خواب دستگاه‌هاي راديولوژي درمناطق محروم

۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - ۰۱:۰۸:۵۵
کد خبر: ۳۰۱۷۳۷
خواب دستگاه‌هاي راديولوژي درمناطق محروم

شايد وزارت بهداشت توانسته باشد با تأمين دستگاه‌هاي تصويربرداري پزشكي در نقاطي از پايتخت به وظيفه خود عمل كرده باشد، اما در تأمين نيروي انساني متخصص ناموفق بوده است.

شايد وزارت بهداشت توانسته باشد با تأمين دستگاه‌هاي تصويربرداري پزشكي در نقاطي از پايتخت به وظيفه خود عمل كرده باشد، اما در تأمين نيروي انساني متخصص ناموفق بوده است. به گزارش مهر، عدالت در سلامت به مفهوم واقعي آن، يعني اينكه آحاد مختلف جامعه در هر نقطه‌اي از كشور، امكان استفاده از خدمات پزشكي و درماني را بدون دشواري؛ داشته باشند. اين در حالي است كه خيلي از بيماران از شهرستان‌ها و روستاها براي استفاده از خدمات تخصصي به كلان‌شهرها سفر مي‌كنند. شايد يكي از دلايل سفرهاي درماني از شهرستان‌ها به كلان‌شهرها، عدم دسترسي به نيروي انساني متخصص در رشته‌هاي مختلف پزشكي باشد. به‌طور مثال، مي‌توان به كمبود متخصص راديولوژي، پاتولوژي و…، اشاره كرد كه بيماران مجبور مي‌شوند؛ صدها كيلومتر سفر كنند تا به مركز درماني برسند كه اين قبيل متخصصين را داشته باشد. ارديبهشت ۱۴۰۲ بود كه ابوالفضل باقري فرد معاون آموزشي وزارت بهداشت، در كنگره انجمن راديولوژي ايران، عنوان داشته بود كه در بسياري از بيمارستان‌هاي شهرهاي كوچك و بزرگ كمبود راديولوژيست داريم و بايد براي جبران آن، برنامه‌ريزي اساسي صورت گيرد. اين مشكل در حالي از سوي يك مقام ارشد وزارت بهداشت بازگو مي‌شود كه در سال جاري، شاهد توزيع دستگاه‌هاي تصويربرداري پزشكي اعم از MRI، سي‌تي‌اسكن و…، در مناطق محروم بوده‌ايم. خرداد ۱۴۰۲ و در سفر بهرام عين‌اللهي وزير بهداشت، به استان آذربايجان شرقي، گفت: سياست دولت توسعه زيرساخت‌هاي بهداشت و درمان در مناطق محروم است، از اين رو تلاش مي‌كنيم تا تجهيزات پيشرفته پزشكي را به مناطق محروم برسانيم. در همان سفر، دستگاه سي‌تي‌اسكن بيمارستان هشترود به عنوان يكي از دستگاه‌هاي پيشرفته و قابل ارتقا با هزينه‌اي بالغ بر ۱۵ ميليارد تومان افتتاح شد. شهريور ۱۴۰۲، سيدحسين صفوي رييس هيات امناي صرفه جويي ارزي در معالجه بيماران، از تجهيز مراكز درماني به دستگاه‌هاي تصويربرداري در مناطق محروم از جمله بيمارستان شهداي قلعه گنج جيرفت، بيمارستان شهداي فاروج خراسان شمالي، بيمارستان دهدشت كهگيلويه و بويراحمد و…، خبر داده بود. تجهيز مراكز تصويربرداري با سي‌تي‌اسكن در بيمارستان خدابنده زنجان، بيمارستان سيدالشهداي فارسان شهركرد، بيمارستان اميرالمومنين گناوه و همچنين تجهيز مراكز تصويربرداري سرطان زاهدان به دستگاه‌هاي سي‌تي‌اسكن، شتابدهنده، سي‌تي‌سيمولاتور و پت‌سي‌تي از ديگر اقدامات هيات امناي صرفه‌جويي ارزي در مناطق محروم بوده است.

 نيروي انساني متخصص كم است

اين قبيل اقدامات وزارت بهداشت در توزيع تجهيزات تصويربرداري پزشكي در مناطق محروم، شايد توانسته باشد تا حدودي از وظايف و تكاليف وزارت بهداشت در بحث عدالت در سلامت را رقم بزند؛ اما نكته مهم، امكان استفاده از اين خدمات است كه بعضاً به دليل نبود نيروي انساني متخصص، از كار باز مي‌مانند و مردم و بيماران اين مناطق، راهي كلان‌شهرها مي‌شوند. عبدالرسول صداقت عضو شوراي عالي سازمان نظام پزشكي و دبير انجمن راديولوژي ايران، گفت: در يك سيستم برنامه‌ريزي شده و صحيح، استفاده از تكنولوژي و فناوري بايد همراه با تأمين نيروي انساني متخصص باشد. متأسفانه در بسياري از مراكز درماني دولتي و حتي برخي مراكز دانشگاهي، تكنولوژي‌هاي روز دنيا با خريد دستگاه‌هاي پيشرفته در اختيار قرار گرفته است اما متناسب با آن نتوانسته‌اند نيروي انساني كارآمد را براي استفاده از اين دستگاه‌ها جذب كنند. وي با تاكيد بر اين موضوع كه هيچ اقدام تصويربرداري نبايد بدون تشخيص متخصص راديولوژي انجام شود و متخصص راديولوژي بايد تشخيص خود بر اساس تصاوير انجام شده را به پزشك معالج ارايه دهد تا ايشان درمان را ارايه دهد، تصريح كرد: مي‌بينيم در استاني كه حدود سه ميليون نفر جمعيت دارد و دستگاه‌هاي متعدد تشخيصي از جمله سي تي اسكن و MRI دارد، در نهايت حداكثر دو راديولوژيست آن هم به صورت پاره وقت و بسيار محدود در بخش دولتي فعاليت دارند و اينگونه ممكن است بيماران روزها و هفته‌ها در انتظار دريافت گزارش اقدامات راديولوژي بمانند. در واقع، عدم توازن در توزيع دستگاه‌هاي تصويربرداري پزشكي و نيروي انساني متخصص، باعث مي‌شود كه همچنان شاهد سفرهاي درماني از شهرستان‌ها به كلان‌شهرها و مراكز استان‌ها باشيم. 

ارسال نظر