مسوولان وزارت صمت: با روش CKD و SKD خودروي برقي توليد نمي‌كنيم

كنايه وزير صمت به خودروسازان

۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ۰۰:۱۵:۰۹
کد خبر: ۳۰۱۷۸۷
كنايه وزير صمت به خودروسازان

وزيرصمت با انتقاد از عملكرد خودروسازان گفته است: فعاليت ۳۶ خودروساز در كشور خودروسازي نيست بلكه خودرو بازي است. عباس علي آبادي تاكيد كرده كه بايد به سمت خودرو‌هاي نسل جديد حركت كنيم و خودرو نبايد دغدغه مردم باشد و بايد به وفور توليد شود و مردم بتوانند خودشان از بين مدل‌هاي مختلف انتخاب كنند.

وزيرصمت با انتقاد از عملكرد خودروسازان گفته است: فعاليت ۳۶ خودروساز در كشور خودروسازي نيست بلكه خودرو بازي است. عباس علي آبادي تاكيد كرده كه بايد به سمت خودرو‌هاي نسل جديد حركت كنيم و خودرو نبايد دغدغه مردم باشد و بايد به وفور توليد شود و مردم بتوانند خودشان از بين مدل‌هاي مختلف انتخاب كنند. او به موضوع قيمت‌گذاري هم اشاره كرده و گفته: سياست من در همه صنايع، قيمت‌گذاري دستوري نيست و به بازار رقابتي اعتقاد دارم، اما تا رقابتي شدن بازار ناچار به قيمت‌هاي دستوري هستيم.از آن‌سو، معاون صنايع حمل و نقل وزارت صنعت هم گفته است: اگر بخواهيم به سمت بازار برقي‌سازي خودروها برويم بايد بگويم اين بازار ما است و اگر مي‌خواهيد اين بازار را در اختيار شما قرار دهيم ديگر روش‌هاي «سي‌كي‌دي» «اس‌كي‌دي» معنا ندارد و بايد به طراحي مشترك فكر كرد.

