تعداد «سارقين» زندان‌هاي تهران از محكومان «مواد مخدر» بيشتر شد

۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ۰۰:۳۰:۵۴
کد خبر: ۳۰۱۷۹۸
تعداد «سارقين» زندان‌هاي تهران از محكومان «مواد مخدر» بيشتر شد

سرپرست معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان تهران مي‌گويد براي اولين‌بار در تهران، بيشترين محكومين و متهمان در زندان‌هاي سه‌گانه تهران، سارقين هستند در حالي كه قبلا اين جايگاه در اختيار محكومان مواد مخدر بوده است.

سرپرست معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان تهران مي‌گويد براي اولين‌بار در تهران، بيشترين محكومين و متهمان در زندان‌هاي سه‌گانه تهران، سارقين هستند در حالي كه قبلا اين جايگاه در اختيار محكومان مواد مخدر بوده است.

    ۱۱۵ هزار سرقت در ۷ ماه

ابوالفضل نيكوكار با اشاره به اينكه يكي از جرايم ديگر در تهران سرقت است، گفت: در جرم سرقت در كل استان تهران در ۷ ماهه امسال ۱۱۵ هزار و ۷۲ فقره بوده و سرقت در شهر تهران ۶۹ هزار و ۳۹۰ فقره است. در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰، ۱۵۲ هزار و ۱۰۹ فقره بوده كه در سال ۱۴۰۱، ۱۲۶ هزار و ۱۶۰ فقره و در سال ۱۴۰۲، ۱۱۵ هزار و ۷۲ فقره بوده است كه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۸ درصد كاهش داشته و ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۷.۹ درصد سرقت كاهش يافته است. در خصوص خريد و فروش مال مسروقه و مال خري در۷ ماهه ۱۴۰۰، ۱۴ هزار و ۳۲۲ فقره بوده و در سال ۱۴۰۱، ۱۰ هزار و ۲۷۴ بوده و در ۷ ماهه ۱۴۰۲، ۵۱۳۰ فقره بوده است. او درباره بازارهاي فروش اموال مسروقه گفت: در دادسراي تهران بخش‌هاي مختلفي را مشخص كرديم و جاهايي كه به صورت بساط كردن و دستفروشي در منطقه صابونيان بوده با همكاري منطقه ۱۶ شهرداري سرو سامان داده شده است. در منطقه خلازير هم به اين صورت است و در دادسراي تهران اين منطقه هم سرو سامان داده شده است. دادسراهاي ناحيه ۱۵ و ۳۴ ما از طريق دواير اگاهي نظارت و كنترل مي‌كند و در حوزه لاستيك فروشي نيز كه لاستيك‌هاي خودروها به سرقت مي‌رود، اقدامات لازم انجام شده و نسبت به جمع‌آوري و توقيف لاستيك و رينگ اقدام و تعيين و تكليف شده است. نيكوكار افزود: براي اولين‌بار در تهران، بيشترين محكومين و متهمان در زندان‌هاي سه گانه تهران، سارقين‌اند و قبلا مواد مخدر بود ولي الان بالاترين جرم، سرقت است زيرا دادگستري تهران برخورد و مقابله را در برنامه دارد و نسبت به نگهداري آنها و عدم اعطاي نهادهاي ارفاقي مثل مرخصي و آزادي مشروط و راي باز نسبت به اين متهمان اقدام كرده و افرادي كه سابقه دارند نمي‌توانند از اين ظرفيت استفاده كنند. محكومين در زندان با جرم سرقت در تهران ‌۹۴۴۸ نفرند.در خصوص افراد متواري در ۷ ماهه اول سال جاري، حدود ۳۴۷۹ فقره حكم‌ جلب در حوزه سرقت صادر شده و حدود ۳۰۰ نفر از آنها دستگير شدند.

