وضعيت مهارت‌هاي خواندن دانش‌آموزان مطلوب نيست

۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - ۰۱:۵۹:۲۶
کد خبر: ۳۰۱۵۱۳
وضعيت مهارت‌هاي خواندن دانش‌آموزان مطلوب نيست

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه ۷ كلان پروژه در آموزش و پرورش براي رسيدن به مرجعيت علمي وجود دارد، گفت: كشف و هدايت استعدادها و راهبري پرونده رشدي تربيتي دانش‌آموزان يكي از اين اقدامات است. به گزارش ايسنا، رضامراد صحرايي در مورد نقش آموزش و پرورش در مرجعيت علمي گفت: ما در اداره امور مختلف شاهد دو رويكرد نقطه‌اي- خطي و رويكرد فرايندي هستيم. هر دستگاهي در تلاش براي تحقق اهداف آن دستگاه است. معمولاً وقتي ارزشيابي‌هاي درون دستگاهي منتشر مي‌شود هر دستگاهي نمره بالايي كسب مي‌كند ولي در رابطه دستگاه خود با ديگر دستگاه‌ها ضعف‌هايي وجود دارد. واقعيت اين است كه در مسير پيشرفت، هيچ‌يك از دستگاه‌ها از يكديگر بي‌نياز نيستند و در نقطه غايي موفق نخواهند بود.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه ۷ كلان پروژه در آموزش و پرورش براي رسيدن به مرجعيت علمي وجود دارد، گفت: كشف و هدايت استعدادها و راهبري پرونده رشدي تربيتي دانش‌آموزان يكي از اين اقدامات است. به گزارش ايسنا، رضامراد صحرايي در مورد نقش آموزش و پرورش در مرجعيت علمي گفت: ما در اداره امور مختلف شاهد دو رويكرد نقطه‌اي- خطي و رويكرد فرايندي هستيم. هر دستگاهي در تلاش براي تحقق اهداف آن دستگاه است. معمولاً وقتي ارزشيابي‌هاي درون دستگاهي منتشر مي‌شود هر دستگاهي نمره بالايي كسب مي‌كند ولي در رابطه دستگاه خود با ديگر دستگاه‌ها ضعف‌هايي وجود دارد. واقعيت اين است كه در مسير پيشرفت، هيچ‌يك از دستگاه‌ها از يكديگر بي‌نياز نيستند و در نقطه غايي موفق نخواهند بود. وي با بيان اينكه اين نگاه نقطه‌اي را در تعدد مراكز تحقيقاتي دستگاه‌هاي مختلف مي‌بينيم در صورتي كه بايد مراكز تحقيقاتي زيرنظر وزارت علوم باشد افزود: تعدد مراكز تحقيقاتي در درون دستگاه‌ها نشان‌دهنده نگاه نقطه‌اي و خطي است. صحرايي با تاكيد بر اينكه بايد بياموزيم با يكديگر همكاري كنيم و در عين حال كار تخصصي انجام دهيم، گفت: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش يك عبارت در مورد دانش‌آموزاني كه تربيت شوند، وجود دارد و عنوان شده اين دانش‌آموزان بايد جهاني انديش و وطن‌دوست باشند. اين سند اصلي‌ترين و پايه‌اي‌ترين سند مرجعيت علمي است و چگونگي نقش‌آفريني وزارت آموزش و پرورش در مرجعيت علمي را نشان مي‌دهند. وي با بيان اينكه آموزش و پرورش دو نقش جدي در پايه‌گذاري مرجعيت علمي بازي مي‌كند، توضيح داد: محور اول؛ محور زمينه‌سازي و تمهيد و پايه‌گذاري مرجعيت علمي در آموزش وپرورش است كه در ۴ جنبه زمينه‌سازي براي اجراي آن انجام مي‌شود. وي ادامه داد: اولين زمينه هدايت استعدادهاي دانش‌آموزان و ديگري زمينه‌سازي براي كسب شايستگي‌هاي مقدمه مرجعيت علمي مثل روحيه اكتشاف است. نظام آموزشي اكتشاف و كنجكاوي را بر مي‌انگيزد.