روستاها قطب مهم صادراتي

۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - ۰۰:۴۰:۳۲
کد خبر: ۳۰۱۷۲۷

صادرات، موتور محركه توليد و رشد اقتصادي كشور است كه همواره در تاكيدات رهبر انقلاب به آن تاكيد شده، در همين راستا و با وجود درج بندهاي مرتبط در اساسنامه سازمان و تعاوني‌هاي روستايي كشور، توجه به صادرات و بازاررساني محصولات توليدي را يكي از وظايف مغفول مانده در پنج دهه گذشته در اين شبكه مي‌توان بر شمرد . صادرات محصولات غذايي و كشاورزي در سال گذشته بيش از پنج ميليارد و ۱۵۰ ميليون دلار بوده و اين ميزان در هشت ماهه امسال به سه و نيم ميليارد دلار رسيده است اما شبكه عظيم تعاوني‌هاي روستايي و كشاورزي با وجود سهم بالا در توليد محصولات كشاورزي، دامي و شيلاتي در كشور به صورت مستقيم يا با زحمات اعضا، اما در صادرات سهم ناچيزي دارد كه در دستور كار دولت سيزدهم و وزارت جهاد كشاورزي رشد صادرات با ارزش افزوده توسط تشكل‌هاي و اتحاديه‌هاي تعاوني روستايي تحت پوشش سازمان مركزي تعاون روستايي است.

روح الله لطیفی

صادرات، موتور محركه توليد و رشد اقتصادي كشور است كه همواره در تاكيدات رهبر انقلاب به آن تاكيد شده، در همين راستا و با وجود درج بندهاي مرتبط در اساسنامه سازمان و تعاوني‌هاي روستايي كشور، توجه به صادرات و بازاررساني محصولات توليدي را يكي از وظايف مغفول مانده در پنج دهه گذشته در اين شبكه مي‌توان بر شمرد . صادرات محصولات غذايي و كشاورزي در سال گذشته بيش از پنج ميليارد و ۱۵۰ ميليون دلار بوده و اين ميزان در هشت ماهه امسال به سه و نيم ميليارد دلار رسيده است اما شبكه عظيم تعاوني‌هاي روستايي و كشاورزي با وجود سهم بالا در توليد محصولات كشاورزي، دامي و شيلاتي در كشور به صورت مستقيم يا با زحمات اعضا، اما در صادرات سهم ناچيزي دارد كه در دستور كار دولت سيزدهم و وزارت جهاد كشاورزي رشد صادرات با ارزش افزوده توسط تشكل‌هاي و اتحاديه‌هاي تعاوني روستايي تحت پوشش سازمان مركزي تعاون روستايي است. عمده صادرات صورت گرفته در هشت ماهه گذشته صادرات تخم‌مرغ، كنستانتره ميوه، خرما، سيب، مركبات، شيرخشك صنعتي بود كه در خصوص صادرات تخم‌مرغ اتحاديه مرغداران ميهن ضمن تعهد به توليد مورد نياز كشور توسط واحد‌هاي توليدي توليد تخم مرغ در سراسر كشور با افزايش توليد ارزآوري را براي اعضا و كشور با خود به همراه داشته است. با سياست‌هاي دولت و حمايت‌هاي وزارت جهاد كشاورزي صادرات محصولات و فرآورده‌هاي كشاورزي و روستايي تا پايان سال به بيش از ۲۰۰ ميليون دلار خواهد رسيد كه اين ميزان چهار برابر ميزان صادرات اين تشكل‌ها در سال ۱۴۰۱ خواهد بود. در سال گذشته صادرات مستقيم تشكل‌هاي روستايي و كشاورزي ايران كني بيشتر از پنجاه ميليون دلار بود كه در ۸ ماهه سال جاري به بيش از ۱۳۵ ميليون دلار رسيده است و بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در تشكل‌ها، اتحاديه‌ها و تعاوني‌هاي روستايي و كشاورزي تا پايان امسال به بيش از ۲۰۰ ميليون دلار خواهد رسيد كه اين ميزان ۳۰۰ درصد بيشتر از سال ۱۴۰۱ خواهد بود . براي رسيدن به سهم ۲۵ درصدي صادرات تعاوني‌ها در بخش محصولات دامي، شيلاتي، باغي، زراعي و فرآوري محصولات غذايي، نيازمند باز مهندسي فرايندي در توليد و بازاريابي و بازاررساني محصولات تعاوني‌هاي روستايي هستيم و از همه مدل‌هاي مطلوب در دنيا و كشور مانند اتحاديه مرغداران ميهن مي‌توانيم بهره بگيريم. در كميته توسعه صادرات نيازمند برنامه‌ريزي، آموزش، همراهي و هماهنگي بين اعضا، سازمان و ساير دستگاه‌ها هستيم و اميدواريم تا سال 1407 شاهد صادرات يك‌ونيم ميلياردي شبكه تعاوني‌هاي روستايي با تقويت شبكه، صنايع تبديلي، بسته‌بندي و فرآوري باشيم. 

از آنجا كه ۹۵ درصد وزن و ۸۵ درصد ارزش كالاهاي صادراتي دامي، شيلاتي، باغي، زراعي و فرآوري غذايي ايران، مقصدشان ۱۵ كشور همسايه است، تعاوني‌هاي روستايي و كشاورزي در استان‌هاي مرزي مي‌توانند دروازه‌هاي صادرات محصولات كشاورزي ايران به همسايگان باشند كه براي اين هدف بايد ارتباط بين توليد محصولات توسط تعاوني‌هاي توليد‌كننده در اقصي نقاط كشور را به اين تعاوني‌ها به صورت نظام مند برقرار كنيم و با تكميل زنجيره‌هاي تامين، توليد و ارزش و آموزش تعاوني‌ها براي صادرات حرفه‌اي مطمئنا در آينده‌اي نه‌چندان دور شاهد محوريت تعاوني‌هاي روستايي در صادرات به كشورهاي همسايه خواهيم بود.

ارسال نظر