   استدلال وزير براي قيمت‌گذاري 

اخيرا عباس علي آبادي وزير صمت به دانشگاه صنعتي اميركبير رفته است و در آنجا درباره واردات خودروهاي كاركرده و عملكرد خودروسازان و ... صحبت كرده است. 
او اعلام كرد: در مورد واردات خودروي كاركرده، نگراني براي تخصيص ارز وجود دارد، اما اين موضوع رفع خواهد شد، ممكن است واردات اين خودرو‌ها باعث افزايش مطالبات ارزي شود كه بايد از ارز‌هاي با منشأ خارجي براي اين‌كار استفاده كرد و بانك مركزي در حال بررسي موضوع است.
او ادامه داد: ما به سمت خودرو‌هاي نسل جديد در حركت هستيم، خودرو نبايد دغدغه مردم باشد و بايد به وفور توليد شود و مردم بتوانند خودشان از بين مدل‌هاي مختلف انتخاب كنند. 36 خودروساز داريم كه به نظرم اين كار خودروسازي نيست بلكه خودروبازي است، چون مقياس‌هاي توليد براي هيچ‌كدام از آنها محقق نشده است.
او درباره توليد و عرضه خودرو برقي هم گفت: زيرساخت خودروي برقي در كشور ما كاملا فراهم است، چون همه نقاط كشور برق دارد و ما در منطقه شرايط خوبي براي توسعه خودرو‌هاي برقي داريم، اين اقدام هم از نظر اقتصادي و هم از نظر زيست محيطي كاملا در دنيا جا افتاده و مثلا در نروژ 80 درصد خودرو‌ها برقي هستند يا در چين تمام حمل و نقل عمومي برقي است.
علي‌آبادي افزود: شارژر‌هاي سريع مي‌توانند در كمتر از 15 دقيقه يك خودرو را شارژ كنند و ما در تهران 70 شارژر نصب كرديم تا پايان امسال در كل كشور 5 هزار شارژر ايراني نصب خواهد شد. 
او در بخشي از اظهاراتش به كيفيت خودروهاي داخلي اشاره كرد و گفت: كشته‌هاي حوادث رانندگي فقط به خاطر كيفيت خودرو نيست بلكه وضعيت جاده‌ها و فرهنگ رانندگي هم اثر گذار است، در خصوص كيفيت خودرو ما استاندارد‌هاي 85 گانه نظير روشنايي روز گذاشتيم كه خيلي هم براي كشور ما كاربردي نيست، اما درباره استاندارد‌هاي مهم در ايمني تكليف كرده‌ايم كه جداي از قيمت خودرو بايد براي همه محصولات به صورت كامل و با كيفيت بالا، رعايت شود. وزير صمت در خصوص كمبود لاستيك هم گفت: ما هفته گذشته به اندازه نياز 3 ماه كشور لاستيك توزيع كرديم و به وفور لاستيك وجود دارد، اما تقاضاي كاذب داشتيم و ذخيره در خانه‌ها انجام مي‌شد. تعرفه لاستيك را اصلاح كرديم تا قاچاق كم شود و قيمت كارخانه را هم تغيير داديم تا توليد افزايش يابد.
او به موضوع قيمت‌گذاري هم اشاره كرد و اعلام كرد: سياست من در همه صنايع، قيمت‌گذاري دستوري نيست و به بازار رقابتي اعتقاد دارم، اما تا رقابتي شدن بازار ناچار به قيمت‌هاي دستوري هستيم.
وزير به وضعيت صنعت لوازم خانگي هم پرداخت و گفت: در صنعت لوازم خانگي تقاضا كاهش يافته و در آستانه زيان هستند، كشش بازار تعيين‌كننده قيمت است، برهمين اساس در اين بازار قيمت‌گذاري را در دستور كار قرار داده‌ام.
وزير صمت از لزوم بهبودبخشي خودروهاي سنتي كه با سوخت فسيلي كار مي‌كنند سخن به ميان آورد و اينگونه ادامه داد كه دوره در حال عوض شدن است و زمان استاده از خودروه‌هاي هوشمند و برقي فرارسيده است و ما نيز مي‌توانيم با استفاده از ظرفيت‌هاي شركت‌هاي دانش بنيان خودمان، تحول و پيشرفت را در اين دنياي تازه شروع كنيم و در سال آينده سطحي از اين هوشمندي جهاني را در خودروهاي داخلي نيز شاهد باشيم. البته لازم به ذكر است كه خودروهاي بنزيني نيز در برنامه به جلو حركت مي‌كنند، اما تمركز اصلي ما بايد بر خودروهاي آينده باشد و سياست ما نبايد صرفا داخلي كردن خودروهاي بنزيني باشد؛ چون اينها گذرا هستند.
علي‌آبادي همچنين از نسب شارژرها شروع شده و در تلاش براي توسعه زيرساخت‌هاي لازم خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه حمل و نقل عمومي در پايتخت به زودي برقي خواهد شد و به اثرات مثبت زيست محيطي آن اشاره كرد. او وعده داد كه تاكسي‌هاي برقي احتمالا در هفته‌هاي اول آذرماه به‌تدريج وارد شهر تهران خواهند شد. همچنين مقرر شده ۱۰۰ هزار تاكسي برقي تا آخر سال در شهرهاي بزرگ كشور شروع به كار كنند. همچنين چند نمونه خودروي برقي داخلي نيز توليد شده است كه بنابه پيش بيني‌ها در نيمه اول سال بعد، به بازار خوردو كشور عرضه خواهند شد.
اين مقام مسوول در ادامه با اشاره به گران بودن باتري ماشين‌هاي برقي، عنوان كرد: مقرر شده است كه تعرفه واردات باتري‌ها به حداقل برسد. البته سهم قابل توجهي از هزينه‌ها براي تاكسي‌ها را دولت پرداخت مي‌كند كه مقرر شده وزارت نفت به منظور پيشبرد اهداف‌مان، هزينه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلاري از سهم باتري را كه از محل سوخت صرفه‌جويي شده، كمك كند.

