فروش تلفن همراه در در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در عربستان سعودي براي دومين بار، رشد داشت. دليل اين اتفاق عملكرد قوي حوزه اقتصاد كلان در بخش غيرنفتي است. به گزارش پيوست، بر اساس آخرين تحقيقات انجام شده توسط خدمات نظارت بازار كانترپوينت، فروش گوشيهاي هوشمند عربستان سعودي در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ رشد ۳۵ درصدي را ثبت كرده است. همچنين برندهاي سامسونگ و اپل از ميان ساير برندها همچنان پيشتاز بازار اين كشور هستند. ماه رمضان هم براي مصرفكنندگان و هم براي خردهفروشان در عربستان سعودي اهميت زيادي پيدا كرده است. فصل فروش ماه رمضان كه ۷تا ۸ هفته به طول ميانجامد، طولانيترين فصل فروش در كشور عربستان طي يك سال محسوب ميشود. بر اساس گزارش بانك مركزي عربستان سعودي، هزينههاي مصرفكننده در سه ماهه دوم با رشد ۱۰ درصدي نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. همچنين تراكنشهاي نقاط فروش (POS) و تراكنشهاي تجارت الكترونيكي (كارتهاي MADA) به ترتيب با افزايش ۱۳ و ۳۰ درصدي نسبت به سال قبل رشد كرده است. در فصل فروش ماه رمضان، توليدكنندگان اصلي (OEMs) و خردهفروشان از استراتژيهاي گوناگون براي جلب مشتريان استفاده ميكنند. امسال، اين در بازار گوشيهاي هوشمند عربستان سعودي استراتژيها شامل كمپينهاي بازاريابي خلاقانه مانند « از هم جدا بمانيد، در اين رمضان با هم بمانيد» (Stay Apart, Stay Together This Ramadan) از سامسونگ و «خاطرات با هم» (Memories Together) از HONOR بودند. پيشنهادات شامل تخفيف با درصدهايي به عنوان ۵۰ درصد، پيشنهادهاي بستهاي از محصولات به همراه لوازم جانبي رايگان بودند. برخي از كانالهاي تجارت الكترونيكي مدت زمان فروش خود را تمديد كردند تا از احساس مثبت مصرفكننده بيشتر بهرهمندشوند .
علاوه بر اين، فعاليت تجارت الكترونيك به دليل ديجيتاليسازي، مدت فروش خود را افزايش دادند تا از احساسات مثبت مصرفكننده بيشتر بهرهمند شوند. از اين طريق فعاليتهاي تبليغاتي، در راستاي گزينههاي تأمين مالي آسان شكل گرفته است. مانند «همين حالا بخر و بعداً بپرداز» (BNPL) و به اين ترتيب خدمات تحويل آسان در صنعت تلفن همراه سراسر عربستان با روند صعودي ادامه پيدا كرده است. توليدكنندگان اصلي (OEMs) مانند سامسونگ، هواوي و HONOR و پلتفرمهاي تجارت الكترونيكي مانند Noon و Jarir، Bookstore اقدام به برگزاري رويدادهاي فروش گسترده كردند كه همگي به رشد اين حوزه كمك كردند.
موقعيت رقابتي برندهاي موبايل در بازار عربستان
سامسونگ با بهره مندي از زنجيره تامين پايدار و عملكرد قوي در فصل فستيوال، به رشد 23 درصدي سالانه در فروش در طول سه ماهه دست يافت. اين برند فروش پايدار مدلهاي مقرون به صرفه از سري Galaxy A را تجربه كرد و همچنين عملكرد خوبي از دستگاههاي 5G جديد و دستگاههاي پرچمدار خود را در بازار موبايل عربستان داشت.