويي دارند. گرم‌ترين نقطه دنيا، بزرگ‌ترين تپه ماسه‌اي دنيا و كوچك‌ترين و بزرگ‌ترين پستاندار دنيا نيز در ايران وجود دارد. از نظر سازندهاي زمين‌شناسي هم نقاطي داريم كه در تمام جهان شايد يك يا دو نقطه مشابه داشته باشد.
نوبخت با تاكيد بر اينكه بايد براي زراعت چوب زمين در اختيار دانشجويان و فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مرتبط گذاشته شود تا به خودباوري برسند، عنوان كرد: زراعت چوب بايد تلفيقي بين صنعت و منابع طبيعي شود. صنايعي كه چوب مواد اوليه و ثانويه آنها است، تا حدود پنج شش سال پيش با ۵.۵ تا ۶ ميليون مترمكعب چوب كار مي‌كردند و در سال ۹۹ با ۹ ميليون و در ۱۴۰۱ با ۱۱ تا ۱۲ ميليون مترمكعب چوب كار كرده‌اند و اگر با تمام ظرفيت اسمي خود كار كنند به حدود ۱۶ ميليون مترمكعب چوب و فرآورده‌هاي چوبي نياز داريم.
وي با اشاره به مزاياي زراعت چوب گفت: اين زراعت ريسك‌ كمي دارد و مشتري آن هميشه وجود دارد. بر اساس آخرين بررسي‌هاي انجام‌شده توسط معاونت امور جنگل‌ها، حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار هكتار عرصه زراعت چوب داريم.
رييس سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور بيان كرد: در خوزستان نيز در طرح مردمي كاشت يك ميليارد درخت، ۲۹۰ هزار هكتار در نظر گرفته شده و كار بسيار بزرگي در حال انجام است و قابل تقدير است. البته اين كار را شما دانشجويان بايد انجام دهيد.
وي با اشاره به وجود ظرفيت‌هاي آبي و جنگي‌ در كشور عنوان كرد: هر هكتار جنگل‌هاي بلوط زاگرس به‌طور متوسط در سال يك هزار متر مكعب آب ذخيره و به تدريج آزاد مي‌كند و دشت‌هاي خوزستان، فارس و بوشهر از اين آب شيرين بهره مي‌برند. در زاگرس سالانه ۶ ميليارد مترمكعب يعني ۴۰ درصد آب كشور توليد مي‌شود. همچنين هر هكتار از جنگل‌هاي شمال كشور كه چهار عصر يخبندان نتوانسته است آن را از بين ببرد، هر سال يك هزار و ۵۰۰ مترمكعب آب ذخيره مي‌كند و سالانه ۳ ميليارد و ۶ ميليون مترمكعب آب در آن ذخيره مي‌شود.
نوبخت ادامه داد: از آنجا كه به اين پوشش درختان و جنگل‌ها نياز داريم، نمي‌توانيم از جنگل‌هاي خود براي صنعت بهره‌برداري كنيم بنابراين براي اينكه كشور در اين زمينه روي پاي خود بايستد، زراعت چوب از واجبات است.
وي بيان كرد: سالانه ۴۰۰ ميليارد مترمكعب بارش داريم؛ اگر اين يك ميليارد درخت را در كوير بكاريم براي هر درختي كه كاشته مي‌شود ۲۰۰ ليتر نياز است، يعني ۲۰۰ ميليون متر مكعب آب نياز است. چرا مي‌گويند نمي‌توانيم؟ پس چرا پاكستان و تركيه و اتيوپي و چين و عربستان چندين ميليارد درخت در حال كاشت دارند؟ چرا به ما مي‌گويند كه كشور خشك و نيمه‌خشك و در حال فنا شدن هستيم؟ مي‌شود كار كرد و ما بايد به اساتيد خود اطمينان كنيم.

ارسال نظر