    قول علي‌آبادي به دانش‌بنيان‌ها

وزير صمت ضمن اولويت دادن به تامين ارز براي مواد اوليه، توليد با بهره‌وري بالاتر و كالاهاي صادراتي را نيز در اولويت خود قرار داد و عنوان كرد كه صف تخصيص ارز براي حجم زيادي از كالاها برداشته شده است و در ادامه قول حمايت وزارت صمت از صانيع دانش بنيان كه كالاهاي باكيفيت ايراني كه قابليت صادرات به كشورهاي ديگر را دارند، توليد مي‌كنند را داد.
علي آبادي از تعريف مگاپروژه‌اي نيز خبر داد كه قرار است با استفاده از ظرفيت‌ شركت‌هاي دانش بنيان در زمينه حل مشكلات هوايي كشور فعاليت كند
وزير صمت از در اختيار قرار دادن فناوري شركت‌هاي بزرگ به شركت‌هاي دانش بنيان و همينطور دانشگاه‌ها خبر داد و ادامه داد: براي توليد كالا به دانش‌بنيان‌ها پول نمي‌دهيم، بلكه آنها را در برابر مسائلي قرار مي‌دهيم كه به منظور برطرف كردن آن، شخص يا اشخاصي حاضرند به آنها پول بدهند.
عباس علي‌آبادي همچنين با اشاره به راكد بودن و كم بهره شدن حدود ۹۰۰۰ شركت صنعتي در سال‌هاي گذشته، از لزوم كمك‌‌رساني، چه در زمينه مالي، چه مديريتي، و نوسازي تجهيزات در برخي از واحدهايي كه به دليل تغيير فناوري بايدتغيير راهبري دهند، سخن به ميان آورد.وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه ادعا كرد كه بيست پروژه پيشران و هشت برنامه راهبردي در اين وزارتخانه تعريف شده كه برقي كردن حمل و نقل پرسرعت، يكي از آنها تلقي مي‌شود. او ادامه داد: هم‌اكنون حداكثر سرعت حمل و نقل ريلي ۱۲۰ تا ۱۶۰ كيلومتر است كه طبق برنامه‌ريزي‌هاي اين وزارتخانه به سمت بالاتر بردن ميزان سرعت آن هستيم.

   گام توليد خودروهاي برقي در كشور

«منوچهر منطقي» در خصوص چگونگي دانش‌بنيان كردن صنعت خودرو گفت: در اين زمينه چهار مرحله وجود دارد. در مرحله نخست بايد به يكپارچه‌سازي محصولات (مونتاژ) و قطعه‌سازي توجه كرد.مرحله دوم طراحي قسمت‌هايي از محصولات است؛ به اين صورت كه مثلاً يك خودرو مصرفش بالاست آيا مي‌توان يك موتور با مصرف كمتر طراحي و بر روي خودرو قرارداد يا خير. در مرحله سوم طراحي يك محصول جديد مطرح است كه اتفاقاً ما طراحي‌هاي مشتركي با مجموعه‌هاي جهاني داريم كه اين موضوع نشان از توانمندي بالاي ماست. در مرحله چهارم صنعت خودرو به درجه‌اي مي‌رسد كه توانمندي طراحي اجزاي خودرو را پيدا كرده و مي‌تواند محصول مستقل طراحي كند. اين محصول مستقل علاوه بر بازار داخل وارد بازارهاي جهاني هم مي‌شود.
منطقي گفت: دانش‌بنيان شدن از مرحله سه به بعد است كه اتفاق مي‌افتد. به عبارتي مرحله يك تكنسين‌محور و مرحله دوم مهندسي‌محور است كه در اين مرحله‌ها هنوز به دانش‌بنيان بودن نرسيده‌ايم؛ اما مرحله سوم ديگر دانش‌بنيان است چون شما مي‌توانيد محصول را از مرحله تحقيق و توسعه توليد كنيد اگر چه شريك داريد اما مي‌توانيد محصول جديد عرضه كنيد. 
بنابراين اگر ما مي‌خواهيم وارد دانش‌بنيان شويم بايد وارد مرحله سوم شده باشيم.
به گفته او، در حال حاضر بحث خودروهاي فسيلي با سوخت فسيلي كم كم از رده خارج مي‌شود و پيش‌بيني‌ها بر اين است تا 2050 همه كشورها به سمت خودروهاي برقي بروند. اما صرفاً برقي‌سازي نيست بلكه خودروها با هم مي‌توانند تبادل اطلاعات داشته باشند.
وي افزود: با در نظر گرفتن اين موضوع اگر بخواهيم به سمت بازار برقي‌سازي خودروها بريم بايد با هر كس كه صحبت مي‌كنيم بگوييم اين بازار ما است و اگر مي‌خواهيد اين بازار را در اختيار شما قرار دهيم ديگر روش‌هاي «سي‌كي‌دي» «اس‌كي‌دي» معنا ندارد؛ ما بايد طراحي مشترك را شروع كنيم. ممكن است بگوييد كه ما تحريم هستيم و كسي ما را تحويل نمي‌گيرد ولي ما الآن وارد يك سري اتحادهاي بلندمدت از جمله با كشورهاي بريكس شده‌ايم كه ديگر بحث‌هاي تحريم خيلي كمرنگ مي‌شوند. بايد برويم سراغ كشورهايي كه با آنها ارتباطات بلندمدت داريم.

ارسال نظر