همچنين تقويت مهارت تفكر و انديشه ورزي، اميدواري به كشور، آمادگي براي از خودگذشتگي، پشتكار و تقويت مهارت‌هاي نرم مانند مهارت تفكر خلاقانه، نقادانه، حل مساله، كارگروهي، توفان فكري و ... در مدرسه بايد انجام گيرد. وزير آموزش و پرورش ادامه داد: زمينه سومي كه آموزش و پرورش فراهم مي‌كند، تقويت پايه‌هاي زباني دانش‌آموزان است. مقام معظم رهبري تاكيد كرده‌اند كه تا ۵۰ سال ديگر زبان فارسي زبان علم شود. بسياري از دانش‌آموزان در كشور ما فارسي زبان نيستند و فارسي زبان دوم آنها است. براي زبان علم شدن زبان فارسي بايد به سرعت واژه‌سازي و مفهوم‌سازي شود و اين كار بايد از ‌دوران ابتدايي انجام شود. به گفته صحرايي؛ تقويت دانش پايه دانش‌آموزان يكي ديگر از زمينه‌هايي است كه آموزش و پرورش براي مرجعيت علمي فراهم مي‌كند. وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه ۷ كلان پروژه در آموزش و پرورش براي رسيدن به مرجعيت علمي وجود دارد، گفت: كشف و هدايت استعدادها و راهبري پرونده رشدي تربيتي دانش‌آموزان يكي از اين اقدامات است. 
وي ادامه داد: برنامه كلان ديگر طرح شهاب و شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر با بنياد ملي نخبگان است تا دانش‌آموزان خاص شناسايي شوند. صحرايي محوريت بخشي به كتاب‌هاي درسي را يكي ديگر از كلان پروژه‌هاي وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: بايد چارچوب شايستگي پايه هر كتاب درسي مشخص شود و اين موضوع در حال آماده‌سازي و به عهده متخصصان سپرده شده است. به گفته وزير آموزش و پرورش، سكوهاي توليد محتوا نيز از كلان پروژه‌هايي است كه در موضوع مرجعيت علمي اهميت دارد. وي با بيان اينكه آزمون‌ها نشان داده كه وضعيت مهارت‌هاي خواندن دانش‌آموزان مطلوب نيست. تا زماني كه مهارت‌هاي خواندن قوي نباشد، مهارت درك مطلب قوي نخواهد بود. وي با بيان اينكه كلان برنامه پنجم، بازآرايي فرآيندهاي آموزشي است، گفت: با مديريت متوازن رشته‌ها دانش‌آموزان را به سمت رشته‌هاي مهارتي مي‌بريم. ۱۰۰ هزار دانش‌آموز به سمت رشته‌هاي مهارتي رفته‌اند و ما مطمئنيم آنها در آينده مشكل اشتغال نخواهند داشت. صحرايي خاطرنشان كرد: موضوع المپيادها نيز در مرجعيت علمي از اهميت زيادي برخوردار است. ما المپيادهاي جديد تصويب كرديم. المپيادهاي بيوتكنولوژي، مديريت و اقتصاد، حكمراني، فناوري‌هاي نوين و علوم هسته‌اي، المپياد علم و سواد رسانه‌اي از جمله اين المپيادها هستند. اين المپيادها زمينه را براي دانش‌آموزاني كه فراتر از كتاب‌هاي درسي نيستند، فراهم مي‌كند. وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: يكي از كارهاي جديد، توجه به پژوهشسراي دانش‌آموزي است. بيش از ۶۵۰ پژوهشسرا در كشور وجود دارد. وي از وزير علوم خواست زمينه را براي حضور دانش‌آموزان در آزمايشگاه‌هاي دانشگاهي فراهم كند. صحرايي به اهميت توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي اشاره كرد و گفت: سال گذشته ميزبان المپياد فيزيك بوديم و به دنبال تاسيس المپيادهاي مشترك با آيسسكو هستيم. همچنين زمينه فعاليت گسترده با همكاري‌هاي جهان اسلام وجود دارد. وي خاطرنشان كرد: از سال آينده آزمون‌هاي تشخيصي خواهيم داشت كه بعد از دوره تحصيلي يك پايش ملي انجام دهيم تا نقاط قوت و ضعف هر كشور مشخص شود. وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: خروجي آموزش و پرورش زماني كه وارد آموزش عالي شود، زمينه ساز مرجعيت علمي خواهد شد.

ارسال نظر