برنامه‌هاي‌ صادرات برق ايران از عراق تا اروپا

۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - ۲۳:۱۳:۲۴
کد خبر: ۳۰۱۷۷۰

معاون انتقال و تجارت خارجي شركت توانير گفت: تحريم نمي‌تواند خللي در صادرات برق ايجاد كند اما در عين حال نمي‌توانيم بگوييم بي‌اثر است زيرا در مناسبات مالي خلل ايجاد مي‌كند. محمد‌الله داد در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تبادل برق با روسيه اظهار داشت: air و agir پروژه‌هايي هستند كه از طريق آذربايجان، گرجستان و ارمنستان ارتباط ما را با روسيه برقرار مي‌كنند، پروژه air شبكه برق ايران را از طريق آذربايجان به روسيه اتصال مي‌دهد، مطالعات در مرحله پاياني است.

معاون انتقال و تجارت خارجي شركت توانير گفت: تحريم نمي‌تواند خللي در صادرات برق ايجاد كند اما در عين حال نمي‌توانيم بگوييم بي‌اثر است زيرا در مناسبات مالي خلل ايجاد مي‌كند. محمد‌الله داد در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تبادل برق با روسيه اظهار داشت: air و agir پروژه‌هايي هستند كه از طريق آذربايجان، گرجستان و ارمنستان ارتباط ما را با روسيه برقرار مي‌كنند، پروژه air شبكه برق ايران را از طريق آذربايجان به روسيه اتصال مي‌دهد، مطالعات در مرحله پاياني است. در اين راستا چند مرحله تعريف شده، يك مرحله اينكه در همين سطح ظرفيت و خطوطي كه وجود دارد؛ بتوانيم از ۱۰۰ مگاوات شروع و با تغيير تجهيزات حفاظتي و اندازه‌گيري تا ۳۰۰ مگاوات توسعه دهيم و سطوح بعدي اينكه خطوط جديد احداث شود زيرا فاصله هم زياد است.  وي افزود: اكنون مراحل فني و مالي موضوع را پيگيري مي‌كنيم تا به شبكه روسيه متصل شويم و اميدواريم كه در آينده نزديك اين اتفاق بيفتد. معاون انتقال و تجارت خارجي شركت توانير در خصوص صادرات برق به پاكستان نيز بيان داشت: سمت كشور ما تمهيدات و سخت‌افزار و پست ايجاد شده، طرف پاكستاني نيز بايد خط را احداث و افزايش سطح ولتاژ بدهد و پست ۲۳۰ كيلوولت نصب كنند تا بتوانيم تبادل بيشتري داشته باشيم. پاكستان به‌شدت دنبال اين پروژه و جذب سرمايه‌گذار هستند و از ايران هم دعوت كرده‌اند كه سرمايه‌گذاري كند اما ترجيح ما اين است كه در كشور خودشان خطوط را احداث كنند و ما شبكه را اتصال انجام دهيم. وي درباره اقدامات عربستان براي ورود بازار برق عراق و تاثير آن بر صادرات ايران اظهار داشت: بازار انرژي يك بازار رو به رشد است يعني اگر به ميزان توليد و مصرف امروز مشتري و فروشنده باشد براي سال بعد ظرفيت‌هاي ديگري نياز است. از اين نظر هر ميزان كه توليدكنندگان منطقه افزايش يابند هيچ جاي نگراني نيست، ضمن اينكه فاصله عربستان با عراق زياد است، علاوه بر آن مصرف و نياز برق عراق به ميزاني است كه هيچ خللي در ميزان واردات الكتريكي از ايران ايجاد نخواهد كرد.  الله‌داد تاكيد كرد: عراقي‌ها چند سال است كه پيگير افزايش واردات هستند و چندين بار مذاكره شده و حتي اعلام كرده قراردادي با GE امريكا منعقد كرده كه برق‌شان را تامين كنند اما عليرغم اينكه ما در تابستان به خاطر مصرف داخلي صادرات به اين كشور را محدود كرديم؛ عراقي‌ها نتوانستند نياز خود را از جاي ديگر تامين كنند. 
وي درباره تاثير تحريم بر افزاش صادرات برق ايران تصريح كرد: تحريم نمي‌تواند خللي در صادرات برق ايجاد كند اما در عين حال نمي‌توانيم بگوييم بي‌اثر است زيرا در مناسبات مالي خلل ايجاد مي‌كند، ولي در هر حال باتوجه به اينكه پاكستان، عراق و افغانستان نمي‌توانند از جاي ديگر وارد كنند همچنان به برق ايران نياز دارند، بنابراين ما وضعيت نسبتا ثابتي در حوزه تبادل با كشورها داريم و اميدواريم كه بتوانيم آن را توسعه دهيم. معاون انتقال و تجارت خارجي شركت توانير درباره امكان صادرات برق تجديدپذيرها گفت: دستورالعمل آن در حال تدوين است و اميدواريم به نتيجه برسيم.

ارسال نظر