كاهش ايمني جمعي و عدم رعايت پروتكل‌ها از دلايل افزايش ابتلای به آنفلوآنزا

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۰۲:۱۶:۳۲
کد خبر: ۳۰۱۹۷۱
كاهش ايمني جمعي و عدم رعايت پروتكل‌ها از دلايل افزايش ابتلای به آنفلوآنزا

دبير انجمن بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري ايران با اشاره به پيك ويروس آنفلوآنزا گفت: اين ويروس به ندرت در بزرگسالان ديده مي‌شود و در صورت مشاهده هم علائم بسيار خفيفي دارد اهميت اين ويروس در كودكان به ويژه كودكان زير ۵ سال است هر چقدر سن كودك كمتر باشد شدت بيماري بيشتر است همچنين در صورتي كه نوزاد نارس به دنيا آمده باشد يا از سيستم ايمني ضعيفي برخوردار باشد يا سن كمي داشته باشد به شكل شديد بيماري مبتلا مي‌شود.

دبير انجمن بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري ايران با اشاره به پيك ويروس آنفلوآنزا گفت: اين ويروس به ندرت در بزرگسالان ديده مي‌شود و در صورت مشاهده هم علائم بسيار خفيفي دارد اهميت اين ويروس در كودكان به ويژه كودكان زير ۵ سال است هر چقدر سن كودك كمتر باشد شدت بيماري بيشتر است همچنين در صورتي كه نوزاد نارس به دنيا آمده باشد يا از سيستم ايمني ضعيفي برخوردار باشد يا سن كمي داشته باشد به شكل شديد بيماري مبتلا مي‌شود.

«آميتيس رمضاني» افزود: در مورد بيماري تنفسي چه در افراد بالغ و چه در كودكان موضوعي كه وجود دارد اين است كه ما سه سال كرونا را پشت سر گذاشته‌ايم، در زمان پاندمي كرونا به دليل قرنطينه‌ها و ايزوله‌سازي كه صورت مي‌گرفت همچنين استفاده از ماسك و شست‌وشوي دست‌ها و… شيوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها باعث شده بود كه گردش ويروس‌هاي تنفسي در جامعه كمتر شود. او ادامه داد: رعايت اين شيوه‌نامه‌ها صرفا باعث كنترل بيماري كرونا نمي‌شد بلكه گردش همه ويروس‌هاي تنفسي كاهش پيدا مي‌كرد چراكه راه انتقال همه ويروس‌هاي تنفسي يكسان است يا از طريق تنفسي است يا از طريق تماس دست با سطوح آلوده و… است. بنابراين طي سه سال كرونا شيوع ويروس‌هاي تنفسي كاهش پيدا كرد. همچنين بدن ما ايمني دارد كه به آن ايمني جمعي يا گله‌اي گفته مي‌شود. در سال‌هاي پيش از كرونا به‌طور مكرر وقتي در فصل‌هاي پاييز و زمستان در معرض اين ويروس قرار مي‌گرفتيم ايمني نسبي در افراد ايجاد مي‌شد و آنتي‌بادي در بدن افراد افزايش پيدا مي‌كرد و اين تماس مكرر با افراد باعث مي‌شد كه به يك ايمني جمعي برسيم. در طول سه سال كرونا به دليل رعايت شيوه‌نامه‌ها تماس ما با ويروس‌هاي تنفسي به‌طور كامل قطع شد و در نتيجه ايمني جمعي بدن در همه كشورها و در دنيا كاهش پيدا كرد.