كاهش آمار تصادفات

ابوالفضل نيكوكار درباره كنترل و كاهش تصادفات گفت: در سال ۱۴۰۰ در خصوص حوادث رانندگي كه منجر به فوت شد، ۱۲۱۱ فوتي را داشتيم. در سال ۱۴۰۱، ۱۴۳۹ در تهران منجر به فوت شد. در شهر تهران در سال ۵۵۰ نفر تصادف فوتي داريم. به‌طور ميانگين ۲۱۰۰ تصادف روزانه يعني هر ۴۰ ثانيه يك تصادف داريم. تعداد خودروهايي كه در تهران است، ۴ ميليون و ۲۳۰ هزار و ۷۱۶ دستگاه است. تعداد موتورسيكلت‌ها ۴ ميليون و ۲۱۸ هزار و ۳۱۸ دستگاه است. در ۵ سال گذشته تصادفات فوتي در تهران سر صحنه كاهش يافته است. سرپرست معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان تهران افزود: در ۶ ماهه نخست امسال ۳۵۲ نفر فوت كردند و نسبت به سال گذشته كه ۳۶۰ نفر بودند دو درصد كاهش يافته است. ۵۰ درصد فوتي‌ها موتور سيكلت‌هاست و ۴۰ درصد عابرين پياده و ۹ درصد سرنشين خودروها هستند. اقداماتي كه دستگاه‌ها با پيگيري معاونت پيشگيري دادگستري استان تهران انجام دادند، در استان تهران اين بوده كه ۲۴ نقطه پر تصادف 
برون شهري توسط اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اصلاح شد و مانع از تصادفات شده است. ۱۵۲ سامانه ثبت تخلفات و كنترل سرعت غيرمجاز توسط اداره راهداري تعمير و بازسازي شد. ۶۴ نقطه پرتصادف در شهر تهران و ۵ نقطه در شهرستان‌ها اصلاح شد. همچنين بانك اطلاعات رانندگان پرخطر با ۴۹۴۴ نفر به‌روزرساني شد. 

 كودكان كار جزو اولويت‌ها هستند

نيكوكار ادامه داد: در موضوع آسيب‌هاي اجتماعي در تهران بحث معتادان متجاهر را داريم كه پيگيري مي‌كنيم. جزو اولويت‌هاي مجموعه شهرداري و استانداري و دادگستري تهران است. كودكان كار و خياباني و زباله گرد جزو اولويت‌هاي ماست.
او درباره پيمانكاراني كه كودكان كار را به كار مي‌گيرند و آيا با شهرداري در اين زمينه برخورد مي‌شود، گفت: اين بخش در دادسراي تهران پيگيري مي‌شود و جلسات متعددي گذاشتيم و شهرداري و پيمانكار اصلي شهرداري اين كار را نمي‌كند بلكه پيمانكاراني دارند كه دسته دوم و سوم هستند و اين پيمانكاران براي جمع‌آوري زباله و لاستيك و موارد قابل بازيافت از اين كودكان استفاده مي‌كنند و از طريق دادسراي تهران آن را پيگيري مي‌كنيم. نيكوكار درباره سامانه سجام گفت: تعداد كاربراني كه در تهران ديده بان ما هستند وگزارشاتي كه دستگاه‌هاي مختلف به آن دسترسی ندارند رااز طريق اين سامانه به دادگستري اعلام مي‌كنند و گزارشات در اختيار دستگاه‌هاي اجرايي قرار مي‌گيرد و نسبت به رفع مشكل اقدام مي‌كنيم. تعداد كاربران اين سامانه ۲۷ هزار و ۶۷۳ نفرند. از اين تعداد ۲۲ هزار و ۵۵۹ مرد و ۵ هزار و ۱۱۹ زن هستند. تعداد۸۲۰ نفر مقطع دكترا و تعداد ۳۲۰۳ نفر مقطع كارشناسي ارشد و ۶۸۳۳ نفر مقطع كارشناسي هستند. 

ارسال نظر