كرونا تبديل به

ويروس سرماخوردگي اميكرون شد

دبير انجمن بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري ايران تصريح كرد: بعد از اينكه كرونا از وضعيت اضطرار خارج شده و تقريبا به يك ويروس مانند سرماخوردگي به نام اميكرون تبديل شد كه هنوز هم وجود دارد، همچنين شيوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها كنار گذاشته شد، حالا پس از وضعيت اضطرار كرونا به يك بازگشت ويروس‌هاي تنفسي رسيديم و مقاومتي كه از طريق اجراي شيوه‌نامه‌ها در مقابل ويروس‌هاي تنفسي داشتيم از بين رفته و يك بازگشتي از انواع و اقسام ويروس‌هاي تنفسي با ميزان بيشتر را شاهد هستيم چراكه ايمني جمعي بدن ما نيز كاهش پيدا كرده است. رمضاني خاطرنشان كرد: از سال گذشته موارد زياد آنفلوآنزا را شاهد هستيم يعني اگر در سال‌هاي پيش از كرونا از شهريور و اواخر مهر به صورتي موردي افزايش آنفلوآنزا را داشتيم از سال گذشته تاكنون موارد آنفلوآنزا در پاييز و زمستان بيشتر از سال‌هاي قبل از كرونا است. در واقع هم پيك زودتر ايجاد مي‌شود هم تعداد افراد مبتلا افزايش پيدا كرده و همچنين شدت بيماري زياد است چراكه ما دوره‌اي را گذرانديم كه بدن اصلا با هيچ ويروسي در تماس نبوده است و اين موارد باعث شده است كه همانطور كه امسال هم مشاهده مي‌كنيم موارد مبتلا به آنفلوآنزا بسيار زياد است به ويژه در كودكان به دليل حضور در مدرسه و در يك فضاي بسته موارد ابتلا بالاست.

 

شيوع ويروس «آر اس وي» از اواخر آذر

اوتصريح كرد: آن چيزي كه وجود دارد اين است كه در حال حاضر با آنفلوآنزا مواجه هستيم اما كمي جلوتر كه برويم يعني در اواخر آذر و دي شيوع ويروس آراس‌وي را شاهد باشيم اين ويروس كودكان را درگير مي‌كند در واقع هرچقدر سن كودك كمتر باشد يا نوزاد نارس باشد شدت بيماري بيشتر خواهد بود. در سال گذشته نيز ويروس آراس‌وي يا ويروس سنسيشيال تنفسي در كودكان و نوزادان به‌شدت گزارش شده بود. امسال هم انتظار داريم كه موارد مبتلا افزايش پيدا كند. در حال حاضر يك تركيبي از انواع و اقسام ويروس‌هاي تنفسي را داريم كه اگر بخواهيم اين ويروس‌ها را با هم مقايسه كنيم آنفلوآنزا نسبت به حتي اميكرون در جايگاه بالاتري قرار دارد البته ويروس اميكرون و كرونا برخلاف ساير ويروس‌هاي تنفسي اينگونه نيست كه مختص پاييز وزمستان باشد بلكه هميشه وجود دارد، قبل از اين كرونايي كه ايجاد شد ما يك كروناي فصلي داشتيم كه در زمستان شايع مي‌شد و بسيار خفيف بود، مانند يك سرماخوردگي ساده بود و اذيت نمي‌كرد آن كروناي فصلي همچنان سرجاي خودش هست اميكرون هم كه وجود دارد اما آنفلوآنزا براي ما بسيار مهم‌تر است. دبير انجمن بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري ايران با بيان اينكه آنفلوآنزا بسيار اهميت دارد، خاطرنشان كرد: چراكه شدت علائمي كه آنفلوآنزا ايجاد مي‌كند خيلي بيشتر از اميكرون است در حال حاضر اميكرون بيشتر شبيه سرماخوردگي و با آبريزش بيني همراه است. اما آنفلوآنزا علائم باليني شديدي دارد و باعث بروز تب بالا، بدحالي در بيمار به ويژه كودكان مي‌شود و به اصطلاح كودك را از پا در آورده و بدحال مي‌كند. رمضاني در پاسخ به اين سوال كه آيا آنفلوآنزا باعث مرگ و مير مي‌شود، گفت: آنفلوآنزا به‌طور كل بيماري است كه نسبت به ساير ويروس‌هاي تنفسي شدت بيشتري دارد و معمولا در گروه‌هاي خاص يعني افرادي كه مبتلا به بيماري زمينه‌اي هستند وكودكان بين ۶ ماه تا ۲ سال شدت بيماري بيشتر است. اين افراد مستعد نوع شديد و پرعارضه آنفلوآنزا هستند كه مي‌تواند منجر به مرگ هم در اين افراد شود اما افراد نرمال و سالم و همچنين در بازه زماني ۶ ماه تا ۲ سال هم نباشد در شديدترين حالت ابتلای به آنفلوآنزا هم منجر به مرگ اين افراد نمي‌شود صرفا مدت بيماري بيشتر شده است.

ارسال نظر